حمل و نقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی موجب توسعه و رونق اقتصادی فرودگاه می شود

مشاور مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران،گفت:حمل و نقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی
ضمن ایجاد فرصت های برابر توسعه، موجب رونق اقتصاد فرودگاهی خواهد شد.

به گزارش همای سعادت ،مهندس کاملی مدیر فرودگاه خرم آباد و آرمان بیات ، مشاور مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و عضو کمیته توسعه هوانوردی عمومی کشور با دکتر خادمی استاندار لرستان دیدار کردند.

آرمان بیات ،ضمن تشکر از حمایت های استاندار محترم در توسعه حمل و نقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی در فرودگاه شهدای خرم آباد، این بخش از صنعت هوانوردی را حلقه مفقوده دانست که فقدان آن ضمن ایجاد آسیب های اقتصادی به فرودگاه ها، رسالت اجتماعی فرودگاه های کشور را به عنوان درگاه راهبردی توسعه مناطق، به چالش کشیده است.

وی حمل و نقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی را از جمله کلیه فعالیت های هوانوردی به غیر از ایرلاین های بزرگ دانست و افزود: هواپیماهای کوچک اصلی ترین ابزار شکل گیری شبکه پروازی مویرگی و کوتاه هستند و عدم توجه به این بخش، مراودات و مناسبات تجاری و اقتصادی مناطق کشور را تحت تاثیر مستقیم قرار داده و به طور حتم ظرفیت های کشور در تمامی ابعاد، خاستگاه شکل گیری چنین فعالیت های هواپیمایی است که علاوه بر اثر گذاری القایی و انعکاسی بر دیگر صنایع، ضمن ایجاد فرصت های برابر توسعه، موجب رونق اقتصاد فرودگاهی خواهد شد.

بیات ضمن قدردانی و تشکر از نگاه ویژه استاندار استان لرستان و فعالیت های قابل توجه مدیر فرودگاه، ابراز امیدواری کرد: سیاست های جدید فرودگاه های کشور، از جمله فرودگاه خرم آباد در مسیر توسعه کسب و کارهای کوچک هوانوردی ، محقق شده و مناطق کشور همچون شهر خرم آباد و استان لرستان، کسب و کارهای هوانوردی بومی و محلی خود را ایجاد نمایند تا ابزار توسعه ارتباطات سریع و ایمن هوایی، از انحصار شرکت های هواپیمایی بزرگ خارج از منطقه، خارج شود.

وی شکل گیری کسب و کارهای کوچک هوانوردی را تنها راه خروج بحران های فرودگاهی از منظر اقتصادی و همچنین محرک چرخ اقتصاد ، انزوا زدایی مناطق و موثر در توسعه اجتماعی و فرهنگی دانست و افزود: تحقق این هدف که خود اقتصاد درون زای صنعت هوانوردی کشور را نیز تحت تاثیر قرار میدهد ، از مهمترین سیاست های سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است و تحقق آن مشروط به مقررات زدایی گسترده، اصلاح فرآیندی و تسهیل گری است که از ۲ سال پیش آغاز شده و خوشحالیم که منویات مقام معظم رهبری را پیش از این در دستور قرار داده ایم و ادامه خواهیم داد.

علی کاملی در این دیدار شرح کاملی از فعالیت های انجام شده و زیرساخت های آماده شده در طی ۱۸ماه گذشته جهت صنعت حمل و نقل کوچک هوایی و هوانوردی عمومی و سایر صنایع مرتبط را در فرودگاه شهدای خرم‌آباد بیان نمودند.

دکتر خادمی استاندار لرستان در این دیدار ضمن تشکر از زحمات شرکت فرودگاه‌ها و نگاه ویژه مدیرعامل به فرودگاه لرستان در خصوص راه اندازی حمل و نقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی،گفت : در این زمینه از سوی استان مساعدت و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی از برنامه استفاده از استریپ ها و باندهای موجود استان جهت توسعه این صنعت به عنوان یک ظرفیت بالقوه نام بردند.

در این جلسه اقدامات و برنامه توسعه حمل و نقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان دو نهاد زیرساختی و حاکمیتی هوانوردی کشور ، تشریح گردید.

شایان ذکر است ،حمل و نقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی به کلیه فعالیت های هوانوردی با هواپیماهای کوچک کمتر از ۲۰ صندلی گفته می شود که علاوه بر پروازهای برنامه ای و دربستی غیر برنامه ای مسافری، خدماتی راهبردی و حیاتی چون بار هوایی، گردشگری هوایی، آمبولانس و فوریت های هوایی، کنترل و نظارت هوایی و آتش نشانی هوایی را ارائه میکند که هر یک میتواند در اقتصاد صنایع دیگر، تاثیر گذار باشد.