شامی که ایرانی نبود!

خانم بهاره رهنما در یکی از قسمت های سریال شام ایرانی، جمله ای را بر زبان راند که با واکنش های زیادی در فضای مجازی روبرو شد. مجموعه شام ایرانی که ساخت آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و تاکنون ۱۶ فصل آن ساخته شده است از همان ابتدا و تاکنون حواشی متعددی داشته که آخرین نمونه آن توهین بهاره رهنما بازیگر این مجموعه به شهروندان لرزبان کشور است.

یادداشت _همای سعادت _این مجموعه که قرار بود «انعکاس بخشی از فرهنگ غنی ایرانی به نام آداب شام ایرانی مشتمل بر آشپزی، غذا خوردن، معاشرت، مهربانی و… باشد» در یکی از قسمت های آن عملا تبدیل به برنامه ای ضد ایرانی می شود و یکی از تیره های ایرانی را به سخره می گیرد.

اگرچه خانم رهنما با چند پیام متنی و ویدئویی تلاش کرد که آن را توجیه نماید و اندکی از واکنش های منفی مخاطبان بکاهد، ولی جمله چنان صریح و روشن بود که جای هر گونه توجیه و تفسیر را بسته بود. در هر حال بهتر بود ایشان از همان ابتدا به جای چنین پیام هایی که به نوعی توهین به شعور مخاطب هم محسوب می شد، صریحا عذرخواهی کرده و از همه لرزبانان طلب بخشش می کرد.

فارغ از قضاوت در باره درستی و نادرستی سنت نه فقط لری بلکه سنت ایرانی «شیربها» که قرن هاست در این سرزمین جاری بوده و هنوز جاری است، از همه کسانی که با زبان فرهنگ و هنر با مردم سخن می گویند، انتظار می رود که حرمت پایبندان به سنت ها را نگهدارند و اگر نقدی هم بر این سنت هاست با واژه هایی که با وسواس در کنار هم چیده می شوند، به نقد آن بنشینند.

سال هاست که دشمنان این مرز و بوم فروپاشی کشور چندهزارساله مان را در دستور کار قرار داده اند و یکی از موضوعاتی که برای تجزیه ایران، بدان امید فراوان بسته اند، اختلاف افکنی بین تیره های ایرانی است. تیره هایی که همگی آنان در تاریخ پرفراز و نشیب کشور حافظ مرزهای آن بوده و برای موجودیت آن جنگیده اند.

قوم گراهای تجزیه طلب ایران ستیز ، با هر بهانه ای به تمامیت ارضی کشور حمله می کنند و به بهانه دفاع از تیره های ایرانی بذر تفرقه و تجزیه می پاشند. پیام های منتشرشده در فضای مجازی در واکنش به این حادثه گواه ادعاست.

امیدوارم برخی از هم تباران بی خبر از بازی های «دشمنان آگاه» در دام بازی های آنان نیفتند و چنین رخدادهایی موجب توهین آنان به سایر هموطنانمان نشود . چرا که دیرینگی فرهنگی مناطق لرنشین هم ایجاب می کند که جز با زبان فرهنگ با کسانی که ناخواسته و ندانسته به دیگران توهین می کنند سخن نگویند و از هرگونه رفتار احساسی و پرخاشگرانه و فرهنگ سوز بپرهیزند و ضمن اعتراض مدنی، با بیان و معرفی داشته های فرهنگی منطقه به چنین افرادی، به آنان یاد دهند که راز ماندگاری و مانایی این سرزمین از گذشته تاکنون در حرمت نهادن به دیگر هموطنان بوده است.
من بد کنم و تو بد مکافات کنی
پس فرق میان من و تو چیست بگو

صالح سوری

انتهای پیام/