حساب هیجان‌زدگی با دشمنی جداست

خبرنگار لرستانی در یادداشتی درباره تاثیرات سیاسی و اجتماعی فرمان عفو گسترده بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر آورده است: این فرمان نشان داد، رهبر معظم انقلاب همه ملت ایران را دوست داشته و نگاهی پدرانه، مهربانانه و رئوفانه به جامعه دارند و با نگاه عقلانی حساب فریب‌خوردگان و هیجان‌زدگان را از دشمنانی که قسم به نابودی نظام اسلامی خورده‌اند، را جدا می‌کنند.

همای سعادت آنلاین -یادداشت-حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه برای آزادی تعداد زیادی از متهمان و بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر موافقت کردند. این عفو پدرانه، چندین پیامد اجتماعی سیاسی داشت که در این راستا امین زینی‌وند، خبرنگار لرستانی، در یادداشتی که در اختیار پایگاه خبری و تحلیلی اندیشه لر قرار داده است به بررسی این تاثیرات و پیامدها پرداخته که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

ولی امر مسلمین جهان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه برای آزادی تعداد زیادی از متهمان و بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر موافقت کردند. این عفو پدرانه، چندین پیامد اجتماعی سیاسی داشت که از آن جمله می‌توان به اقتدار و تثبیت نظام در عین رأفت اسلامی، تثبیت نگاه پدرانه رهبر انقلاب، افزایش سرمایه‌های اجتماعی و جداسازی هیجان‌زدگی با دشمنی، اشاره کرد.

آخرین میخ بر تابوت توطئه‌های اخیر

اقتدار و تثبیت نظام در عین رأفت اسلامی را می‌توان نخستین کارکرد و تاثیر فرمان عفو گسترده مقام معظم رهبری دانست. عفو عمومی، آخرین میخ بر تابوت توطئه‌های اخیر دشمنان و عملیات روانی آنان بود. این عفو نشان می‌دهد نظام اسلامی، دشمن را در توطئه اخیر به زانو درآورده و امنیت اجتماعی را تأمین نموده، لذا با اقتدار، پس از دستگیری به میدان آمده‌ها، خرابکاران و توطئه‌گران را از فریب‌خورده‌ها تفکیک کرده و دست به آزادسازی و عفو متهمان و محکومان زده است.

دیگر تاثیر و کارکر عفو گسترده ولایت مطلقه فقیه تثبیت نگاه پدرانه رهبر فرزانه انقلاب است چراکه رسانه‌های بیگانه به دنبال آن بودند تا برخی از خشونت‌های سلیقه‌ای و جست و گریخته را به سمت رهبری نظام سوق دهند و این رفتارها را مطابق خواست ایشان جا بیندازند؛ اما این فرمان نشان داد، رهبر معظم انقلاب همه ملت ایران را دوست داشته و نگاهی پدرانه، مهربانانه و رئوفانه به جامعه دارند. همانند پدری در خانواده که فرزندش خطایی می‌کند، دلسوز و نگران آینده کسانی هستند که با فریب دشمن و تحت کم‌کاری‌های رسانه‌ای و اجرایی دستگاه‌های مسئول به میدان آمده‌اند.

تثبیت رویکرد عقلانی جداسازی هیجان‌‌زدگی از دشمنی، دیگر کارکرد و تاثیر فرمان عفو گسترده مقام معظم رهبری بود. عقلانیت نظام انقلابی حکم می‌کند،‌ حساب فریب‌خوردگان و هیجان‌زدگان را از دشمنانی که قسم به نابودی نظام اسلامی خورده‌اند، جدا کرد و رحمت و شدت را در جای خود به کار گرفت. رهبر معظم انقلاب در ۱۱ آبان فرمودند: «ظاهر قضیّه این است که مثلاً یک مشت جوان یا نوجوان در می‌دانند. خب این جوان و نوجوان، بچّه‌های خود ما هستند؛ ما با اینها بحثی نداریم. اینها هیجان است، احساسات است، یک قدری بی‌دقّتی در فهم مسائل است که این ‌جوری می‌آید؛ نه، بحث سر آنهایی است که دارند می‌گردانند قضایا را؛ آنها کسانی هستند که با نقشه وارد میدان شده‌اند».

