رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان مطرح کرد؛

پرداخت ۹۰ درصد مطالبات کاملیناکاران لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: تاکنون بیش از ۹۰ درصد مطالبات کاملیناکاران استان پرداخت و بنابر پیگیری های انجام شده مابقی آن نیز تا پایان ماه جاری پرداخت می شود.

به گزارش همای سعادت،سیدعماد شاهرخی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیشترین سطح زیر کشت و برداشت دانه روغنی کاملینا در کشور طی سال زراعی گذشته مربوط به این استان بود، به نحوی که از مجموع ۱۷ هزار هکتار کشت این گیاه در کشور سهم لرستان پنج هزار و ۳۰۰ هکتار بوده است.

وی با اشاره به برداشت ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاملینا از مزارع لرستان،افزود: مجموع مطالبات کاملینا کاران استان از شرکت خریدار محصول، حدود ۵۰۰ میلیارد ریال بود که متاسفانه این شرکت به موقع تعهدات را اجرایی و تمام بدهی خود را پرداخت نکرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان یادآور شد: در آن زمان مقرر شد شرکت “بیستون شفا” سه ماه بعد از تحویل محصول، مبلغ خرید را به حساب کشاورزان واریز کند، اما به تعهدات خود عمل نکرد و سازمان جهاد کشاورزی نیز موضوع را جهت احقاق حق کشاورزان در دستگاه قضا مطرح و پیگیری کرد.

شاهرخی تاکید کرد: بر اساس پیگیری های صورت گرفته، مقرر شد تمامی مطالبات کاملیناکاران استان تا پایان مهرماه پرداخت شود، اما پرداختی از جانب شرکت مذکور صورت نگرفت و پس از آن طی مکاتباتی با دادستان مرکز استان، پرونده به بازپرس ارجاع داده شد.

وی کاهش ناگهانی قیمت روغن را از دلایل عدم تسویه حساب این شرکت با کشاورزان لرستانی عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون بیش از ۹۰ درصد مطالبات کاملیناکاران استان پرداخت و بنابر پیگیری های انجام شده مابقی آن نیز تا پایان ماه جاری پرداخت می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: دولت سال آینده، با توجه به مشکلات پیش آمده در خصوص پرداخت مطالبات کاملینا این محصول را به صورت تضمینی خریداری خواهد کرد.

شاهرخی گفت: باتوجه به مشکلات خشکسالی برای کشاورزی معیشتی و سنتی لرستان، کاملینا به عنوان یک محصول استراتژیک مورد توجه قرار گرفت تا جاییکه این استان در دومین سال کاشت این محصول رتبه نخست کشور را در سطح زیرکشت و میزان برداشت از آن خود کرده است.

وی تصریح کرد: مقاومت این گیاه در برابر آفات، نیاز کمتر به استفاده از سموم، تحمل بالا در گرما، نیاز پایین آبیاری، کم آب بر بودن نسبت به برخی محصولات، درآمد بالای اقتصادی، نگهداری آسان در زمان کاشت و داشت، برداشت راحت با دستگاه ها و دوره کوتاه کشت، از جمله مزایای کاملینا است.

شاهرخی اظهار داشت: باتوجه به ضرورت تغییر کشاورزی لرستان از معیشتی به اقتصادی، کشت کاملینا یک روش موثر برای تحقق این امر است تا زحمات کشاورزان، ارزش افزوده بالایی داشته باشد و فرصت های شغلی این بخش پایدار بماند.

انتهای پیام/