ضرورت ترویج و گسترش گفتمان کتاب و کتابخوانی با اقدامات فرهنگی

راستخانه،یکی از شاخص های توسعه را کتابخوانی و کتابخانه عنوان و بر ضرورت ترویج و گسترش گفتمان کتاب و کتابخوانی با اقدامات فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش همای سعادت آنلاین، سید سجاد راستخانه، مدیر کل کتابخانه های عمومی لرستان، در سومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان خرم آباد، ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی، وحشیانه و ضد انسانی برخی عواملی که موجب شهادت هموطنان در حادثه شیراز و مدافعان امنیت شدند،براهمیت توجه هر چه بیشتر به حوزه کتاب وکتابخوانی تأکید کرد و گفت: ماموریت اصلی نهاد کتابخانه‌ها و در ذیل آن ارتقاء سطح علم، آگاهی و دانش اقشار مختلف مردم است، کتابخانه‌های عمومی مورد استفاده عموم مردم از کودکان و نوجوانان تا افراد میانسال و مسن قرار می گیرند.

وی افزود: کشورهایی که در شاخص کتابخوانی پیشروتر هستند و استان‌هایی که تعداد کتابخانه بیشتری دارند در شاخص‌های توسعه وضعیت مطلوب‌تری دارند.

این مسئول با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در حوزه علم و دانش، اظهار کرد: یکی از باب‌های ورود به علم و دانش، کتاب و کتابخوانی است و کتابخانه‌های عمومی استان، در بحث غنی‌سازی اوقات فراغت، به بهترین شکل ممکن تاثیرگذارهستند، ضمن اینکه در حکمرانی فضای مجازی، از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای غنی‌سازی اوقات فراغت می‌تواند استفاده شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی با اشاره به اینکه سهم نیم درصد کتابخانه‌ها از شهرداری و تحقق آن، اهمیتی مضاعف در پیشرفت و توسعه کتابخانه‌ها دارد، گفت: مساله اصلی خرم‌آباد در حوزه کتابخانه‌ها، پرداخت نیم درصد سهم شهرداری که سیستمی نیست، اگر در مرکز استان بحث سیستمی شدن، صورت بگیرد، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود و این پرداخت‌ها برای فرهنگ مصرف خواهد شد.

راستخانه، نگرش کتابخانه‌ها را اجرای برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه‌ها عنوان کرد و افزود: باید به سمت فعالیتهای فرهنگی برویم و هرکتابخانه یک باشگاه فرهنگی اجتماعی باشد تا با اقدامات فرهنگی، گفتمان کتاب و کتابخوانی را ترویج دهیم.

 در ادامه فرماندار خرم آباد نیز ضمن تشکر از دغدغه‌مندی اعضای انجمن در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی بر اجرای مصوبات انجمن تاکید کرد و گفت: پس از احصا برنامه‌های ترویج کتابخوانی به صورت دستورالعمل به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

“محمدباقر احمدی” با تأکید بر به ‌روز رسانی منابع در کتابخانه‌های خرم‌آباد، بیان داشت: با توجه به جذابیت کتاب‌های صوتی، این کتاب‌ها می‌توانند در کتابخانه‌های عمومی در اختیار مردم قرار بگیرند و در راستای جذب اعضا مؤثر باشند.

همچنین در این جلسه نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با بیان اینکه میدان کتاب در جریان ایجاد سه تقاطع غیر‌ همسطح در خرم‌آباد حذف می‌شود، افزود: محل جایگزین و نصب المان با پیشنهاد اعضا قابل بررسی خواهد بود.

“مجید دریکوند”با اشاره به بازسازی نهر شهوا در خرم‌آباد، اظهار داشت: آمادگی داریم کتابخانه‌ای در کنار این نهر چه به صورت سیار و چه ثابت داشته باشیم و همکاری‌های لازم در این زمنیه با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان صورت خواهد گرفت.
 رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خرم‌آباد در این جلسه ضمن گزارشی از روند مصوبات جلسه پیشین انجمن به بیان دستور کار جلسه پرداخت و افزود: برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی در سی‌امین دوره هفته کتاب در خرم‌آباد نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف است.

“حسین فلاح‌کردی” با اشاره به اینکه رویکرد نهادکتابخانه‌های عمومی کشور به سمت ترویج فعالیت‌های فرهنگی درکتابخانه‌های عمومی است،افزود: روند اجرای برنامه‌های فرهنگی در سطح کتابخانه‌های عمومی در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته شده، ‌طبق بررسی‌های به عمل آمده در یکی از کتابخانه‌های عمومی شهر (کتابخانه غدیر) برگزاری کارگاه‌های آموزشی نتایج بسیار خوبی در افزایش جذب عضو و امانت کتابخانه داشته است.
همکاری دستگاه‌های عضو انجمن دراجرای برنامه‌های فرهنگی سی‌امین دوره هفته کتاب، بازدید دانش‌آموزان با مساعدت آموزش و پرورش از کتابخانه‌های سطح شهر به ویژه مناطق محروم، تسریع در رفع مشکل سیستمی شدن پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه‌ها از شهرداری، تسریع در ساخت کتابخانه پارک معلم خرم‌آباد، نماسازی و زیباسازی کتابخانه‌های خرم‌آباد از سوی شهرداری ازمصوبات سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خرم‌آباد بود.

انتهای پیام/