راه‌اندازی پوشش ۵G در آینده نزدیک/ نیازمند اجرای ۶۰۰ کیلومتر فیبر نوری هستیم

شمسی‌فر از راه‌اندازی پوشش ۵G در آینده نزدیک در لرستان خبر داد و گفت: فیبر نوری مورد نیاز استان ۶۰۰ کیلومتر است و مناطق مورد نظر شناسایی شده‌اند.

به گزارش همای سعادت آنلاین، نشست خبری مدیر مخابرات منطقه لرستان با اصحاب رسانه روز یکشنبه یکم خردادماه ۱۴۰۱ به مناسبت هفته ارتباطات و با هدف تشریح عملکرد و ارائه برنامه‌های سال جاری برگزار شد که دکتر شمسی‌فر در این نشست به سئوالات متعدد خبرنگاران در حوزه‌های مختلف کاری پاسخ داد.

دکتر نبی اله شمسی فر مدیر مخابرات منطقه لرستان، با بیان این‌که عدم ارتباطات بین دستگاهی یکی از مشکلات این استان نسبت به سایر استان‌های کشور است، اظهار داشت: در راستای روان‌سازی ارتباطات به منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم، لازم است شهرداری‌ها و مجموعه راهداری استان همکاری بیش‌تر و بهتری با ما داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که بزرگ‌ترین پروژه‌های مخابراتی نسبت به ۲۰ سال گذشته در لرستان در حال پیگیری و اجرا هستند، افزود: سرعت پیشرفت این پروژه‌ها منوط به همکاری بین دستگاه‌هاست.

شمسی‌فر اضافه کرد: پروژه فیبر نوری پلدختر_ معمولان_ ویسیان به طول ۷۰ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال از جاده قدیم در دست احداث است که با توجه به اختلال‌های مکرر و بهبود وضعیت موجود در این منطقه نیازمند تعامل راهداری و پلیس‌راه استان هستیم.

وی در ادامه به اقدامات مخابرات منطقه لرستان در حوزه دیتا اشاره کرد و اظهار داشت: در این حوزه بالغ بر ۲۳۰۰ پورت منصوبه داریم که ۲۱۰۰ مورد آن‌ها زیر بار بوده که عمده مشتریان ما در این پروژه‌ها بانک‌ها و ادارات هستند.

مدیر مخابرات منطقه لرستان هم‌چنین گفت: در حوزه ‏ADSL نیز بالغ بر ۱۲۰ هزار پورت منصوبه داریم که از این تعداد ۷۰ هزار مورد آن فعال و زیر بار است و مابقی غیر فعال هستند.

شمسی‌فر با بیان این‌که در لرستان ۵۸۰ هزار خانوار داریم و ضریب نفوذ ADSL براساس خانوار سنحیده می‌شود، ادامه داد: البته در این حوزه فقط مخابرات نقش ندارد و دیگر دستگاه‌ها نیز دخیل هستند و واگذاری خدمات دارند.

وی به نقش مهم مخابرات در حوزه تلفن ثابت اشاره و اظهار کرد: در لرستان در حوزه تلفن همراه نیز بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سیم کارت وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و ۴۵۰ هزار سیم کارت فعال است، هم‌چنین از مجموع این سیمکارت‌ها ۲۳۵ هزار سیمکارت دائم و مابقی اعتباری هستند.

راه‌اندازی پوشش ۵G در آینده نزدیک

مدیر مخابرات منطقه لرستان در حوزه تلفن همراه توضیح داد: برای تعداد سیم کارت‌های همراه اول در استان ۵۹۰ دکل احداث شده که بر روی این دکل‌ها بالغ بر ۸۳۰ مورد تکنولوژی ۲G و ۵۴۰ مورد تکنولوژی ۳G و ۸۹۰ مورد تکنولوژی ۴G نصب شده که با این حساب ۲۲۶۰ تکنولوژی‌ فعال در سطح استان داریم.

شمسی‌فر از راه‌اندازی پوشش ۵G در آینده نزدیک در لرستان خبر داد و گفت: ضریب نفوذ تلفن همراه در استان بالای ۱۳۰ درصد است که این ضریب در حوزه‌ی شهری بالای ۹۸ درصد می‌باشد و این درصد در ۲G و ۳G متفاوت است.

