تیراندازی و تکرار به سوگ نشستن سورها

رسم ناپسند تیراندازی در مراسم عروسی همواره تکرار به سوگ نشستن سورها و شادی ها است با اینکه این رسم هر از چندی باعث قربانی شدن کسانی می شود که سرمست از شور زندگی هستند اما همچنان این سنت غلط ادامه دارد و قربانی می گیرد.

به گزارش همای سعادت به نقل از ایرنا، رسم تیراندازی در مراسم شادی و عروسی از گذشته‌های دور در لرستان وجود داشته و به خصوص در سال‌های اخیر همین رسم باعث کشته شدن مهمانان دعوت شده به عروسی و یا عضوی از خانواده میزبان شده است، چند روز قبل نیز به دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان لرستان تالار افلاک خرم آباد به دلیل انجام اقدام غیرقانونی و خارج از عرف معمول «تیراندازی در مجالس عروسی» پلمب شد.

به گفته علی حسنوند، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان لرستان تالار مذکور در نزدیکی فرودگاه خرم آباد واقع شده و تیراندازی‌های صورت گرفته در داخل تالار باعث اخلال امنیتی در روند پروازهای این فرودگاه شده و بعضا لغو تعدادی از پروازهای این فرودگاه را به همراه داشته است.

ساکنان مناطق عشایری و روستایی کشور و استان لرستان و سایر مناطقی که رسم تیراندازی در مراسم عروسی و عزا در آن وجود دارد، بارها با این پدیده اجتماعی مواجه شده اند، آیینی که در آن فردی در یک مراسم شادی تفنگش را روبه آسمان می گیرد و با شلیک تیرهایی که معمولا هم همیشه به مقصد آسمان نیست به زعم خودشان می خواهند شادی مراسم را تکمیل کند و خرسند از این هستند که توانسته‌اند تمام توجهات را به سمت خود جلب کنند.

تیراندازی مراسم عروسی و فوت یک زن در بروجرد

آخرین حوادث اینچنینی مربوط به تیراندازی در یک مراسم عروسی در شهر ونایی شهرستان بروجرد رخ داده که به فوت یک زن حدود ۶۰ ساله و مصدومیت یک نفر دیگر منجر شده است.

در این حادثه فردی که در مراسم عروسی اقدام به تیراندازی هوایی کرد باعث شد تیر به سیم‌های برق اصابت کند و سقوط سیم‌های برق بر روی مهمانان باعث کشته و مصدوم شدن ۲ زن شد.

فرمانده انتظامی بروجرد نیز در خصوص حوادث ناشی از تیراندازی در مراسم های عروسی گفت: پلیس تاکید ویژه‌ای بر فرهنگ‌سازی، آموزش و همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های مسوول داشته و بر این باور است که می‌توان رسوم پسندیده را جایگزین رسم غلط و خطرناک تیراندازی در جشن‌ها و مراسم‌های عروسی کرد.

مهدی مهدوی کیا تاکید کرد: امیدواریم با همکاری آگاهانه مردم، شاهد آرامش مطلوب بر مراسمات شادی و پیشگیری از وقوع قتل‌های ناشی از تیراندازی در جشن‌ها باشیم.

ضرورت نکوهش جمعی رسم ناپسند تیراندازی در مراسم شادی

پژوهشگران اجتماعی بر این نکته تاکید دارند، تیراندازی در جشن ها و مراسم ها به صورت عینی دارای پیامدهای اجتماعی و روانی ملموس و خطرناکی است جامعه نیز آن را از منظر ذهنی و فرهنگ عمومی به عنوان یک رفتار ناهنجار معرفی کند و از منظر اجتماعی و فرهنگی به جای سکوت باید به طور مستقیم علاوه بر برخوردهای قضایی و انتظامی که با مرتکبان این اقدام صورت می گیرد از منظر فرهنگی و اجتماعی هم در مورد آن با مردم صحبت و بر اصلاح این رفتار تاکید شود.

جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در این خصوص در گفت و گو با ایرنا گفت: مسائلی در جامعه ما وجود دارد با وجود اینکه دارای اثرات زیانبار و منفی زیادی هستند ولی جامعه آنها را به لحاظ ذهنی و ارزشی منفی ارزیابی نکرده و آنها را به عنوان مسئله اجتماعی تلقی نمی کند تا بدنبال حل آن مشکل باشد، تیراندازی در مراسم عروسی و جشن ها یکی از این مسائل اجتماعی است که با وجود اثرات زیانبار هنوز در میان جامعه به عنوان یک مسئله اجتماعی تلقی نمی شود.

مجتبی ترکارانی افزود: این رسم در گذشته نماد شجاعت و دلیری فردی که اسلحه به دست بوده را داشته اما همین رسم با گذر زمان اسلحه در اختیار افرادی قرار گرفته است که صلاحیت و توان استفاده را ندارند و نتیجه آن بروز حوادثی مرگباری خواهد بود که همواره هم تکرار شده است.

این جامعه شناس یادآور شد: ساختارهای سنتی ما تضعیف شده اند، ولی ساختارهای مدرن نتوانسته اند افراد را جذب نمایند به عبارتی ما شهرنشین شده ایم، ولی هنوز اسباب تفریح و لذت و قدرت و نمایش هایمان عشایری است، شهر هنوز نتوانسته برای شهروندان تفریح مدرن ایجاد کند و یا تفریحات به وجود آمده برای مردم چندان جذابیتی ندارد، بنابراین هنوز ترجیح می دهیم به صورت گزینشی در کنار دیگر عناصر مدرن از بعضی عناصر و رسوم سنتی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه شاید در گذشته خیلی از عناصر دارای بار فرهنگی و ارزشی مثبت بودند، بیان کرد: تفنگ در دنیای امروز که دولت ها وظیفه تامین امنیت شهروندان را بر عهده دارند، دیگر معنایی ندارد بنابراین نهادهای انتظامی و قضایی نیز در اجرای وظیفه قانونی خود با این پدیده ناهنجار که مخل امنیت فردی و اجتماعی است به صورت جدی مقابله کنند.

ترکارانی،شادی جمعی را آموختنی دانست و اظهار کرد: افراد در کنار یکدیگر یاد می گیرند که شادی کنند، ما باید وسیله، زمینه و فضای شادی جمعی مناسب و کم خطر را در اختیار جامعه قرار دهیم و علاوه بر آن شیوه شادی کردن جمعی را به فرزندان مان بیاموزیم تا یک جوان برای بیان شادی و نمایش شجاعت خود کارهای پرخطر را انتخاب نکند.

وی با بیان اینکه تاثیرات روحی و روانی و تربیتی تیراندازی ها در مراسم های عروسی و شادی ها بر روان کودکان، بیماران و سالمندان قابل انکار نیست، تاکید کرد: ضرورت دارد تیراندازی در مراسم های عروسی و عزا به عنوان یک رفتار ناهنجار معرفی شود و با نکوهش آن در اصلاح این رفتار فرهنگی کوشا باشیم.

انتهای پیام/