روزی برای “خرم آباد”

بیستم اردیبهشت ماه در تقویم لرستان به عنوان "روز خرم آباد" ثبت شده است تا هرساله با اجرای برنامه های فرهنگی مناسب در این مناسبت، مقدمات ثبت جهانی دره تاریخی "خرم آباد" توسط "یونسکو" فراهم شود.

به گزارش همای سعادت، خرم آباد با بیش از ۴۵۰ هزار نفر، بیست و سومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان لرستان می باشد که در ارتفاع یکهزار و ۱۴۷ متری از سطح دریا میان کوه های زاگرس و در ۴۹۰ کیلومتری تهران پایتخت ایران واقع شده است.

سال ۱۳۹۵ بود که خرم آباد به عنوان یکی از هفت شهر گردشگری کشور انتخاب شد و متعاقب آن سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیستم اردیبهشت ماه را در تقویم استان به “روز خرم آباد” نامگذاری کرد.

بر اساس یافته های تاریخی غار “کلدر” قدمت دره خرم آباد به بیش از ۵۴ هزار سال قبل باز می گردد و یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های بشری محسوب می شود که ثبت “روز خرم آباد” در تقویم این استان نیز به نوعی برای گرامیداشت این پیشینه تاریخی و آتار طبیعی، تاریخی و فرهنگی بوده است.

خرم آباد یکی از بزرگترین شهرهای قوم لر است که در حاشیه کوه های ستبر زاگرس قرار دارد و با دارا بودن آب و هوایی معتدل و کوهستانی و طبیعتی چشم نواز و دلفریب، یکی از مقاصد گردشگران سراسر کشور می باشد که در ایام نوروز و سایر فصول پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.

وجود پنج هزار اثر باستانی و بیش از سه هزار و ۳۳۴ اثر باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی، طبیعت چشم نواز و بکر و غارهای تاریخی پر رمز و راز تنها بخش کوچکی از گذشته پرعظمت این دیار محسوب می شوند، یافته های تاریخی حاکی از آن است که شهر خرم آباد یکی از شهرهای مهم تمدن ایلام محسوب شده است که با نام هایی همچون “خایدالو” و ” شاپور خواست” آن را می شناخته اند که گواهی بر صدق ادعای قدمت تاریخی و غنای فرهنگی مردمان این دیار زاگرنشین است.

قلعه فلک الافلاک شاه بیت آثار تاریخی لرستان و سمبل شهر خرم آباد است، آثار دیگری همچون دریاچه کیو، گرداب سنگی، مناره آجری، سنگ نوشته، آسیاب گبری، حمام گپ، بام لرستان، سراب شهوا، چشمه گلستان، مخملکوه شگفت انگیز، بازار طلافروشان، پل صفوی، خانه آخوند ابو و بازار خرم آباد بخش کوچکی از مهمترین جاذبه های تاریخی شهر دره خرم آباد هستند که گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کنند و همین میراث ارزشمند طبیعی و تاریخی منحصر به فرد سبب شد تا روزی در تقویم به نام “خرم آباد” نامگذاری شود و هرساله مسوولان مدیریت شهری با تدارکات لازم، ویژه برنامه هایی را برای بهتر دیده شدن این روز در استان و کشور در نظر بگیرند.

با مطرح شدن موضوع ثبت جهانی دره خرم آباد و قلعه فلک الافلاک که پیش نیاز آن اجرای برنامه های فرهنگی غنی است، شهرداری خرم آباد به عنوان متولی اصلی مدیریت شهری با رایزنی های صورت گرفته با استاندار لرستان و سایر متولیان حوزه فرهنگ، برنامه هایی برای روز خرم آباد پیش بینی کرده است که بی تردید نقش مهمی در ثبت جهانی این آثار خواهد داشت.

به گفته زهرا بهاروند معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، این استان و شهر خرم‌آباد با داشتن زمینه‌های گردشگری و جاذبه‌ های تاریخی می‌تواند میزبان گردشگران بسیاری در بخش های مختلف باشد.

وی اضافه کرد:ثبت جهانی دره خرم‌آباد می‌تواند این استان و شهر خرم‌آباد را به‌ عنوان مقصد گردشگری منطقه به جهانیان معرفی کند که در این راستا تمامی دستگاه‌های اجرایی و به خصوص شهرداری خرم‌آباد باید همکاری لازم را تا ثبت نهایی این دره داشته باشند.

بهاروند بیان کرد:این اقدام ارزشمند می‌تواند خرم‌آباد را به شهری جهانی تبدیل کند که در صورت تایید نهایی، باید بیش ‌از پیش برای جذب گردشگران و استفاده از ظرفیت های اقتصادی این حوزه تلاش کرد.

