تقدیر وزیر ارشاد از کارگردان لرستانی نمایش «حج فقرا»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای لوح از هنر آفرینی «رامین صادقی»،نویسنده و کارگردان نمایش «حج فقرا» تقدیر کرد.

به گزارش همای سعادت،محمدمهدی اسماعیلی،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای لوح از تلاش‌ها و هنرآفرینی«رامین صادقی»،نویسنده و کارگردان نمایش «حج فقرا» تقدیر کرد.

نمایش «حج فقرا» به نویسندگی و کارگردانی رامین صادقی، هنرمند توانمند و خوش‌ذوق لرستانی در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان کوهدشت به نمایش درآمد و مورد تحسین وزیر ارشاد قرار گرفت.

یادآور می‌شود که نمایش کوتاه «حج فقرا» یک اثر معنوی از تجربه‌ای نورانی است که طراح و کارگردان اثر پشت سر نهاده و حال می‌کوشد در قالب یک پرفورمنس آن را با مخاطب خود شریک شود.

داستان در هشت اپیزود کوتاه که در تمامی آنها تلفیق درست نور،موسیقی و حرکات فرم را می‌بینیم،زندگی زوجی را روایت می‌کند که کودک خود را برای شفا یافتن به مشهد مقدس می‌برند و در صحن بارگاه ثامن‌الحجج امام رضا(ع) بَست می‌نشینند تا امام،دست شفاعتش را بر چشمان کودک نابینایشان بکشد.نمایش«حج فقرا» ۱۵ دقیقه به طول می‌انجامد و مخاطب از همان آغاز با یک قاب تصویری گویا و دقیق روبروست که هر فردی را با خود همراه کرده و به یک سفر خیالی می‌برد.مخاطب در تمامی لحظات اثر با همزاد پنداری، خود را در قامت یکی از بازیگران نمایش تصور می‌کند و در پایان اجرا بدون آنکه متوجه باشد به پهنای صورت اشک می‌ریزد.

برجسته‌ترین جلوه این نمایش، تکیه بر حرکت و تصویر است و مخاطب در طول کار فقط یک دیالوگ را آنهم از زبان بازیگر نقش پدر می‌شنود که در نقطه طلایی و اوج نمایش و درست در لحظه شفا یافتن کودک، لفظ مبارک «یا امام رضا» را بر زبان جاری می‌کند. از دیگر عناصر تاثیرگذار نمایش می‌توان به دکور حجمی و استفاده از جلوه‌های ویژه در طراحی ضریح بارگاه امام رضا(ع) اشاره کرد که با کمترین امکانات، بیشترین تاثیر را بر مخاطب می‌گذارد و مسئله مهمی در طراحی صحنه و نور است.

تلفیق درست و دقیق تصنیف «آمده‌ام» استاد کریم‌خانی و موسیقی ساخته شده برای این اثر نیز از دیگر جلوه‌های نمایش است که در کنار سایر عوامل، بر اثربخشی نمایش تأثیر بسیار نهاده و به جرئت می‌توان گفت به عنوان یک اثر هنری مجزا، به راحتی مخاطب را با خود همراه خواهد کرد.

بازی بازیگر خردسال و سایر بازیگران و حتی عوامل گروه فرم نیز به خودی خود، تاثیرگذار و ماندگار است، به شکلی که بسیاری از تماشاگران در پایان اجرا، بازیگر خردسال را همچون کسی که در صحن شفا یافته به آغوش کشیده و برای سلامتی‌اش همگی قیام کرده و صلوات خاصه سر می‌دهند.

انتهای پیام/