در آستانه سفر رئیس‌جمهور بررسی شد؛

تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی؛خواست اهالی فرهنگ و هنر لرستان از رئیس جمهور

احداث، تکمیل و تجهیز طرح‌های نیمه‌تمام فرهنگی استان لرستان که سال‌هاست با مشکل کمبود اعتبار دست و پنجه نرم می‌کند به عنوان مطالبه مهم اهالی فرهنگ و هنر این دیار،چشم‌ انتظار دور دوم سفر رئیس جمهور برای گره‌گشایی است

همای سعادت به نقل از ایبنا، استان لرستان از دیرباز مهد تاریخ، فرهنگ و هنر بوده و با داشتن علما، نویسندگان، شاعران و هنرمندان نامی همچون آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله روح‌الله کمالوند، سیدفرید قاسمی، سکندر امان‌الهی بهاروند، عبدالحسین زرین‌کوب، علامه سیدجعفر شهیدی، علی‌اکبر شکارچی، لوریس چکناواریان، اسفندیار غضنفری امرایی، سیدمحمد سیف‌زاده حرفی برای گفتن در این عرصه‌ها داشته است.

به گفته مسئولان فرهنگی، استان لرستان از کمبود زیرساخت‌های فرهنگی و هنری رنج می‌برد و حل این مشکل نیازمند عزم همگانی برای ارتقای اعتبارات استانی و ملی است و سفر رئیس جمهور و هیات دولت به این استان فرصتی برای جذب اعتبارات در این بخش است.

تالار مرکزی خرم‌آباد نیازمند نگاه ویژه دولت سیزدهم

ساخت تالار مرکزی خرم‌آباد با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصدی از جمله طرح‌های مهم فرهنگی استان محسوب می‌شود که تکمیل آن نیازمند اعتبار ویژه و نگاه ملی است.

عملیات اجرایی مجتمع فرهنگ و هنری (تالار مرکزی) خرم‌آباد سال ۹۰ شروع شد و مطابق اعلام نظر مسئولان قرار بود تا سال ۹۳ به بهره‌برداری برسد. در دور اول سفر رئیس جمهور به لرستان ۲ هزار میلیارد ریال برای این پروژه مصوب و مقرر شد که این اعتبار سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به این پروژه تخصیص داده شود که به اتمام برسد.

طبق بررسی‌ها، ۴ مجتمع فرهنگی استان در شهرهای خرم‌آباد، دوره، سلسله و دورود سال‌هاست که در دست ساخت است و تامین اعتبار، لازمه تکمیل این طرح‌هاست که این شهرها نیاز به محلی برای برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های فرهنگی دارند و انتظار می‌رود در کنار تکمیل طرح‌های فرهنگی، ساخت مجتمع در این مناطق مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

ضرورت تامین مکان و به‌روزرسانی تجهیزات هنرستان هنر زیبا

استان لرستان با ۱۱ شهرستان جمعیت بیش از یک میلیون و ۷۶۰ هزار نفری دارای ۳ هنرستان هنرهای زیبا در شهرهای خرم‌آباد و بروجرد است که این هنرستان‌ها در ساختمان مستقل استقرار ندارند و تجهیزات آن نیز نیازمند توسعه و به‌روزرسانی است.

همچنین عملیات ساخت پروژه هنرستان هنرهای زیبای خرم‌آباد از سال ۱۳۷۹ آغاز شده و پس از ۲۳ سال این طرح نیازمند نگاه ویژه دولت سیزدهم است که به بهره‌برداری برسد.

این هنرستان در منطقه گلدشت شرقی با زیربنای ۴ هزار و ۱۵۰ مترمربع دارای فضاهای آموزشی، گالری، ۲ سالن مجزا برای موسیقی و تئاتر است.

چاپخانه‌های لرستان نیازمند به‌روزرسانی تجهیزات

هم اکنون در استان لرستان ۱۰۶ چاپخانه دارای مجوز با توان ظرفیتی ۳۵۵ ورق در استان وجود دارد که اکثر این چاپخانه‌ها دارای تجهیزات فرسوده است و این در حالی است که در حوزه چاپ و نشر کتاب لرستان نیز ۶۵ ناشر فعالیت می‌کنند که به دلیل عدم وجود چاپخانه‌های تخصصی و دارای کیفیت مطلوب سالانه میلیاردها تومان پول بابت چاپ این محصولات از استان خارج می‌شود.

۱۰۶ رسانه مکتوب در لرستان نیز فعالیت دارند که این رسانه‌ها نیز به دلیل نبود یک چاپخانه تخصصی و کارآمد سالانه علاوه بر خروج میلیاردها تومان پول به خارج از استان متحمل ضررهای هنگفتی شده‌اند بنابراین وجود چاپخانه‌های تخصصی رسانه و کتاب و به‌روز رسانی تجهیزات چاپخانه‌های لرستان در استان ضروری و نیازمند نگاه ویژه دولت است.

۱۰ طرح کتابخانه‌ای در لرستان نیازمند تامین اعتبار

استقبال مردم از افتتاح کتابخانه مرکزی خرم‌آباد نشان از این دارد که مردم لرستان مردمی علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی هستند، چالش اصلی در حوزه مطالعه می‌تواند دسترسی کم مردم به کتاب باشد، اگر مردم به راحتی بتوانند به کتاب‌های مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند مشکل حل می‌شود. با توجه به اینکه ۱۰ طرح کتابخانه‌ای در لرستان در دست ساخت است که با تکمیل آنها زیربنای کتابخانه‌های استان ۱۶ هزار متر مربع افزایش پیدا خواهد کرد و بنا بر گفته مسئولان این طرح‌ها حدود ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل نیاز دارند و این طرح‌ها نیز به عنوان مطالبه مهم اهالی فرهنگ استان چشم‌انتظار دور دوم سفر رئیس جمهور برای گره‌گشایی هستند.

لرستان با مساحت نزدیک به ۲۹ هزار و ۳۰۸ کیلومتر مربع و بیش از یک میلیون و ۷۶۰ هزار نفر جمعیت سیزدهمین استان کشور از نظر جمعیت است که از ۱۱ شهرستان تشکیل شده است.

سهیمه اسد زاده

انتهای پیام/