ایران قوی نیازمند حضور جوانان متعهد انقلابی است

ضرورت و ملاحظات جوان گرایی در مدیریت کشور موجب افزایش راندمان همه جانبه خواهد شد.

همای سعادت -یادداشت- در منطق رهبری جوانگرایی در تقابل با شایسته سالاری نیست. اینگونه نیست که بتوان با تاکید بر جوانگرایی، شایستگان را حذف نمود و یا آنکه امور را به دست جوانی سپرد که شایستگی و تخصص انجام کاری را ندارد! بدون شک نگرش رهبری بر سپردن امور به جوانان شایسته و صاحب صلاحیت است و باید نسبت به این شاخص دقت لازم نمود تا رویکرد حکیمانه اتخاذ شده به فساد و ناکارآمدی نینجامد.

ورود انقلاب اسلامی به دهه پنجم عمر پر برکت خود اقتضائاتی را به همراه دارد که بدون توجه به آن نمی‌توان در حرکت در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب موفق بود. شاید مهمترین اقتضاء آن را باید در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی جستجو کرد که حکیم انقلاب اسلامی در آن بر «عظمت نقش نیروی جوان متعهّد» در پیشبرد گام های انقلاب اسلامی تاکید ورزیده و ایشان را محور تحولات دهه‌های آتی پیش روی کشور دانسته‌اند. البته به فرموده ایشان «نه هر جوانی؛ جوانی که احساس تعهّد کند،‌ احساس مسئولیت کند.» در این میان بخش عمده انتظارات از جوانان مومن انقلابی حرکت مبتنی بر منطق «آتش به اختیار» و در قالب «تشکل‌های خودجوش انقلابی» تصور می‌شود. تعابیر و توصیه‌هایی که رهبری نیز در طول سال‌های اخیر داشتند در اذهان عمومی جوانان چنین رویکردی را القاء می‌کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره تعریف می‌کنند: «آن زمان که ما در شورای انقلاب بودیم، نسبت به همین موضوع، به ما و دوستان دیگری که در آن شورا بودیم، اعتراض می‌شد. افراد مسنّی – عمدتاً شصت ساله، هفتاد ساله، هفتادوپنج ساله – هم در آن شورا بودند، که خیلی عقیده به جوانان نداشتند و می‌گفتند چرا شما به جوانان رو می‌دهید و اینها را بی‌خود وارد کارهای عمده می‌کنید؟! اینها دوست نمی‌داشتند که به جوانان خیلی میدان داده شود. البته دوست می‌داشتند که جوانان از آنها اطاعت کنند و دنبالشان راه بروند! می‌گفتند آنها جوانند، ما پیریم؛ باید دنبال ما بیایند. خیلی حاضر نبودند به جوانان اعتماد کنند؛ ولی ما اعتماد می‌کردیم و جواب آنها را هم در واقع با تجربه‌ی عملی‌ای که می‌دیدند خوب کار انجام می‌گیرد و پیشرفت می‌کند، می‌دادیم و داده می‌شد.(۷/۲/۷۷)

رهبری سیره حضرت امام(ره) را گوشزد می‌کنند و می‌فرمایند: «امام به جوانان اعتماد و اعتقاد داشتند. لذا مثلاً فرماندهان اوّلیه سپاه پاسداران – که هسته اوّلیه سپاه را اینها گذاشتند – این مجموعه عظیم را تشکیل دادند و سپاه در جنگ آن همه نقش آفرید. وقتی اینها به امام معرفی شدند و امام اینها را شناختند، به هیچ وجه نگفتند که شما جوانید، چطور میخواهید این کار را بکنید؛ نخیر، بلکه استقبال هم کردند. یا مثلاً در کابینه شهید رجایی، یک عدّه جوانان خیلی خوب بودند. اوّلین کابینه‌ای که جوانان را به معنای واقعی کلمه وارد مسؤولیت کرد، کابینه شهید رجایی بود.» (۱۳/۱۱/۷۷)
اما کلام ایشان در جمع دانشجویان که اولین روز خردادماه انجام شد، پیامی متفاوت و رنگ و بوی دیگری داشت! معظم‌له در بخشی از این دیدار با برشمردن حرکت عمومی انقلاب مبتنی بر بیانیه گام دوم، به موضوع راهکارهای عملی تحقق نقش آفرینی جوانان پرداخته و در نهایت می‌فرمایند: «نتیجه‌ی اینها چه می‌شود؟ اینجا من این‌ جور یادداشت کرده‌ام که سرانجام اینها، کشاندن نسل جوان متعهّد به عرصه‌ی مدیریت کشوراست ، ورود در عرصه‌ی مدیریت برای نسل جوان از این راه‌ها اتّفاق می‌افتد و طبعاً اگر نسل جوان وارد عرصه‌ی مدیریت شد، و مدیران ارشد نظام از جمله‌ی جوان‌های متعهّد شدند که من گفتم جوان‌های متعهّد حزب‌اللهی، یعنی واقعاً باید حزب‌اللهی باشند؛ به معنای درست کلمه‌ی حزب‌اللهی آن وقت آن حرکت عمومی کشور طبعاً استمرار پیدا می‌کند، سرعت پیدا می‌کند و انجام می‌گیرد.»

این صراحت در باب ضرورت کشاندن نسل جوان متعهد حزب‌اللهی به عرصه مدیریت کشور می‌تواند نویدبخش تحولی بزرگ در عرصه اداره کشور باشد که نیازمند تامل در ابعاد آن هستیم لذا با توجه به این موارد انتظار می‌رود در دولت سیزدهم که با محوریت دولت قوی وایران قوی وارد عرصه کار در قوه اجرایی کشور شده به این مطالبه مهم رهبری و ملت بیشتر اهمیت دهد تا شاهد افزایش راندمان کشور در حوزه های مختلف باشیم.

مهدی بابایی پور- فعال اجتماعی

انتهای پیام/