فقر نوین‌ و جامعه

به نظر می رسد همزمان با تغییر، پیشرفت، ارتقا و دانش عمومی، تعدادی از کلمات و اصطلاحات متناسب با نیاز جامعه تغییر کرده و به سبک جدید آنها را میخوانند و می نویسند و بر زبان میآورند.ِلذا با توجه به تحولات چشمگیر وخیره کننده جهانی، لازم‌ است کلمه فقر هم ازقافله ی روبه رشد عقب نماند.

همای سعادت ،معلوم‌نیست چرا در کشور ما هم کلمه فقر در همان سن وسال چهل ساله گذشته مانده است.شاید فقر و فقیر به کلمه ای عقب مانده تبدیل گشته اند و ما خبرنداریم.با عنایت به سیقل،مرمت، وبازساری بعضا دیگر کلمات به سبک وسیاق جدید و همچنین با توجه پیشرفتهای مهم گفتمان ادبی و تکنولوژی، کلمه فقر هم‌ میبایست تغییری چشمگیر داشته باشد تا حداقل آنرا با نام (فقر نوین) بر زبان بیاورند شاید فقر مفلوک متناسب با ارتقا سطح زندگی فوق العاده امروزی هم ارتقا یابد و توقعات مردم هم تحت الشعاع آن قرار گیرند و متناسب با داشته های امروزی لحاظ شود.

البته این عدم‌تغییر کلمه فقر شاید بخاطر این باشد که تفکیک فقیر وغنی در هاله ای از ابهام‌بماند. وبخاطر توجیح حکام جوامع مختلف با دو عنوان منحرف کننده ذهن بشر بصورتعدم داشتن نان شب به عنوان‌فقیر،داشتن حقوق و درآمدی ناچیز و بخور نمیر یعنی غنی گفته شود.

نهایتا با این تحلیل معمولی میتوان گفت: فقرای سنتی جامعه ما در اقلیتند و فقرای نوین یا فقرای مدرن در اکثریت بسر میبرند اما صاحب منصبان سیاسی در صددند با استفاده از همان روش سنتی سعی در پنهان کردن فقرای مدرن که جمعیتشان بسیار بالاتر از تصور ماست باشد
چراکه: آنهایکه نان شب ندارند و برای تهیه نان شب، شب گردی و زباله گردی میکنند به عنوان‌نیازمند و فقیر واقعی بشناسند اما توجه به فقرایی که از داشتن‌امکانات بروز محرومند را فقیر نمیدانند که کار بسیار خطرناکیست و اصطلاحا مسئولین‌‌ ما احساس میکنند بار مسئولیتشان سبک‌تر شده است…؟

مسئولین جامعه ما بایستی سطح کمیت فقر را محدود به کمیته امدادیها نکنند.
نیاز است حکام جامعه ما سطح فقر را براساس نیاز جامعه جوان‌ که همان بهره مندی از امکانات بروز وعادلانه است معین کنند.

همانطور که اگر رشد اقتصادی توسعه نیابد فقر نوین را همراه خود میآورد یعنی وقتیکه یک‌خانواده دارای خودرو هستند ولی از تهیه کردن هزینه بنزین وتعمیر ونگهداری آن تحت فشارند ونمیتوانند به مسافرتی ده روزه بروند پس دچار فقر نوین شده اند به ظاهر دارای امکاناتند ولی توان استفاده از آن امکانات را ندارند
.وقتی خانوادها دارای فرزند تحصیلکرده دانشگاهی اند ولی با مشکال اشتغال مواجه اند و وقتی اشتغال و درآمد کافی نباشد ازدواجی صورت نمی پذیرد یعنی رشد بدون توسعه اتفاق افتاده است.
فقر یک‌ پدیده نامبارک اجتماعی است که باعث ویرانیهای جسمی، فکری،روحی و روانی انسانها میشود.تخریب کننده ترین نرم افزار اجتماعی فقر نوین است وبس..نهایتا میشود فقر را میتوان به دو نوع تقسیم‌نمود.
الف_ فقرسنتی؛ یعنی کسانیکه نان شب ندارند (کمیته امدادی ها)،ب- فقر نوین؛ یعنی کسانیکه از داشتن امکانات پیشرفته و بروز محروم اند.
اسماعیل نایب زاده طولابی
انتهای پیام/