مجازات سنگین در انتظار منتشر کنندگان اخبار جعلی

محمدی گفت: افرادی که در فضای مجازی اخبار و اطلاعات جعلی و یا هر پیام و محتوایی را با هدف تشویش اذهان عمومی منتشر می کنند، هم تولید کننده و هم انتشار کننده به عنوان مجرم دستگیر می شود و برخورد لازم با این افراد صورت می گیرد.

به گزارش همای سعادت،مهدی محمدی، دادستان بروجرد ،اظهار داشت: گستردگی تبادل اطلاعات، ذات فضای مجازی است و اطلاعات و اخبار در این فضا اعم از این صحت و یا عدم صحت آنها تایید شده باشد در کمترین زمان نه تنها در سطح جامعه بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر بخش می شود.

وی افزود: به دلیل سرعت انتشار اخبار، مسئولیت افرادی که پیام و محتواها را در این فضا منتشر می کنند بسیار بالاست به طوری که اگر مطلب کذبی تولید و یا به اشتراک گذاشته شود مجازات سنگینی را به دنبال دارد.

دادستان بروجرد تصریح کرد: قانونگذار در جرائم رایانه ای، مجازاتی پیش بینی کرده که نشان دهنده حساسیت بالا در فضای مجازی است.

محمدی خاطرنشان کرد: گستردگی و قدرت فضای مجازی متاسفانه در برخی از موارد سبب سواستفاده جریان های سیاسی شده که گاهی از این فضا با استفاده نادرست اقدام به تهمت زنی می کنند و علیرغم برخوردهایی که در این راستا صورت گرفته اما همچنان برخی از این فضا به درستی استفاده نمی کنند.

وی با بیان اینکه برخی برای افزایش فالوور در شبکه های اجتماعی اقدام به انتشار اخبار و تصاویر جعلی می کنند، گفت: در برخی از موارد هم این افراد برای القای حس ناامنی مطالب جعلی را منتشر می کنند.

انتشار اخبار کذب برای خودنمایی

دادستان بروجرد تصریح کرد: از نظر جرم شناسی عوامل زیادی در وقوع جرم اثر دارد و گاهی افراد از بیان پیام ها و یا مطالب مجرمانه نگرانی و ترسی ندارند و خود را در جریان چنین جرم هایی قرار می دهند البته در برخی از موارد هم عده ای برای خودنمایی چنین تصاویر و اخبار کذبی را انتشار می دهند.

محمدی بیان کرد: برخی از افراد تلاش دارند تا از فضای مجازی برای انتقام گیری استفاده کنند و به اشتراک گذاشتن پیام سبب می شود تا جرمی را مرتکب شوند، همچنین عده ای نیز از این فضا برای آلوده شدن روان مردم استفاده می کنند.

وی اظهار داشت: افرادی که در فضای مجازی اخبار و اطلاعات جعلی و یا هر پیام و محتوایی را با هدف تشویش اذهان عمومی منتشر می کنند، هم تولید کننده و هم انتشار کننده به عنوان مجرم دستگیر می شود و برخورد لازم با این افراد صورت می گیرد.

دادستان بروجرد تصریح کرد: برخی از کاربران سعی می کنند تا با هویت های مجازی و به صورت ناشناخته اخبار و تصاویری که ممکن است کذب باشد را انتشار دهند که ضروری است مخاطبان و همه کاربران فضای مجازی آگاهی کافی را داشته باشند.

به هر حال لازم است دستگاه های فرهنگی برای افزایش سواد رسانه ای بیشتر تلاش کنند تا کاربران در این فضا با رعایت اخلاق و آگاهی از فرصت های فضای مجازی استفاده نمایند.

سفیر افلاک

انتهای پیام/