احداث ساختمان پزشکی قانونی الشتر و پلدختر نیازمند حمایت خیرین /۱۳ هزار نفر در نزاع‌ها مصدوم شدند

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان،گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته در حال حاضر به جز شهرستان سلسله و پلدختر در بقیه شهرستان‌های استان ساختمان پزشکی قانونی داریم.

به گزارش پایگاه خبری همای سعادت آنلاین ،حمید رضا نظیفی امروز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه با اشاره به مشکل در احداث ساختمان پزشکی قانونی دو شهرستان ،اظهار داشت : خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، موافقت ریاست قوه قضائیه جهت ساخت پزشکی قانونی این دو شهرستان اخذ شده است.

وی افزود :اما بودجه تخصیصی صرفاً جهت احداث ساختمان است و ما جهت تامین زمین این مجموعه‌ها به کمک دستگاه‌های متولی و خیّرین استان نیازمندیم.

وی در ادامه ،گفت : وظیفه پزشکی قانونی، معاینه اجسادی است که جرم و جنایت در آن واقع شده باشد، در این صورت مراجع قضائی این جسد را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهند.

نظیفی با بیان اینکه وظیفه پزشکی قانونی در درجه اول صدور جواز دفن نیست، بیان داشت: وظیفه اصلی پزشکی قانونی تعیین علت فوت جسدی است که با علت نامشخص وارد این دستگاه می‌شود، صدور جواز دفن در حاشیه کار ما قرار گرفته است، اجساد با مرگ طبیعی و بدون شبه و شکایت را به ما ارجاع نمی‌دهند.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان، گفت: در بحث فوتی‌های ناشی از کرونا، علت فوت نارسایی‌های تنفسی یا قلبی ناشی از ویروس کرونا است، علت فوت طبیعی و مشخص است و به طور رندوم این نوع اجساد وارد پزشکی قانونی نخواهند شد مگر اینکه در بحث درمان و پیگیری آنها خانواده و بستگان متوفی از قصور پزشکی شاکی باشند که این امر وارد پزشکی قانونی می‌شود..

وی با بیان اینکه تخصصی‌ترین دستگاه قضائی، پزشکی قانونی است،گفت : یک سوم از پرونده‌هایی که در دادگستری و مراجع قضائی تشکیل می‌شود توسط پزشک قانونی پاسخ داده می شود .

.
مدیرکل پزشکی قانونی لرستان بیان داشت: سالیانه به طور متوسط ۵۰ هزار پرونده را در پزشکی قانونی استان بررسی می‌شود.

نظیفی با بیان اینکه در سال ۹۸، بالغ بر ۴۶ هزار پرونده در چهار حوزه تخصصی ،پزشکی قانونی استان بررسی شده است، گفت: حدود ۹۲ درصد از کل پرونده‌های ارجاعی به پزشکی قانونی لرستان در سال ۹۸، در حوزه معاینات سرپایی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی، بیان داشت: همچنین ۳.۵ درصد از پرونده‌های ارجاعی به پزشکی قانونی مربوط به معاینات اجساد در استان بوده است، ۳.۳ درصد از پرونده‌ها به آزمایشگاه ارجاع و اظهار نظر شد و ۱.۲ درصد پرونده‌ها نیز در کمیسیون‌های پزشکی قانونی مورد بررسی قرار گرفته است.

نظیفی عنوان کرد :در سال ۹۸، ۴۶ هزار و ۱۱۴ پرونده به پزشکی قانونی ارجاع شده که نسبت به سال ۹۷ که ۴۸ هزار و ۶۱۸ پرونده بود، ۵.۱ درصد کاهش ارجاع پرونده داشته‌ایم.

وی اضافه کرد : از این تعداد ۹۲ درصد مربوط به معاینات سرپایی، ۳.۵ درصد معاینات اجساد، ۳.۳ درصد آزمایشگاه و ۱.۲ درصد مربوط به پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون‌ها بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تعداد کل پرونده‌های معاینات سرپایی در استان در سال ۹۸، ۴۲ هزار و ۴۴۲ مورد بوده که نسبت به سال ۹۷، ۳.۷ درصد کاهش یافته است، افزود: تعداد پرونده‌ها به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در بحث معاینات سرپایی، دو هزار و ۳۶۷ مورد بوده است، نرخ استان در کشور در این رابطه ۱۳ است.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان، بیان داشت: تعداد کل معاینات اجساد در سال ۹۸، هزار و ۶۵۰ مورد بوده است، این عدد نسبت به سال ۹۷ که هزار و ۴۴۶ پرونده بوده ۱۴ درصد افزایش یافته است.

نظیفی با بیان اینکه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۹۲ جسد به پزشکی قانونی لرستان ارجاع می‌شود و متوسط کشوری در این رابطه ۷۷ جسد است، ادامه داد: نرخ استان لرستان در این رابطه چهارم در کشور است.

وی در ادامه با اشاره به تعداد متوفیان ناشی از حوادث رانندگی در استان طی سال ۹۸، گفت: این تعداد ۵۲۳ نفر بوده که نسبت به سال ۹۷ که ۴۷۳ نفر بوده است ۱۰.۵ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان، تصریح کرد: نرخ لرستان در این رابطه هفتم در کشور است، همچنین تعداد کل مصدومان ناشی از حوادث رانندگی لرستان در سال ۹۸، ۱۰ هزار و ۴۹۴ نفر بوده که نسبت به سال ۹۷، شش درصد کاهش یافته است.

نظیفی در بخش دیگری از سخنان خود، تعداد مصدومان ناشی از نزاع در استان طی سال ۹۸ را ۱۳ هزار و ۷۲۱ نفر عنوان کرد و گفت: این عدد نسبت به سال ۹۷، چهار درصد افزایش یافته است و نرخ لرستان در این رابطه نیز ۱۳ در کشور است.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از پرونده‌های معاینات سرپایی در پزشکی قانونی لرستان مربوط به مصدومان ناشی از حوادث رانندگی و نزاع است، گفت: تعداد کل آزمایش‌هایی که در پزشکی قانونی استان انجام شده هزار و ۵۲۲ پرونده بوده است.
انتهای پیام/