مسابقات «ملی مهارت» فرصتی برای پرورش نیروی متخصص و ماهر است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای لرستان گفت:مسابقات
ملی مهارت،فرصت مغتنمی برای پرورش نیروی متخصص ماهر صنعت و تولید کشور است.

به گزارش همای سعادت،حشمت‌الله معتمدی،در نشست هم‌اندیشی آماده‌سازی برگزیدگان بیست و یکمین دوره‌ی مسابقات ملی مهارت مرحله‌ی استانی،با اشاره به اهداف برگزاری مسابقات ملی مهارت،اظهار داشت:این مسابقات با هدف ارتقای فرهنگ مهارت آموزی در میان جوانان، معرفی آموزش‌های مهارتی و اهمیت نقش آن در توسعه‌ی اقتصاد به عموم مردم و جلب نظر مسئولان،بنگاه‌های اقتصادی، صنایع و صنوف برای مشارکت هرچه بیش‌تر در اجرای مسابقات ملی مهارت،ایجاد فرصتی مناسب برای تبادل اطلاعات فنی و تجارب حرفه‌ای، شناسایی و معرفی افراد ماهر و نخبه به صنایع و بنگاه‌های اقتصادی و فراهم نمودن فرصت مناسب برای رقابت سالم میان جوانان کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال مراحل شهرستانی و استانی با استقبال خوبی برگزار شد که در مجموع ۱۱۰ نفر در مرحله شهرستانی ثبت نام و ۷۳ نفر به مرحله استانی راه یافتند که از میان این جوانان مستعد ۳۰ نفر به مرحله کشوری راه یافتند.

معتمدی در ادامه توضیح داد:منتخبین مرحله‌ی استانی در ۲۶ رشته در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و خصوصی شهرستان‌های خرم آباد، الیگودرز، کوهدشت، ازنا و دورود در اردوی آماده‌سازی مرحله‌ی کشوری حضوریافته و انتظار می‌رود،با توجه به زمان محدود باقیمانده تا برگزاری مسابقات کشوری،تمام کارشناسان و مربیان همراه با دقت نظر و تمرکز لازم آموزش های مورد نیاز را به شرکت‌کنندگان بر اساس نقشه کار و مدل‌های کشوری ارائه و در صورت بروز هرگونه مشکل موارد سریعا به کارشناسان مسئول المپیاد اعلام کنند تا رقابت کنندگان بتوانند بدون هیچ‌گونه استرسی نسبت به ارتقای مهارت خود اقدام و با آمادگی کامل دراین دوره شرکت نموده و برای استان افتخار آفرینی کنند‌.

وی تشریح کرد:ما به‌عنوان متولی آموزش‌های مهارتی در کشور، وظیفه داریم نیروی متخصص و ماهر مورد نیاز صنعت و تولید را پرورش دهیم و این مسابقات فرصتی مغتنم برای شناسایی و تربیت نیروی جوان مستعد و ماهر برای ورود به عرصه کار و اشتغال است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای لرستان در ادامه افزود:امسال نیز علاوه بر کارآموزان مهارت دیده در مراکز دولتی در رشته‌های رباتیک، خیاطی، قنادی و آشپزی بخش صنوف و آموزشگاه‌های آزاد ، از جمله آموزشگاه‌های طبخ روز دریا با مدیریت نسرین بهرامی چگنی، جنک دوخت با مدیریت سمیه مومنی و هوشمان با مدیریت دانیا دولت در اردوی آماده سازی منتخبین مرحله استانی مشارکت کرده اند.

معتمدی گفت:با توجه به افتخار آفرینی شرکت کنندگان اعزامی از شهرستان‌های خرم‌آباد،کوهدشت،ازنا،الیگودرز و دورود در مسابقات ملی مهارت سال‌های گذشته، انتظار می‌رود با هم‌افزایی و همکاری بیش‌تر تمامی کارشناسان و مربیان و فراهم نمودن شرایط مناسب و مشابه برگزاری مسابقات مرحله‌ی کشوری، برگزیدگان امسال را برسکوی قهرمانی نظاره‌گر باشیم.

وی تاکید کرد:اطلاع‌رسانی از مراحل برگزاری این رخداد ملی و مهم مهارتی بایستی با جدیت در سطح استان، در راستای جذب جوانان و شناسایی و ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی انجام شود.

براساس این گزارش،در پایان این نشست رؤسا،کرشناسان و مربیان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداخته و مقرر شد با برنامه‌ریزی لازم در زمینه‌ی آموزش و ارتقای مهارت فنی منتخبین مرحله‌ی استانی با همکاری، تعامل و تلاش کلیه‌ی مسئولان ستادی و مراکز فراهم شود تا رقابت کنندگان بتوانند با آمادگی کامل در این دوره از مسابقات حضور یابند.

گفتنی است،در این دوره در برخی از رشته‌ها از جمله، گرافیک، طراحی فضای سبز و… دو نفر در مرحله‌ی استانی برگزیده شده‌اند که پس از پایان اردوی آماده‌سازی مجدد مورد ارزیابی قرار گرفته و یک نفر به مسابقات مرحله‌ی کشوری اعزام می‌شود.

این گزارش می‌افزاید:مسابقات ملی مهارت هر ساله در سه مرحله‌ی شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود. شرکت کنندگان در مرحله‌ی شهرستانی با هم به رقابت پرداخته و پس از ارزیابی داوران، یک نفر از هر شهرستان در مرحله‌ی استانی شرکت کرده و پس از رقابت منتخب هر استان در رشته‌ی مورد نظر، وارد مرحله‌ی کشوری می‌گردد. در این مرحله نیز منتخبین استان‌ها در هر رشته، با هم رقابت کرده و نفرات برتر به اردوی جهانی که به‌صورت دوسال یک بار برگزارمی شود، اعزام می‌شوند.
در طی این فرآیند آموزش های فوق تخصصی به صورت فشرده در قالب اردوهای آماده سازی به کارآموزان داده شده به نحوی که این افراد برای رقابت در بالاترین سطح جهانی آماده می‌شوند.

مسابقات مرحله کشوری به‌صورت غیر متمرکز و غیرهم‌زمان از هفته‌ی پایانی شهریورماه تا پایان آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

نشست هم اندیشی آماده سازی برگزیدگان مرحله استانی بیست و یکمین دوره از مسابقات ملی مهارت با حضور مدیرکل، معاون آموزش پژوهش و برنامه‌ریزی، مسئول مسابقات ملی مهارت اداره‌کل، روسا و مربیان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و خصوصی متولی آماده‌سازی منتخبین، در سالن جلسات مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شماره یک برادران شهرستان خرم‌آباد برگزار شد.

انتهای پیام/