مسجد علوی خرم آباد؛ کانون مبارزه انقلابیون علیه دژخیمان طاغوت

مسجد علوی شهر خرم آباد در رمضان ۱۳۵۷ به کانون ساماندهی انقلابیون علیه رژیم پهلوی تبدیل شده بود و اقدامات مردم لرستان برای مبارزه با طاغوت در این مکان برنامه ریزی می شد،روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی قدرت مردم چندین برابر شده و مبارزه با دژخیمان شاهنشاهی در خیابان ها نیز به اوج رسید.

به گزارش همای سعادت به نقل از ایرنا؛ هرچند ایران در طول تاریخ چند هزار ساله، حوادث و فراز و نشیب های زیادی به خود دیده است، اما سال ۵۷ از ویژگی خاصی برخوردار بوده و با هیچ سال دیگری قابل مقایسه نیست، چرا که ملت قهرمان ایران در این سال به وحدت بی سابقه ای دست یافته بود، حوادث بسیاری را خلق کرده و سرانجام رژیم پوسیده پادشاهی را سرنگون کرد.اتحاد و اتفاق امت شهیدپرور ایران که از ایمان مذهبی تبلور پیدا کرده بود، توانست رژیم تا دندان مسلح شاهنشاهی را که متکی به بزرگترین قدرت های دنیا نیز بود، روانه موزه تاریخ کند.
یکی از نیروهای مبارز استان لرستان در دوران شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی ضمن بیان برخی از خاطرات آن روزهای پرشور و هیجان به خبرنگار ایرنا گفت: کمترین عضو نقش آفرین در شکوه مبارزه و عرصه حضور حماسی مردم در صحنه های میدانی انقلاب شکوهمند اسلامی در شهر ولایتمدار خرم آباد بودم.

برهان کرم الهی اظهار کرد: جرقه حضور فعال مردم خرم آباد از ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۷ و در جریان سخنرانی های حجت الاسلام آل اسحاق در مسجد علوی خرم آباد زده شد، این مسجد پایگاه مبارزه و نقش آفرینی شهید والامقام حجت الاسلام و المسلمین سید فخرالدین رحیمی بود و در زمان حادثه شب قدر مسجد علوی، ایشان در تبعید و در شهر ایرانشهر سیستان و بلوچستان و هم نشینی با مقام معظم رهبری بوده اند.

وی افزود: در اولین برخورد دژخیمان رژیم پهلوی و عوامل ساواک به روزه داران و شرکت کنندگان در مراسم شب قدر مسجد علوی طلبه علی گودرزی، حمید قربانی (قهرمانی) و سه جوان دیگر که برای همیشه گمنام ماندند به شهادت رسیدند و دهها نفر دیگر زخمی شدند.

این مبارز انقلابی ادامه داد: پس از آن هر هفته و در شب های جمعه در زیارت اهل قبور یاد این شهدا گرامی داشته شد و تنور انقلاب اسلامی پویا و در حال تحقق یک انقلاب شگفت انگیز بود.

کرم الهی بیان کرد: حضور مردم خرم آباد مانند سایر شهرها با راهنمایی روحانیت معظم لرستان تحت تاثیر حوادث و اتفاق انقلابی مانند حادثه سینما رکس آبادان، ۱۹ دی قم، قیان تبریز، آتش زدن مسجد کرمان، ۱۳ آبان، ۱۷ شهریور و سایر حوادث دیگر در سایر شهرها ایران بود.

وی ادامه داد: این حوادث نقاط عطفی بود که در کالبد پر حرارت انقلاب و حضور پرشور و مسوولانه مردم خرم آباد تاثیر بسزایی داشت همچنین با آغاز ماه مهر و بازگشایی مدارس جان تازه ای به نهضت مردمی امام خمینی (ره) دمیده شد. فضای دبیرستان های امیرکبیر و امام خمینی (ره) خرم آباد از همان روزهای اول سال تحصیلی صحنه اعتراض و درگیری شدید با عوامل پلیس و ساواک بود.

