مدیر کل میراث فرهنگی لرستان:

رنگین‌کمان اقوام بیانگر قدمت فرهنگی و هویتی کشور ایران است

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت:رنگین‌کمان اقوام بیانگر قدمت فرهنگی و هویتی کشور ایران است.

به گزارش همای سعادت، عطا حسن‌پور روز با اشاره به برگزاری آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی «اقوام ایران زمین» که قرار است ۳۱ اردیبهشت‌ ماه به همت جهاد دانشگاهی لرستان و به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شود، گفت: یکی از جشنواره‌هایی که در تقویم رویدادهای وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش معاونت گردشگری داریم برگزاری رویدادها، جشنواره‌ها و همایش‌های اقوام است.

وی با بیان اینکه لرستان یکی از استان‌هایی است که هر سال باید جشنواره اقوام را برگزار کند و این جشنواره به نام لرستان ثبت شده است، افزود: مهمترین هدف از برگزاری جشنواره اقوام ایران زمین این است که وحدت بین اقوام ایران زمین را تقویت می‌کند.

مدیر کل میراث فرهنگی لرستان به تلاش دشمنان برای تفرقه‌افکنی بین اقوام ایرانی و اینکه برگزاری جشنواره‌هایی مثل جشنواره ملی اقوام ایران زمین می‌تواند نقش مهمی در تقویت وحدت بین اقوام داشته باشد، اضافه کرد: کشور ایران رنگین‌کمان اقوام است و این رنگین‌کمان اقوام بیانگر قدمت فرهنگی و هویتی کشور ایران است.

حسن پور آشنایی مردم با فرهنگ‌ها، خرده‌فرهنگ‌ها، سنت‌ها، آیین‌ها، رسم و رسومات سایر اقوام را از نتایج مثبت برگزاری جشنواره اقوام ایران زمین دانست و ادامه داد: در میراث فرهنگی بخشی به نام «ثبت آثار ناملموس» یا «ثبت آثار معنوی» داریم که به معرفی، پاسداشت و انتقال به نسل‌های آینده و همچنین شناخت بهتر فرهنگ و تمدن و ریشه هویتی کمک می‌کند.

او با اشاره به اینکه کشور ایران بیش از ۱۴۸ هزار سال قدمت سکونتگاهی بشر را دارد، اظهار کرد: برخی از کشورها به‌دلیل نداشتن سابقه تمدنی به‌دنبال هویت‌سازی و هویت‌های جعلی هستند و این در حالی است که کشور ایران تمدنی با قدمت ۵ هزار سال دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اینکه لرستان از لحاظ مفاخر، علما، مشاهیر، غنای فرهنگی و قومیتی از پیشینه و سابقه خوبی برخوردار است و باید این ویژگی‎ها به مردم دنیا معرفی شوند، گفت: لرستان برای ثبت جهانی موفق به دریافت دو سهمیه ایران از یونسکو و سازمان جهانی جهانگردی شده که لازم است پیوست‌های فرهنگی ضمیمه این پرونده‌های ثبت جهانی باشد و یکی از پیوست‌هایی که می‌‎تواند در این زمینه راهگشا باشد برگزاری جشنواره‌هایی نظیر اقوام ایران زمین است.

او گفت:چهارمین جشنواره ملی «اقوام ایران زمین» به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و با مشارکت دستگاه‌هایی از جمله میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رویتاب، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، دانشگاه لرستان، بنیاد ایران‌شناسی شعبه لرستان، دانشگاه‌های لرستان، علوم پزشکی و فنی و حرفه‌ای لرستان، مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان، شهرداری و شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در سه بخش علمی، فرهنگی و هنری ۳۱ اردیبهشت‌ماه در لرستان برگزار می‌‎شود.

انتهای پیام/