وی توسعه آپارتمان سازی و افزایش ارتفاع را از جمله دلایل ضریب عدم پوشش عنوان کرد و بیان نمود: در لرستان ۳۸۰۰ روستا وجود دارد که ۲۶۰۰ روستای آن دارای ارتباط هستند و از این تعداد ۶۰۰ روستا مجهز به اینترنت خانگی و ADSL می‌باشند، هم‌چنین در حوزه پوشش روستایی و جاده‌ای بالای ۹۵ درصد پوشش همراه اول داریم.

مدیر مخابرات منطقه لرستان به تشریح برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۱ پرداخت و با اشاره به اینکه امسال ۱۶ هزار ADSL خانگی واگذار می‌شود، گفت: یکی از برنامه‌های مخابرات منطقه لرستان در سالجاری تغییر تکنولوژی است که به همین منظور تمام مراکز تلفن ثابت شهری به تجهیزات جدید مجهز خواهند شد.

شمسی‌فر با بیان این‌که در راستای تغییر تکنولوژی یکهزار و ۱۰۰ پورت VDSL جایگزین می‌شوند، افزود: در حوزه فیبرنوری خانگی برنامه مخابرات استان ۱۱۰۰ پورت خانگی است تا بدینوسیله بتوانیم زمینه تغییرات تکنولوژی در استان را فراهم نماییم.

۴۴۰۰ کیلومتر فیبر نوری در لرستان وجود دارد

وی اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری خانگی در طول چهار سال در کشور احداث می‌شود که در صورت تامین اعتبار ۳۳ هزار پورت در لرستان احداث خواهد شد.

مدیر مخابرات منطقه لرستان به پروژه‌های اساسی استان در حوزه فیبرنوری اشاره کرد و گفت: امسال پروژه فیبرنوری خرم‌آباد – کوهدشت به طول ۵۲ کیلومتر، نورآباد – سرکشتی به طول ۵۲ کیلومتر، پلدختر – معمولان – ویسیان به طول ۷۸ کیلومتر و آزادراه خرم‌آباد – پل زال به طول ۱۳۴ کیلومتر و هم‌چنین طرح شاپورآباد – سد رودبار از مصوبات سفر رئیس جمهور در لرستان اجرایی می‌شود.

شمسی‌فر گفت: در بخش تلفن همراه در حوزه شهری نیز امسال ۲۲ سایت شهری ایجاد می‌شود، ۱۳ سایت نیازمند تغییر تکنولوژی هستند و بالای ۱۴۰ سایت باید ارتقا تکنولوژی داده شوند.

وی با اشاره به این‌که تغییر تکنولوژی در حوزه ارتباطات همزمان با کشور با سرعت در حال انجام است، ادامه داد: در این زمینه نیز بالغ بر ۱۱ هزار و ۷۰۰ پورت فیبر نوری خانگی در پنج شهرستان‌ خرم‌‌آباد، بروجرد، الیگودرز، دورود و الشتر احداث شده که از این تعداد فقط یکهزار و ۹۸۰ پورت مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

مدیر مخابرات منطقه لرستان اظهار داشت: در حال حاضر ۴۴۰۰ کیلومتر فیبر نوری در لرستان وجود دارد که ۷۹۰ کیلومتر آن در حوزه شهری، ۲۷۰۰ کیلومتر در حوزه روستایی و ۸۴۰ کیلومتر آن بین شهری است.

شمسی‌فر با بیان این که فیبر نوری مورد نیاز استان ۶۰۰ کیلومتر است و مناطق مورد نظر شناسایی شده‌اند، توضیح داد: مسیر خرم‌آباد- زاغه- چالانچولان- بروجرد، مسیر نورآباد- برخوردار- گاماسیاب- اشترینان- بروجرد، مسیر منطقه بسطام و قلایی در شهرستان الشتر، مسیر الشتر- پرسک- بروجرد، مسیر میدان آیت‌الله بروجری به گردنه زالیان و مسیر سد رودبار به شاپورآباد از جمله مسیرهایی که شناسایی و به وزارت ارتباطات پیشنهاد شده‌اند.

مدیر مخابرات منطقه لرستان در بخش پایانی سخنان خود به طلب ۱۳۰ میلیارد ریالی مخابرات از مردم و دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: هم‌چنین با کمک مخابرات ایران به دنبال حل مشکل مسکن همکاران هستیم و در همین راستا احداث ۸۰۰ واحد مسکونی برای کارکنان مخابرات استان پیش‌بینی شده است.

اکبر بابایی فر

انتهای پیام/