کرونا و انسان توسعه‌یافته

انسان توسعه‌یافته به حقوق دیگران احترام می‌گذارد،به سلامت دیگران اهمیت می‌دهد، فقط دنبال این نمی رود که فلان خودروی گران قیمت یا فلان کالای لوکس را خریداری کند.

همای سعادت -انسان توسعه‌یافته دنبال این نمی‌رود که هرچه تشریفات یک مراسم همچون عروسی باشکوهتر و با جمعیت بیشتری باشد (آن هم در شرایط شیوع کرونا) او توسعه‌یافته‌تر و باکلاس‌تر است!

انسان توسعه‌یافته دنبال خودسازی فکری، شخصیتی و رفتاری است.
برای دیدن و شناخت یک انسان توسعه‌یافته، به دارایی، اموال، شغل و مادیات یک انسان نگاه نکنید بلکه به نوع رفتار و شخصیت اجتماعی‌اش، نگاه کنید.

انسان توسعه‌یافته دنبال این است که تمرین کند چقدر به حقوق دیگران احترام می‌گذارد؟ انسان توسعه‌یافته، عقلانی فکر می‌کند و دنبال تمرین و تکرار این موضوع در ذهن خویش است که: منافع عمومی، منافع ملی، منافع جامعه و منافع اجتماعی بر رؤیاها، تمایلات، آروزها و منافع فردی‌اش، ارجحیت دارد.

انسان توسعه‌یافته، بیشتر از آنکه «خودخواه» باشد «دیگرخواه» است. وقتی بارها اعلام شده است بیش از ۸۰ درصد علت شیوع بیماری کرونا، برگزاری آیین‌های عروسی و سوگواری است، تکلیف انسان چیست؟

در همین شهر خرم‌آباد (مرکز استان لرستان) در روزهای اخیر دیدم و شنیدم برخی شهروندان به علت حضور در فلان مراسم عروسی یا سوگواری، آن هم بدون استفاده از ماسک، به کرونا مبتلا و متأسفانه جان باختند!

در استان ما بوده‌اند و هستند خانواده‌هایی هم که به خاطر همان «ذهن توسعه‌یافته» و «دیگرخواهی اجتماعی»، مراسمی در شرایط شیوع کرونا برگزار نکرده‌اند و حتی هزینه‌های مراسم عروسی یا سوگواری را به کارهای نیکوکارانه و خیریه، اختصاص داده‌اند.

پس، کرونا، خواه ناخواه، یک تلنگر اجتماعی هم است: چقدر ما «انسان‌هایی توسعه‌یافته» هستیم؟
شهرام شرفی
انتهای پیام /