راه‌یابی دو اثر از سیمره به جشنواره‌ی طنز «لوئیس دا الیویرا» کشور پرتغال

دو اثر از هفته‌نامه‌ی سیمره برای دومین دوره‌ی پیاپی به جشنواره‌ی طنز «لوئیس دا الیویرا» کشور پرتغال راه یافت.

به گزارش همای سعادت آنلاین به نقل از سیمره، در این‌ جشنواره ۱۶۰۰ اثر از بیش از ۸۰ کشور در این رقابت شرکت کردند که پس از داوری، حدود یک‌سوم این آثار در دو بخش اصلی «کاریکاتور موضوعی» و «کاریکاتور چهره» و دو بخش آماتور و نشریات داخلی پرتغال به جشنواره‌ راه یافتند.

آثار بخش اصلی طرح‌هایی بودند که پیش از این در نشریات حرفه‌ای چاپی و دیجیتال منتشر شده بودند. در بخش اصلی و کاریکاتور موضوعی حدود ۲۰۰ اثر پذیرفته شد که در این میان دو اثر متعلق به «یاسر دلفان» طراح «هفته‌نامه‌ی سیمره» است که پیش‌تر در ستون کارتونِ این هفته‌نامه چاپ شده‌بودند.

جشنواره‌ی «لوئیس دا الیویرا» پس از جشنواره‌ی معتبر «ورلد پرس کارتون» یکی از مهم‌ترین جشنواره‌هایی است که در زمینه‌ی کاریکاتور مطبوعاتی در کشور پرتغال برگزار می‌شود. طرح‌های سیمره تا کنون موفق شده‌اند که به هر دو این جشنواره‌ها راه یابند و در کتاب منتخبین جشنواره در کنار آثار حرفه‌ای‌ترین‌های جهان مطبوعات چاپ شوند.

این دوسالانه به نام «لوئیس دا الیویرا گویمارائس» نام‌گذاری شده که یکی از بزرگان کاریکاتور مطبوعاتی و از چهره‌های ملی کشور پرتغال است.حامی جشنواره نیز رییس‌جمهور پرتغال «مارسلو ربلو دی سوسا» است که خود یک چهره ‌ی دانشگاهی و از روزنامه‌نگاران شناخته‌شده کشور بوده است.

براساس این گزارش،” یاسر دلفان” از آغاز به کار سیمره، با این هفته‌نامه‌ همکاری داشته‌است. وی تا کنون موفق شده‌است تا از جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی جوایز و مقام‌های زیادی را کسب کند. دلفان همواره در جشنواره‌های طنز مطبوعات رتبه‌های‌ نخست را از آن خود کرده‌است.

یادآوری می‌شود،” یاسر دلفان” دبیر سرویس کاریکاتور هفته‌نامه‌ی سیمره، پیش‌تر نیز مقام اول جشنواره‌ی کاریکاتور و تصویرسازی ژورنالیستی هند را در کارنامه‌ی هنری خود دارد.همچنین دو اثر از این کاریکاتوریست بنام لرستانی در جشنواره‌ی بین‌المللی کاریکاتور «زمین و من» که در کشور فیلیپین برگزار گردید، برگزیده شد و به نمایش درآمد.

وی همچنین با دو اثر در چهاردهمین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی «ورلدپرس‌کارتون» کشور پرتغال شرکت کرد که یکی از این آثار در جمع برگزیدگان این دوره به نمایش درآمد و در کتاب منتخبین جشنواره به چاپ رسیده است. دلفان این طرح را در تاریخ ۲۰۱۸/۸ با موضوع افزایش قیمت دلار و بحران مالی ایران در سال ۲۰۱۸ برای صفحه‌ی نخست سیمره اجرا کرده بود.

انتهای پیام/