مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان خبر داد؛

تولد اولین گوزن زرد ایرانی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت:اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در سایت فجر صفای کشت و صنعت استان متولد شد.

به گزارش همای سعادت،علی سالاروند در گفت و گو با رسانه ها اظهار کرد: گوساله تازه متولد شده در شرایط مناسب و پایداری قرار دارد و توسط مسوولان سایت و دامپزشک مربوطه به همراه مادر تحت مراقبت است.

وی افزود: سال ١۴٠١ و ۱۴۰۲ در راستای حفظ و احیای این گونه ارزشمند و در خطر انقراض، هشت راس گوزن زرد ایرانی از ۲ سایت تکثیر و پرورش دشت ناز ساری و سایر مراکز تکثیر کشور به لرستان و دامنه‌های زاگرس که زیستگاه و خاستگاه اصلی این گونه در گذشته بوده است، انتقال داده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت:گوزن زرد ایرانی در سایت فجر صفای کشت و صنعت لرستان واقع در دامنه‌های یافته‌کوه به عنوان نخستین و بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد در کشور با مشارکت بخش خصوصی حفاظت و نگهداری می‌شود.

سالاروند بیان کرد: سال گذشته هم یک راس گوزن زرد در این سایت متولد شده است که هم اکنون در سلامت کامل می‌باشد که نشان از موفقیت این سایت جدید در احیای گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض حیات‌وحش دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر گوزن زرد ایرانی در چند استان کشور نگهداری می‌شود افزود: تلاش برای حفظ این گونه ارزشمند ادامه دارد و با سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست و معرفی آن به مناطق مختلف، روند حفظ این گونه طی سال‌های اخیر روند خوبی گرفته است.

وی تصریح کرد: امیدها برای احیای گوزن زرد ایرانی در لرستان به عنوان خاستگاه اصلی آن، با موفقیت زاد و ولد طی ۲ سال اخیر دوچندان شده است.

سالاروند از در دست بررسی بودن چند سایت خصوصی برای نگهداری گونه‌های شاخص حیات وحش در لرستان خبر داد و اظهار داشت: استان در ایجاد مراکز حفاظت مشارکتی حیات وحش با کمک بخش خصوصی و در راستای شعار سال مبنی بر “جهش تولید با مشارکت مردم” پیشگام است.

انتهای پیام/