توسعه لرستان را فدای بازی خطرناک بومی _ غیر بومی نکنیم!

کسانی که اندکی با سنجه های توسعه استاندارد شهری آشنا هستند نیک می دانند که استان لرستان در طول سال های اخیر به سبب مدیریت نامناسب و غیر کارشناسی( چه دولت های اصول گرا و اصلاح طلب) و نبود سیاست های لازم در جذب منابع دولتی کلان و ایجاد درآمدهای پایدار ملی و استانی، به یکی از استان های کمتر برخوردار تبدیل شده است.

همای سعادت-یادداشت-در صورتی که ظرفیت های متعدد استان در بحث کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی، موسیقی ، آثار تاریخی و … این قابلیت را دارند که دستکم بستر ایجاد شغل برای جوانان منطقه را فراهم کنند تا از مهاجرت جوانان جلوگیری شود.در واقع می توان گفت در سال های اخیر استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های استان به کمینه خود رسیده است و ضرورت یک انقلاب مدیریتی در بدنه و ساختار استان ضروری می نماید. اینجا می توان به جمله سفیر چک در بازدید از لرستان اشاره کرد که لرستان جواهری است که باید دوباره کشف شود.

اما کشف مجدد لرستان ، نیاز به برنامه ریزی و همدلی دارد و دعواهای قومی و قبلیه ای ، سیاسی، دور تسلسل بومی _غیر بومی نه تنها منجر به کشف مجدد این جواهر نمی شود بلکه این جواهر را به یک گوهری بدلی تبدیل می سازد که فقط برق آن باعث اقناع عده ای خاص می شود! لرستان امروز تشنه همدلی و وفاق است و تنها مدیری می تواند استان را از ورطه شکست رهایی بخشد که دلسوز، مدیر ، مدبر ، از خودگذشته و دارای روحیه جهادی باشد.

قطع به یقین مدیر بومی با توجه به شناختی از استان دارد می تواند در حل برخی مشکلات کارامد تر و چابک تر عمل عمل کند ولی از سویی باید اذعان اگر مدیر غیر بومی نیز از مشاوران بومی دلسوز استفاده کند، کار به همان رویه پیش خواهد رفت. عده ای بر این باورند که اگر استاندار غیر بومی انتخاب شود، نخبه کشی صورت گرفته است. این نگاه در اکثر استان ها و شهر های کشور در خصوص انتخاب استاندار ، شهردار ،فرماندار و … دیده می شود. باید پذیرفت اگر نخبه ای دارای دانش باشد، قطعاً منشاء خیرات و مبرات خواهد و تنها با گرفتن پست و مقام قابلیت های افراد به منصه ظهور نمی رسند. شاید این نخبه در استان و حوزه دیگری موفق تر عمل کند. اصرار در انتصاب افراد بومی به سمت های مختلف در استان ها و شهر ها، اگر به دلایلی غیر از توسعه و دلسوزی باشد، خیانت است.

علی ایحال امید است، مدیران ارشد نظام به ویژه وزیر کشور در انتخاب استاندار برای استان محروم لرستان، تمام مولفه هایی که در پیشرفت استان تاثیر دارند، در نظر بگیرند و فارغ از ضرورت انتخاب فرد بومی یا غیر بومی با انتخاب یک استاندار جهادی و دارای کارنامه بستر را برای رهایی استان از مشکلات پیش رو فراهم سازند. قوم غیور لر که در سال های انقلاب و جنگ دین خود را به نظام ادا کرده است، شایسته بهترین ها است. مردم را دریابیم…

انتهای پیام/