مجازات حبس و جزای نقدی برای آتش‌زدن “پس‌چر” مزارع

معاون نظارت و پایش محیط‌زیست لرستان با اشاره با قانون هوای پاک، گفت: بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک، آتش زدن پس‌چرا مزارع ممنوع است.

به گزارش همای سعادت آنلاین ،الهام برنا با اشاره با قانون هوای پاک، اظهار کرد: بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک، آتش زدن پس‌چر مزارع ممنوع است

وی افزود: متاسفانه باور اشتباهی در بین کشاورزان مبنی بر اینکه کاه و کلش سوزی موجب دفع آفات و تقویت خاک می‌شود وجود داشته که بسیار اشتباه است.

معاون نظارت و پایش محیط‌زیست لرستان، توسعه کشاورزی ناپایدار را از آثار آتش‌زدن پس‌چر مزارع عنوان و تصریح کرد: فرسایش و از بین رفتن ترکیبات مغذی خاک و همچنین استفاده بیش از حد آب برای تولید محصول از تبعات منفی آتش‌زدن کاه و کلش مزارع است.

برنا از تعیین مجازات حبس و جزای نقدی برای آتش زدن عمدی پس چر مراتع خبر و ادامه داد: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و تقارن آن با زمان برداشت محصول و آتش زدن پس چر مزارع، چنانچه احتمال سرایت حریق به جنگل ها و مراتع داده شود، فرد خاطی به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد.

وی با اشاره به آتش سوزی‌های وسیع اخیر جنگل‌ها و مراتع در استان‌های زاگرس نشین، افزود: دلیل بخش عمده این حوادث، آتش زدن پس‌چر مزارع کشت و سرایت آن به مراتع و جنگل‌ها است.

معاون نظارت و پایش محیط‌زیست لرستان بیان داشت: طی سال‌های اخیر با وجود آگاهی‌بخشی به بهره‌برداران، اما متاسفانه افزایش آتش‌سوزی‌ها را شاهد هستیم، به نحوی که شکایات مردمی مناطق مختلف را به دنبال دارد.

برنا با بیان اینکه سازمان جهادکشاورزی موظف به اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص ممنوع بودن آتش‌زدن کاه و کلش مزارع است، گفت: سال گذشته پرونده‌های زیادی در این رابطه تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شدند./ فارس
انتهای پیام