دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

اعتکاف بهترین فرصت برای خودسازی معرفتی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعتکاف را بهترین فرصت برای خودسازی بینشی و معرفتی دانست و گفت: فرصت اعتکاف باید غنیمت شمرده شود و از آن به بهترین شکل ممکن بهره برد.

به گزارش همای سعادت، حجت‌الاسلام والسلمین عبدالحسین خسروپناه در مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی اعتکاف که در خرم آباد برگزار شد، اظهار کرد: اعتکاف در گذشته در بین خواص رایج بود و به یاد دارم برای اولین بار مراسم اعتکاف بین دانشجویان دانشگاه تهران به صورت عمومی برگزار شد.

وی ادامه داد:اعتکاف یک عبادت قرآنی است، در آیه ۱۲۵ سوره بقره خداوند به حضرت اسماعیل و ابراهیم توصیه می‌کند که خانه خدا را برای حضور عبادت‌کنندگان خدا پاکیزه کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در قرآن احکام مختلف اعتکاف آمده است که در انجام آن باید همه نکات به درستی رعایت شود.

خسروپناه گفت: در روایات آمده است در مجامع اهل سنت دهه آخر ماه مبارک رمضان را به اعتکاف اختصاص می‌دهند که این موضوع از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به یادگاری گذاشته شده است.

وی تاکید کرد: خداوند متعال بعد از اتفاقات و ترک اولی حضرت آدم به ایشان فرمود در این سه روز به روزه‌داری بپردازند و ثواب آن به اندازه یک عمر روزه‌داری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد: اعتکاف فرصت مناسبی است که باید غنیمت شمرده شود و از آن به بهترین شکل ممکن بهره برد، به تعبیری دیگر اعتکاف از ارکان مهم استقرار نظام اسلامی بشمار می‌رود.

وی در ادامه گفت: ۳ کارکرد مهم می‌تواند اعتکاف داشته باشد، معتکفین یقین داشته باشند این عمل هرگز بی ثمر نیست و علاوه بر ثواب‌های اخروی و دنیوی که دارد ۳ کارکرد مهم را نیز دربر خواهد داشت.

خسروپناه تصریح کرد: کارکرد اول تمرین زیست جمعی است، اعتکاف یک عمل جمعی است و باید در یک مسجد جامع برگزار شود که شامل جمع مسلمین باشد‌، برادران و خواهران به یکدیگر کمک می‌کنند و در جمع به عبادت خدا مشغول می‌شوند.

وی افزود: کارکرد دوم خودشناسی و خودسازی است، اعتکاف بهترین فرصتی است که انسان در این ۳ روز برخود تامل کند تا بتواند یک شخصیت جامع و کامل برای خود بسازد.

خسروپناه عنوان کرد: برای مثال اگر رذیلت یا مرضی در باطن انسان وجود دارد باید در این ۳ روز شناخته و رفع شود چه زمانی بهتر از اعتکاف وجود دارد که انسان بتواند یک من درست و مناسب برای عبادت خدا بسازد.

وی ادامه داد: انسانی که موفق به خودسازی بینشی و معرفتی شود بی‌شک نمی‌تواند با هم‌نوع خود به درستی برخورد نکند، نمی‌تواند در مسئولیتی که به وی واگذار شده است ترک فعل کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کارکرد سوم که بسیار مهم بشمار می‌رود؛ تمرین خلوت کردن با معبود خویش است، ما انسان‌ها در ۲۴ ساعت یک روز با مشغله‌های کاری و خانوادگی بسیاری مواجه هستیم.

وی تشریح کرد: این موضوع سبب شده که توفیق خلوت با خدا ایجاد نشود و لذا اعتکاف باعث تمرینی می‌شود که بتوانیم در مشغله‌های کاری خود به عبادت با خالق بپردازیم.

خسروپناه اشاره کرد: به نظر بنده اعتکاف برای مسئولین بیش از توده مردم لازم است؛ با تاسف در بخش‌های مختلفی از کشور برخی مسئولین از مسئولیت‌های خود ترک فعل می‌کنند و عمل آن‌ها سبب آزار و اذیت مردم می‌شود.

وی مطرح کرد: اگر مسئولین بتوانند در اعتکاف شرکت کنند دیگر هرگز نمی‌توانند کار مردم را رها و یا ترک فعلی انجام دهند، برخی مسئولین ما نیازمند خودسازی معرفتی هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان یادآور شد: از خداوند می‌خواهم توفیق بهره‌مندی از اعتکاف را برای ما ممکن سازد تا به‌دلیل غفلت از آن به سادگی عبور نکنیم.

بنا به این گزارش، یکهزار و ۶۰۲ اثر به دبیرخانه هفتمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری اعتکاف ارسال و در آئین اختتامیه از ۲۲ نفر تجلیل شد.

این جشنواره ۲ سالانه،پیش از این در استان‌های تهران، خراسان رضوی و قم برگزار شده است و این دوره با حضور ۱۰۰ مهمان خارجی و ۳۰۰ مهمان کشوری در خرم آباد برگزار شد.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام خسروپناه، حکم دبیری میز اعتکاف در شورای عالی انقلاب فرهنگی را به حجت الاسلام تکیه‌ای، رئیس ستاد اعتکاف کشور تقدیم کرد‌.

انتهای پیام/