اجرای سنت حسنه خون صلح آرامش را به ۲ طایفه در سلسله بازگرداند

دادستان عمومی و انقلاب سلسله، گفت: دستگاه قضا در راستای اجرای سند تحول ارائه شده توسط ریاست محترم قوه قضاییه که به نظر و تایید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده، تلاش روز افزون خود را برای برقراری صلح و سازش و فصل خصومت بین طرفین دعوی و حبس زدایی، به عنوان یک رویکرد مهم و با استفاده از ظرفیت عظیم بزرگان و ریش سفیدان و روحانیت معزز مورد توجه و در دستور کار قرار داده است.

اجرای سنت حسنه خون صلح در روستای شینه قلایی از بخش فیروزآباد شهرستان سلسله با حضور فرماندار سلسله، نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی، رئیس کل دادگستری لرستان، فرمانده انتظامی لرستان، معاون شورای حل اختلاف لرستان، رئیس حفاظت اطلاعات لرستان، معاون قضایی هیات صلح و سازش،رئیس دادگستری سلسله، دادستان، اعضای شورای تامین سلسله، فرمانده انتظامی شهرستان سلسله، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج الشتر و جمعی از ریش سفیدان شهرستان های سلسله و دلفان برگزار شد.

یونس آزادپور،اظهار داشت:خوشبختانه با محوریت مردم منطقه شاهد برگزاری آیین خون صلح در شهرستان سلسله(بخش قلایی) بودیم که با این کار، بعد از چند سال در سایه مصالحه، آرامش به منطقه و دو طایفه بازگردانده شد.

وی ، افزود: سال ۸۸، وقوع اختلاف و درگیری بین ۲ طایفه منجر به کشته شدن یک نفر شد، وقوع این اختلاف موجب کوچ اجباری چند خانواده گردید، تشدید اختلاف زندگی هر دو طایفه را تحت تاثیر این قرار داد.

دادستان سلسله، بیان کرد: براین اساس، به منظور بازگرداندن آرامش به این ۲ طایفه، بزرگان، ریش سفیدان شهرستان های سلسله و دلفان، معتمدان محلی و دادگستری استان با محوریت خود مردم وارد عمل شدند و با برگزاری جلسات مکرر با هر ۲ طایفه تلاش کردند تا بین آنها صلح ایجاد کنند و به کینه ها و کدورت ها خاتمه دهند که خوشبختانه این امر مهم محقق شد و طی مراسمی این ۲ طایفه اختلافات خود را کنار گذاشتند.

آزادپور تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۶‌ قتل در لرستان با پیگیری های جدی دستگاه قضا و با استفاده از ظرفیت ریش سفیدان منجر به صلح و سازش و بخشش مقتول شده است.

دادستان سلسله ادامه داد: امروز در مراسمی که در روستای شینه قلایی با حضور مردم و مسئولان از جمله ریاست کل محترم دادگستری استان لرستان آقای دکتر رزم و هیات همراه ریاست حفاظت و اطلاعات و معاون شورای حل اختلاف و روابط عمومی دادگستری استان، فرمانده نیروی انتظامی استان و شهرستان، اعضای شورای تامین شهرستان و نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای صورت گرفت، مطابق رسوم گذشته( کفن پوش کردن قاتل، گذاشتن قرآن و سلاح در یک طبق و حرکت به سمت خانواده مقتول جهت بخشش) صورت گرفت، این سنت نیکو، بار دیگر در لرستان اجرا گردید.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی رویکرد مسامحه و حبس زدایی را به عنوان یکی از رویکردهای مهم خود مورد توجه قرار داده اظهار کرد: با وجود تاکید دستگاه قضا در راستای برقراری صلح و سازش، اما با افرادی که نظم و امنیت عمومی و امنیت روحی و روانی مردم را بر هم می زنند، به شدت برخورد میشود و تاکید می کنیم که این مسامحه و بخشش شامل اراذل و اوباش نمی شود.

آزاد پور، تاکید کرد: برخوردی که دستگاه قضایی با این افراد خواهد داشت، قاطع، بازدارنده و عبرت آموز خواهد بود و از هیچکدام از نهادهای ارفاقی در قانون برخوردار نمی شوند.

انتهای پیام/