افزایش سرمایه‌های اجتماعی

دیگر تاثیر و کارکرد عفو و بخشش گسترده مقام معظم رهبری را می‌توان توجه به قدرت‌های استکباری به عنوان دشمن اصلی، دانست. عفو اخیر بار دیگر مشی همیشگی رهبر معظم انقلاب را در فتنه‌ها نشان داد. ایشان بارها تأکید فرموده‌اند که دشمن اصلی ملت ایران نظام سلطه و قدرت‌های استکباری هستند و نباید دشمن را در داخل کشور و در میان مردم ایران دید. معظم له در ۲۸ آبان فرمودند: «آن کسی را که فقط فریب‌خورده است و جنایتی نکرده، باید متنبّه کرد، باید موعظه کرد، باید هدایت کرد؛ چه دانشجو باشد، چه غیر دانشجو باشد، چه در خیابان باشد، چه در دانشگاه باشد؛ باید از او پرسید: این حرکت تو کمک به پیشرفت ایران است یا ضدّ پیشرفت ایران است؟ فکر کند دیگر. این مال فریب‌خورده است. او را باید وادار کنید به فکر کردن. آن کسی که بی‌توجه به خواسته‌ی دشمن با او همراهی می‌کند، باید بیدارش کرد.»

افزایش سرمایه‌های اجتماعی، دیگر تاثیر و کارکرد عفو و بخشش گسترده مقام معظم رهبری است. متهمان و محکومان اخیر حال که عفو خورده‌اند، این عفو را از ناحیه نظام و رهبری می‌دانند که تا چند هفته پیش در خیابان علیه‌اش شعار می‌دادند و آن را «دیکتاتوری» می‌خواندند؛ اما کدام نظام دیکتاتوری در جهان است که مخالفان خودش را که علنی در خیابان به او توهین‌های رکیک می‌کنند، عفو کند؟ این عفو نشان می‌دهد نظام در اوج اقتدار به رأفت اسلامی نیز تکیه و به افزایش و مراقبت از سرمایه اجتماعی توجهی ویژه دارد. این عفو می‌تواند به عنوان رویکردی، گسست‌های اجتماعی را به یکدیگر پیوند زند و با جداسازی عملی میان معاندان، فریب‌خوردگان و هیجان‌زده‌ها این نگاه را به سایر مناسبات و اختلافات سیاسی و اجتماعی که موجب گسست در جامعه و اختلاف و دوری و شکست وحدت می‌شود، تعمیم دهد.

آخرین تاثیر و کارکرد عفو و بخشش گسترده مقام معظم رهبری در این یادداشت خنثی‌سازی توطئه دشمنان است چراکه استکبار جهانی به ویژه پیاده‌ نظام رسانه‌ای آن‌ها در شبکه‌های سعودی و لندنی همچنان نیز پس از شکست توطئه‌هایشان در ایران تلاش داشتند تا از طریق رسانه‌ها، آتش اغتشاشات را زنده نگه دارند. از این رو شاهد بودیم که هر از چندگاهی با جعل اخبار و شایعه‌سازی پیرامون زندانیان افکار عمومی را به بازی می‌گرفتند. این عفو گسترده و رأفت نظام اسلامی با متهمان و محکومان موجب شد نه‌تنها توطئه رسانه‌ای آن‌ها خنثی شود بلکه به همگان ثابت شود که اولاُ نظام قضایی ایران برخلاف آنچه رسانه‌های معاند روایت‌ می‌کنند، مدافع حقوق متهمان است و ثانیاً پس از این عفو هر آن کس که در زندان باقی مانده است حتماً دارای یکی از شروط پنج‌گانه جاسوسی، ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، ارتکاب قتل، ارتکاب تخریب و احراق تأسیسات عمومی یا دارای شاکی خصوصی است.

امین زینی وند

انتهای پیام/