تأثیر حمل و نقل بر توسعه لرستان

استان لرستان با برخورداری از تمدن کهن و آثار تاریخی غنی و جاذبه های متعدد فرهنگی و طبیعی یکی از قطب های مهم گردشگری و تفریحی و سرمایه گذاری می باشد که توانایی بالقوه فراوانی در بهره گیری از صنعت توریسم دارد.

به گزارش همای سعادت از خرم آباد، لرستان با برخورداری از تمدن کهن و آثار تاریخی غنی و جاذبه های متعدد فرهنگی و طبیعی یکی از قطب های مهم گردشگری و تفریحی و سرمایه گذاری می باشد که توانایی بالقوه فراوانی در بهره گیری از صنعت توریسم دارد. همچنین آب و هوایی مناسب و پوشش گیاهی، چشمه ها و آبشارها، غارها و قلعه «فلک الافلاکـ»، دریاچه گهر، مساجد، صنایع دستی و ابنیه تاریخی در این استان قرار دارد.

 

این استان ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف گردشگری، صنعت و … دارد.

 

از این رویکی از مهمترین ملزومات و یکی از اجزای مهم چرخه تولید و مصرف و زیربنای توسعه اقتصاد هر استان ساختار حمل و نقل و دسترسی راحت و کیفیت بالا برای سرمایه گذاران و عموم مردم می باشد.

 

حمل و نقل در لغت به معنی جا به جا کردن و بردن است، در اقتصاد آنرا جابجایی انسان و کالا از یک نقطه به نقطه دیگر تعریف کرده اند.

 

موضوع حمل و نقل و ترافیک امروزه به عنوان یک پدیده سیاسی و اجتماعی از جمله بخش های زیر بنایی است که نقش بسیار حساس و مهمی در کیفیت و ساختار توسعه اقتصادی و اجتماعی ایفاد می نمایدو از شاخص های مهم پایداری محسوب می شود.

 

ما لرستانی ها که در نوع دوستی، جمع گرایی، گذشت و ایثار، صمیمیت و همدلی شهره ایم چرا در این حوزه دچار تأخر فرهنگی هستیم؟

 

بر خلاف تصور بعضی افراد بدون شک رانندگی نیز یکی از رفتارهایی است که می تواند سطح فرهنگ و رشد اجتماعی شخص و جامعه را نشان دهد. به طوری که شهرهایی که اخلاق اجتماعی بالایی دارند میزان پایبندی اشخاص به حقوق اجتماعی و فردی آنها نیز بالا می باشد.

 

اساسی ترین نیازهای اولیه انسان که با توسعه اقتصادی و اجتماعی دامنه وسیع تری یافته و امروزه به عنوان یکی از مظاهر تمدن و عامل محوری دسترسی آسان مردم به خدمات مورد نیاز به شمار می رود مسئله حمل و نقل است بطوری که بدون آن حیات، بقاء و رشد اقتصادی جامعه میسر نمی گردد.

 

از آنجا که استان ما نیاز دارد تا با جذب سرمایه گذار و گردشگر در مسیر توسعه حرکت کند و به گواه سند چشم انداز توسعه استان مطالبات عمومی و تاریخی مردم شریف استان یکی از اولویت های اصلی توسعه استان،توسعه بخش گردشگری و صنعت توریسم است که از لوازم و پیش نیازهای رسیدن به افق توسعه در این استان نیز می باشد باید بدانیم گردشگری و حمل و نقل دارای هم پوشانیزیادی هستند.

 

حمل و نقل جزء لاینفک گردشگری است چرا که گردشگران وعموم را از مبدأ و مقصد می رساند.عوامل متعددی بر انتخاب شبکه حمل و نقل توسط گردشگران و عموم اثر دارد،عواملی همچون ایمنی،زمان،هزینه،سهولت دسترسی،کیفیت و…را می توان به عنوان مولفه های اصلی قلمداد کرد اما آنچه مهمتر و تأثیرگذارتر می باشد فرهنگ رانندگی می باشد برخلاف تصور برخی افراد،نحوه رانندگی با اتومبیل بیش از ظاهر آن می توان فرهنگ و سطح اجتماعی فرد را نمایان سازد.زیرا چگونگی رانندگی با اتومبیل به خوبی نشان دهنده وجوه مختلف شخصیتی و رفتاری و درک اجتماعی یک انسان می باشد.

 

با این تفاصیل و اهمیت موضوع حمل و نقل، رانندگان وسائل عمومی استان ما باید بدانند میزان پاکیزگی خودرو، سلامت فنی خودرو، ایجاد فضای آرام برای سرنشینان خودرو درداخل و ایجاد فضای سالم و بی خطر برای سایر رانندگان، رعایت شئونات اسلامی و اجتماعی همگی از نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی است که باید به آن توجه بیشتری داشته باشند و رفتارهایی که معمولاً از بعضی افراد به صورت ناخودآگاه بروز می دهد شخصیت آنها را نشان می دهد مانند حرکت نمایشی، لایی کشی، سرعت و سبقت های غیر مجاز و هراس انگیز که همه نشان از ضعف فرهنگی و عدم رشد اجتماعی است پرهیز کنند.

 

در پایان پیشنهاد می شود شهرداریهای سطح استان به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتر توجه کنند با توجه به اینکه حمل و نقل عمومی رابطه مستقیم با اقتصاد خانواده ها و استان دارد باید مد نظر سازمان ها و نهادهای مسئول باشد که در بررسی حمایت و عدم حمایت مراجع ذیربط در بخش حمل و نقل عمومی و تلاش برای رفع مشکلات فراروی آنها دراستان و همچنین تهیه و تدوین بازیهاو فیلم های آموزشی در ارتباط با رانندگی و نمایش آن در مدارس و فضای عمومی،تشویق و ترقیب شهروندان به استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی،استفاده از ظرفیت های تبلیغات شهری،به تصویر کشاندن سیستم نظارت اجرایی بر رانندگان در سطح شهرو ارائه مشاوره و راهنمائی و آموزش اختصاصی به رانندگان اهمیت ویژه ای به این مسئله قائل شوند. تا روز به روز شاهد پیشرفت و توسعه استانمان باشیم.

 

سجاد عالیخانی