احیا سدهای برق آبی «لیروک» و«ذالکی» الیگودرز پس از ۱۵ سال

پور مقدم گفت: با پیگیری های نماینده مردم الیگودرز، سدهای برق آبی«لیروک» و «ذالکی» احیا شد که نقش موثری در کاهش آمار بیکاری این منطقه خواهد داشت.

به گزارش همای سعادت آنلاین، جلسه وبینار با حضور پور مقدم مدیر طرح های برق آبی شرکت آب و نیرو، نماینده الیگودرز ، فرماندار و جمعی از مسوولان و شهروندان با موضوع بررسی آخرین وضعیت سد برق آبی ذالکی برگزار شد.

در این جلسه پور مقدم مدیر طرح های برق آبی شرکت آب نیرو با اشاره به شرایط جغرافیایی سد ذالکی پرداخت و‌گفت: از ساختگاه سد تا سد دز بصورت زنجیروار سدهایی تعریف شده است که می توان به سد رودبار در مرحله بهره برداری،سد لیروک در مرحله مطالعاتی و پس از آن سدهای ذالکی و بختیاری اشاره کرد که در نهایت به سد دز ختم می شود‌

وی، حجم مفید مخزن سد ذالکی را ۷۰۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: ظرفیت تولید برق در نیروگاه این سد ۱۳۰۰ گیگا وات در ساعت می باشد و هزینه اجرای آن ۱۴ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بر آورد شده است.

مقدم با اشاره به اینکه اکثر طرح‌های آبی کشور ضعیف است و نسبت این طرح را در ردیف دو و بسیار خوب دانست و افزود: تولید انرژی، افزایش توان کنترل سیلاب و تنظیم آب رودخانه ذالکی ،عمران و توسعه منطقه و ایجاد اشتغال و افزایش عمر مفید سد دز از جمله فواید و اهداف مهم احداث سد برق آبی ذالکی می باشد.

وی افزود: با شروع عملیات اجرایی سد ذالکی در دو شیفت ۱۵۰۰ نفر بصورت مستقیم و ۴۵۰۰ نفر غیر مستقیم در یک بازه زمانی ده ساله مشغول بکار می شوند که نقش تاثیر گذاری در کاهش آمار بیکاری این منطقه خواهد داشت.

پور مقدم افزود: مطالعات طرح سد ذالکی از سال ۱۳۷۷ آغاز و در سال ۱۳۸۰ پایان یافت اما متاسفانه بدلیل عدم پیگیری مسوولان لرستان و الیگودرز پرونده دو سد لیروک و ذالکی از سال ۱۳۸۰ در وزارت نیرو بایگانی شد تا اینکه در سالهای اخیر با پیگیری های دکتر خدابخشی این دو طرح احیا شده و حتی ردیف اعتباری هم دریافت کردند که در نوع خود کم نظیر است که پروژه ای بایگانی شده ردیف اعتباری بگیرد.

وی مهمترین چالش احداث سد ذالکی را نبود جاده دسترسی عنوان نمود و گفت: خوشبختانه در جلسه امشب با توجه به پیشنهادات کارشناسان‌ در خصوص مسیرهای دسترسی در اولین فرصت بازدیدی از منطقه و راههای دسترسی پیشنهادی انجام خواهد شد و قطعا این جلسه و نظرات مختلف مسوولان و کارشناسان به رفع چالش مذکور کمک شایانی کرد.

وی در رابطه با تبعات زیست محیطی اجرای طرح گفت : قطعا اجرای هر پروژه ای تبعات محیط زیستی را درپی دارد اما هنر مهندسان باید بر مدار کاهش تبعات زیست محیطی باشد اگر چه‌ در اجرای سد لیروک تبعات زیست محیطی وجود داشت که سعی کردیم آنها را کاهش دهیم ، اما به یقین اجرای سد ذالکی تبعات بسیار ناچیزی نسبت به سد لیروک برای محیط زیست خواهد داشت.

در این جلسه محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز نیز با اشاره به اینکه سدهای لیروک و ذالکی از جمله طرح های ملی می باشند گفت: این دو طرح در اختیار استان نیست و تمام پیگیری ها در سطح کلان صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه اعتبار اولیه سد لیروک ۷ میلیارد تومان و اعتبار سد ذالکی ۲ میلیارد تومان می باشد، افزود: در پروژه های ملی نباید به مبلغ اعتبار اولیه نگاه کنیم بلکه آنچه‌ مهم است در ردیف بودجه قرار گرفتن طرح ها می باشد.

وی گفت: با توجه به‌ کمبود منابع و مخالفت دولت برای اجرای طرح های جدید، در مجلس رایزنی و تلاش کردیم و موفق شدیم این دو پروژه را در ردیف قانون بودجه قرار دهیم.

خدابخشی در خصوص چالش دسترسی به ساختگاه سد ذالکی گفت: جاده پیر امام ،چال امامزاده داود و مرگسر هم پوشانی خوبی با مسیر دسترسی به ساختگاه سد ذالکی دارد که باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

وی در خصوص جاده دسترسی سد لیروک هم گفت: احداث جاده الیگودرز به مسجد سلیمان مسیر دسترسی به سد لیروک را هموار می کند.

خدابخشی همچنین از آغاز عملیات قطعه دوم جاده الیگودرز به مسجد سلیمان خبر داد و گفت: مراسم کلنگ زنی قطعه دوم این پروژه ملی بزودی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/