آمار بالای بیماری ” تب مالت” در لرستان/واکسیناسیون ۶۷۰ هزار قطعه طیور بومی علیه «نیوکاسل»

مدیرکل دامپزشکی لرستان ،گفت :۶۷۰ هزار قطعه طیور بومی در استان علیه بیماری «نیوکاسل» واکسیناسیون میشوند و این طرح کماکان ادامه دارد.

به گزارش همای سعادت ، مصطفی زبردست پور در نشست خبری باخبرنگاران ، بیماری تب مالت را یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان عنوان کرد و گفت : لرستان از این لحاظ، وضعیت مناسبی ندارد.

وی افزود : موارد بیماری «تب مالت» در لرستان نسبت به میانگین کشوری بالا است که در این راستا دو طرح ضربتی رمبارزه با بیماری «تب مالت» در شهرستان دلفان و در شهر سپیددشت انجام شده است.

زبردست پور با اشاره به اینکه با هماهنگی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، روستاهای و افراد پر خطر در زمینه بیماری «تب مالت» را شناسایی و در اولویت مبارزه با بیماری، واکسیناسیون دام، عملیات ضد عفونی و… قرار داده‌ایم، گفت : در سپیددشت ۳۲ روستا را در یک طرح سه روزه تحت پوشش خدمات واکسیناسیون و ضدعفونی قرار دادیم.

زبردست پور اذعان داشت : در قالب این طرح ، ۷۱۰۰ رأس بره و بزغاله، ۲ هزار رأس گاو و ۸۰۰ رأس گوساله علیه تب مالت واکسینه شدند؛ همچنین ۲۰۰ لیتر ترکیبات ضدعفونی کننده در اختیار دامداران قرار داده شده است.

مدیرکل دامپزشکی از اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل خبر داد و گفت: در قالب این طرح دو میلیون قطعه طیور بومی در لرستان واکسینه خواهند شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۷۰ هزار قطعه انواع طیور بومی علیه نیوکاسل واکسینه شده‌اند، اظهار داشت : عملیات واکسیناسیونِ رایگان همچنان در حال انجام است.

زبردست پور افزود : در قالب این طرح ، در ۳۲ روستای سپیددشت ، ۴۲ هزار قطعه انواع طیور بومی واکسینه شد.

وی بیان داشت : سازمان دامپزشکی کشور ، ماهیت “ماست بندی ها” را قبول ندارد و طی ۱۰ سال اخیر که فعالیت ماست بندی ها در سطح کشور رونق گرفته ، با فعالیت این مراکز خیلی مخالفت شد اما متولی اصلی امر ، همکارانمان در دانشگاه علوم پزشکی هستند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان در خصوص بیماری هاری نیز گفت : وضعیت نامناسب سگهای ولگرد نه تنها در لرستان ، بلکه در سراسر کشور ، نگران کننده است.

وی ادامه داد : دهیاری ها و شهرداری ها در گذشته اقداماتی را در این حوزه انجام می‌دادند، و در تلاش هستند سگ‌ها را از سطح شهرها جمع آوری و به یک سری پناهگاه‌ها انتقال دهند.

زبردست پور با بیان اینکه در خرم آباد مکانی در نزدیکی پل بابا حسین برای نگهداری سگ‌های ولگرد تهیه شده است بیان کرد : مسئله درمان و واکسیناسیون سگ‌های ولگرد پس از جمع آوری در این مکان انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه کشتارگاه‌های دام شهرهای ازنا، دورود، الیگودرز، بروجرد، پلدختر و چگنی در تملک شهرداری‌ها است، گفت: کشتارگاه‌های دام شهرهای الشتر، نورآباد، خرم آباد و کوهدشت متعلق به بخش خصوصی است.

مدیرکل دامپزشکی ، بزرگترین مشکل در بحث بهداشت کشتارگاه‌های دام را مربوط به کشتارگاه‌هایی دانست که متولی آنها شهرداری‌ها هستند و تصریح کرد : به ویژه در کشتارگاه شهرداری دورود، شرایط نامناسب است.

زبردست پور با اشاره به اینکه نواقص کشتارگاه دام دورود برطرف شده اما ادامه کار آن از نظر بهداشتی، زیست محیطی و دامپزشکی مورد تأیید ما نیست و به دنبال این هستیم این کشتارگاه به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شود، افزود: سالن پیش سرد کشتارگاه‌های الیگودرز، ازنا، نورآباد، الشتر، خرم آباد و پلدختر تقریباً آماده است و برخی هم به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه انتقال گوشت به سالن پیش سرد کشتارگاه‌ها باعث ارتقای کیفیت گوشت شده و اجرام بیماری زا را از بین می‌برد ، اظهار امیدواری کرد : تا ابتدای سال آینده همه کشتارگاه‌های دام استان را به سالن پیش سرد مجهز کنیم.
انتهای پیام/