مدیرکل دامپزشکی لرستان خبر داد؛

تشدید نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی در لرستان

مدیرکل دامپزشکی لرستان از تشدید نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه فرآورده های خام دامی در استان ویژه ماه مبارک رمضان و ایام نوروز خبر داد.

به گزارش همای سعادت، مصطفی زبردست در نشست با خبرنگاران، ضمن تقدیر و تشکر از حضور اصحاب رسانه و حمایت بی دریغ آنها از اقدامات سلامت محور اداره کل دامپزشکی استان در طول سال جاری گزارشی از نحوه نظارت‌های بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان در ایام ماه مبارک رمضان و پایان سال ارائه کرد.

وی افزود: با توجه به افزایش سرانه مصرف در روزهای پایانی سال و ماه مبارک رمضان این اداره کل با انجام و تشدید اقدامات بهداشتی اقدام به نظارت بهداشتی در کلیه صنایع وابسته به دام شامل میادین عرضه دام، کشتارگاه‌های دام و طیور، رستورانها، مرغ فروشی ها و قصابی ها کرده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: طرح تشدید نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه فرآورده های خام دامی از ۱۹ در لرستان آغاز شد.

زبردست تصریح کرد:در راستای اجرای این طرح که از ۱۹ اسفند بصورت همزمان در سراسر کشور به اجرا درآمده و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد، تعداد ۱۵ اکیپ ثابت و ۲۴ اکیب سیار متشکل از ۷۵ نفر نیروی دکتر، دامپزشک، کاردان دامپزشک و کارشناس دامپزشکی بر مراحل تأمین، کشتار و عرضه فراورده‌های خام دامی نظارت خواهند کرد.

وی از تمامی هم استانیها درخواست کرد گوشت مورد نیاز خود و خانوار را از مراکز مجاز تحت نظارت این اداره کل تأمین کنند.

مدیر کل دامپزشکی لرستان افزود:با افراد خاطی که در حاشیه شهرها و زیر زمینی اقدام به ذبح دام و طیور می کنند به شدت برخورد می شود، گوشت آنها مورد تأیید شرعی و بهداشتی نمی‌باشد و خاطیان توسط این اداره کل تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

وی سال ۱۴۰۲ را سالی آرام از نظر بیماریهای دامی برشمرد و افزود: این مهم با زحمات شبانه روزی همکاران دامپزشکی استان لرستان محقق شده است.

این مقام مسئول ادامه داد:در سال جاری بیش از ۲۲ میلیون نوبت در جمعیت دام سبک روستایی و عشایری و بیش از ۴۱۴۰۰۰ نوبت سر در جمعیت دام سنگین به صورت رایگان توسط همکاران بخش دولتی و بخش خصوصی واکسیناسیون برای دامداران انجام شده است.

زبردست به ارائه گزارشی از وضعیت صادرات فرآورده‌های خام دامی در ۱۱ ماه ابتدایی امسال پرداخت و حجم صادرات استان را بیش از ۴ میلیون ۸۰۰ هزار کیلوگرم اعلام کرد.

به گفته وی صادرات فرآورده‌های خام دامی شامل پا و پنجه مرغ، خوراک ماهیان سردابی و گرمابی، شیر خشک و پودر آب پنیر بوده است.

زبردست، بازار هدف فرآورده های خام دامی را کشورهای جنوب شرق آسیا، چین، ویتنام، هنگ کنگ، آذربایجان، عراق، سوریه و افغانستان عنوان کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان تقویت واحدهایی که دارای شرایط لازم جهت صادرات برای حضور محصولات تولیدی استان در بازارهای جهانی هستند را یکی از اولویت‌های این اداره کل عنوان کرد.

وی بیان کرد: رعایت الزامات بهداشتی در واحدهای تولیدی همچنین پذیرش دستورالعمل‌ها و استانداردهای کشورهای هدف نقش بسیار مهمی در توسعه و استمرار صادرات دارند.

زبردست از هم استانی‌های گرامی درخواست کرد هرگونه انتقاد و پیشنهاد خود را با کارشناسان این اداره کل با شماره تلفن ۱۵۱۲ در میان بگذارند.

انتهای پیام/