میزبانی از ارکستر سمفونیک تهران در “روز خرم آباد”

داریوش بارانی بیرانوند شهردار خرم آباد نیز افزود: مقرر شده ۲ رویداد مهم فرهنگی شامل اجرای ارکستر سمفونیک تهران و نورپردازی برج آزادی براساس ظرفیت های اجتماعی، طبیعی، تاریخی و فرهنگی خرم آباد به عنوان پیوست های فرهنگی ثبت جهانی دره خرم آباد و قلعه تاریخی فلک الافلاک همزمان با روز خرم آباد انجام شود.

وی اظهار داشت: همچنین برنامه هایی همچون برگزاری همایش شعر طنز مدیریت شهری “سی قافیه” با حضور شاعران استان و مراسم گرامیداشت روز خرم آباد با حضور اقشار مختلف مردم در محوطه باغ گلستان از دیگر برنامه های گرامیداشت این روز خاص است.

وی در خصوص میزبانی از ارکستر سمفونیک تهران در قلعه “فلک الافلاک” این شهر، افزود: طی مکاتبه ” ابوطالب شفقت” استاندار لرستان با “محمد مهدی اسماعیلی” وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارجاع نامه به مدیرعامل بنیاد رودکی برای انجام این رویداد مهم، تفاهم‌نامه همکاری میان ۲ مجموعه بنیاد رودکی و شهرداری خرم‌آباد امضا و مقرر شد شهر خرم آباد در انتهای اردیبهشت ماه میزبان این گروه باشد.

بارانی بیرانوند با بیان اینکه حضور ارکستر سمفونیک تهران توسط علاقه مندان به حوزه موسیقی رصد می شود و بازتاب جهانی خواهد داشت اضافه کرد: هدف نهایی این اقدامات دیده شدن شهر خرم آباد، لرستان و معرفی ظرفیت های آن به سراسر کشور است که بیش از آنکه ارزش مادی و سودآوری برای استان به همراه داشته باشد برکات فرهنگی خواهد داشت.

طرح گلونی بر برج آزادی نقش می‌بندد

شهردار خرم آباد اضافه کرد: همچنین در تهیه محتوای نورپردازی برج آزادی تهران از داشته های فرهنگی استان همچون موسیقی محلی، لباس و ویژگی های طبیعی و تاریخی بهره گیری خواهد شد که با توجه به اهمیت این برج، ظرفیت های تاریخی و طبیعی شهر خرم آباد در کشور مخابره می شود.

بارانی بیرانوند افزود: همچنین در شب ۲۰ اردیبهشت ماه، موسیقی متنوع لری به‌مدت بیش از سه ساعت از برج آزادی پخش و طرح زیبای گلونی (پوشش قدیم زنان لر و لک برای پوشاندن موهای سر) با نورپردازی بر این برج نقش می‌بندد همچنین فرش لری نیز در قالب دیوار نگاره ها به نمایش گذاشته خواهد شد تا شبی بیاد ماندنی برای معرفی ظرفیت‌ و قابلیت‌های لرستان در برج آزادی ثبت شود.

وی با اشاره به اجرای ۲۰۰ برنامه فرهنگی در سال گذشته توسط شهرداری خرم آباد یادآور شد: مهمترین ظرفیت های لرستان، در حوزه طبیعی و تاریخی است و تعریف ماموریت های مسوولان حوزه شهری نیز باید براساس این مزیت ها باشد چراکه توسعه گردشگری پایدار را به همراه خواهد داشت.

بارانی بیرانوند همچنین با اشاره به اینکه حوزه تاریخی و طبیعی از مهمترین مزیت های لرستان است، اظهار کرد: برای توسعه سرزمینی باید ماموریت هایی براساس مزیت های سرزمینی تعریف کرد و در این مسیر مدیریت شهری باید متمرکز به حوزه گردشگری به عنوان پشتیبان حوزه های طبیعی و تاریخی باشد.

وی افزود: با هدف کمک به افزایش شهرت ملی و جهانی شهر خرم آباد و همچنین با توجه به ماموریت امسال استان و کشور در ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک و دره خرم آباد در یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد)، بخشی از پیوست این ماموریت، برگزاری برنامه های فرهنگی و اجتماعی است و تلاش می شود برنامه های روز خرم آباد به عنوان پیش نیاز ثبت جهانی دره خرم آباد به بهترین نحو ممکن صورت گیرد.

شهردار خرم آباد گفت: همچنین پیش نیاز مطرح شدن جهانی شهر خرم آباد، اقداماتی همچون کنترل ساخت و سازهای شهری است که در این راستا نیز طی سال های اخیر اقدامات مناسبی در شهر خرم آباد انجام است.

انتهای پیام/