شجاعت و خبرنگاری

بی تردید خبر نگاران و روزنامه نگاران لازم و ملزوم همدیگرند و پیوند این دو قدرت، انتقاد از مسئولان خرد و کلان جوامع جهانی را بشدت افزایش میدهد.

پایگاه خبری همای سعادت آنلاین -یادداشت –تاثیر ونقش خبرنگار درجوامع:جامعه ایکه شجاعت از خبرنگارانش گرفته شود مطئنا نه اطلاع رسانی دقیقی به خورد جامعه داده میشود و نه انتقاد سازنده وموثری از متولیانش میشود،اگر شجاعت از این قشر ایثارگر واقعی گرفته شود باید منتظر افزایش اختلالات اقتصادی، معضلات اجتماعی، ناملایماتهای سیاسی و پسرفتهای فرهنگی بود و شوربختانه کشور عزیز ما ایران اسلامی کم و بیش با این مقوله درگیراست.وقتی با اهداف و برنامه های خودکامگی و تک محوری، صراحت، شجاعت وجسارت از خبرنگاران و ملت گرفته شود نباید منتظر رشد وتوسعه سیاسی اقتصادی و ارتقاع سطح دانش اجتماعی وفرهنگی آن جامعه بود.

زبان مردم:خبرنگاری شمشیر برنده ملتها هستند در صورتیکه همکیش و مکمل بی نظیر آن یعنی مطبوعات آزاد با مدیریتهای شجاع واند یشمند و واقع نگر در کنار آن باشد قطعا بالندگی جامعه و رشد وتوسعه وتغییرات مثمر ثمر اتفاق خواهد افتاد.

خبرنگار و روزنامه نگار:مطمئناحوزه خبرنگاری بدون همراهی روزنامه نگاران و مردم و مطبوعات نه وجود موثر خارجی پیدا میکند و نه هم اینکه میتواند یک تنه نابسامانیهای چهار جانبه جامعه را به عرصه ی تصویر بکشاند و نه هم میتواند در راستای تنویر افکار عمومی گامهای مثبتی برداشته شود. پس در میابیم که خبرنگاران و روزنامه نگاران دوقلوهای همسانی خواهند بود که اگر دست بدست هم دهند میتوانند جامعه را از نظر ارتقا سطح آگاهی مردم وجامعه متحول کنند.

عشق و نفرت و خبرنگاری:باید اذعان نمود جریان‌خبر نگاری با دومقوله عشق ونفرت مواجه است کسانیکه به خبر نگاران عشق می ورزند بدون شک عاشق مملکت خویشند و از دادن اطلاعات و انتقاد خبرنگاران استقبال می کنند.
اینگونه شخصیتها برای بالندگی جامعه حتی با مخالفان خویش مدارا میکنند و حذف مخالف را در فلسفه وجودی و رسالت خود ندارند. کسانیکه از خبرنگاری بیزارن، بدون‌تردید برای اهداف شخصی وطیفی خویش و در راس ماندن خودشان و رانت خواری، حتی حاضر نیستند چند لحظه در پشت تریبون با چهره‌ی خبرنگاران مواجه شوند‌.

دشواریهای خبرنگار:در جریان کسب و انتشار اطلاعات روز و و انتقاد از موارد مختلف جامعه توسط خبرنگاران در سرما وگرما کار دشواریست.حضورخبرنگاران در زمان جنگ و دفاع بی بدیل است و شهدای این‌قشر، جز شهدای خاص جامعه خواهند بود.چراکه این عشق است آنها را به سمت قربانگاه و مسلخ هدایت میکند نه مادیات و مسائل دنیوی، پس نباید مردم بویژه حکام و مسئولین جامعه براحتی از کنار این جان برکفان عاشق بگذرند.

نخبگی خبرنگار: خبرنگاران و روزنامه نگارانی موفق خواهند بود که برای نوشته ها، گفته ها، بویژه انتقادهایشان استدلال و توجیح محکمه پسند داشته باشند. لذا هر خبرنگار وروزنامه نگاری که به این اصل عمل نماید مطمئنا به آن نخبه مطبوعاتی گفته میشود.

شجاعت خبرنگار:باید توجه نمود که یک‌ خبرنگار، ضمن اینکه شجاعت و صراحت درکلام را باید در محوریت کارش داشته باشد بلکه لازمه شغلش، داشتن قدرت بیان و استدلال در کنشها و واکنشهاست و دربرابر تهدید و تخریب خم به ابرو نیاورد.

مکمل خبرنگار: همراهی با مطبوعات از مهمترین لازمه و داشته های خبرنگاریست.خبرنگار بدون مطبوعات آزاد نمیتواند موفق باشد و اطلاعات ارائه شده اش بدون سانسور منتشر نخواهد شد و اخیرا بدون فضای ارزشمند مجازی، خبرنگاران نمیتوانند به جایگاه خود برسند و به رسالت خود جامه عمل بپوشانند و حتی هویت قابل توجه پیدا نخواهد نمود.

بهای خبرنگار:نابسامانیهای سیاسی که ارتعاشاتش رکود و تورمهای اقتصادی را تحت الشعاع خود قرارمیدهد، بخاطر بها ندادن به خبرنگاران و روزنامه نگاران است. چراکه وقتی شجاعت را ازخبر نگار و روزنامه نگار و بویژه از مدیر مسئولان هفته نامه ها گرفته شود قطعا جامعه به تدریج به سمت تک‌ قطبی و بعضا دیکتاتوریهای نامحسوس هدایت میشود و حاصلش نارضایتی مردم و منفعل گشتن احزاب و تشکلهای مدنی است لازم به ذکر است که خبرنگاری بهای بسیار فراتر از مسایل دنیوی را دارد لذا حکام‌و مسئولین مملکتی نباید از بها دادن به این قشر تاثیر گذار کوتاهی نمایند تا جامعه به سمت توسعه و ترقی هدایت شود

روشنگری خبرنگار:کشتی دنیای پر زرق و برق اما تهی از آرامش برای ملتها، جز با روشنگری و اطلاع رسانی و واکنشهای موثر وتحرکات منتقدانه که در توان خبرنگاران و از رسالت اصلی روزنامه نگاران است به ساحل امن‌ پهلو نخواهد گرفت.
در پایان نتیجه می گیریم تخریب، تهدید، تکذیب و تحقیر خبرنگاران به هرشکل ممکن ظلم‌ به جامعه بشریست.
انتهای پیام/