وی گفت: شدت این درگیری ها به قدری بود که رژیم به ناچار هفته دوم مهرماه ۱۳۵۷ لشکر ۸۴ خرم آباد را به کمک گرفت و تانک های زره پوش ارتش خیابان های اصلی خرم آباد را تسخیر کردند.

این مبارز انقلابی اظهار کرد: حضور ارتش و تانک های زره پوش نتواستت در اراده قدرتمند جوانان شهر خللی ایجاد کند و پس از دو هفته حضور ارتش در خیابان های شهر به ناچار عقب نشینی کرده و به پادگان برگشتند و پس از آن ارتش دیگر در صحنه مقابل مردم حضور نیافت.

کرم الهی ادامه داد: بنده به عنوان یک نوجوان ۱۵ ساله حسب علاقه و شور انقلابی و تاثیر تفکر انقلابی محیط خانواده همراه دوستان انقلابی خود به ستاد هماهنگی و برنامه ریزی تظاهرات خرم آباد که در حوزه علمیه کنالیه شکل گرفته بود وصل شدیم.

وی گفت: در آن زمان حوزه علمیه به دلیل تعمیر و بازسازی ساختمان قدیم مسجد و حوزه در یک ساختمان قدیمی در خیابان فردوسی (راستای بروجردی ها) مستقر شده بودند. شهیدان نعمت الله سعیدی، هاشم پورزادی، در کنار شهدای روحانی حجت الاسلام و المسلمین مبشر در یکی از حجره های حوزه جلسات هماهنگی و برنامه ریزی برگزار می شود.

وی افزود: در این مکان در کنار شهید علیرضا حیدری، اخوان الوندی، مرحوم کشف چی، عباس پیمانی به تبلیغات مراسم ملحق شدیم و در نصب سیستم های صوتی و یا نصب جایگاه سخنرانی کمک می کردیم و به عنوان شعارگو وظیفه توزیع شعار و هماهنگی بین صفوف تظاهرات را برعهده داشتیم.

این مبارز انقلابی گفت: شعارهای آن زمان طولانی بود و گاه به ده بند می رسید و باید به تمام صفوف می رساندیم، شعار صف به صف از ابتدای دسته جات تا پایان آن گاها به صد دسته می رسید و پاسخ شعار را سر می دادند. وقتی به آخرین دسته می رسید مجدد به اولین دسته برمی گشتیم و متن شعار را تغییر داده و به همین نحو تا پایان تظاهرات این وظیفه را طبق برنامه ریزی ستاد هماهنگی تظاهرات را انجام می دادیم.

کرم الهی اظهار کرد: شکوه مبارزه مردم خرم آباد به دلیل عدم مستندسازی و وقایع نگاری اصولی و ضعف در برداشت صوت و تصویر در همان ایام ماند و یک خاطره تاریخی برای مردم این شهرستان شکل گرفت.

وی افزود: آغاز تمام راهپیمایی های خرم آباد در دوران شکوهمند انقلاب اسلامی از میدان شهدا بود که مردم جمع می شدند تا زمانی که جمعیت حداکثری تجمع می کردند و آرام آرام در مسیر خیابان شهدا تا پل شهدا رفت و برگشت صورت میگرفت و یا در مسجد صاحب الزمان در مسیر خیابان امام وقتی جمعیت تکمیل می شد در خیابان منتهی به مسجد علوی و میدان امام تداوم پیدا می کرد.

وی ادامه داد: خیابان شهدا، حد فاصل میدان شهدا تا پل شهدا، چهارره فرهنگ، خیابان ۱۷ شهریور، خیابان حافظ، سه راه اسدآبادی و خیابان علوی همیشه صحنه درگیری های مردم با پلیس و یگان مسلح گارد شاهنشاهی بود.

این مبارز انقلابی گفت: اوایل آبان ماه ۱۳۵۷ با درمانده شدن نیروهای شهربانی و ساواک در سرکوب تظاهرات مردمی، یگان مسلح گارد شاهنشاهی به شهر خرم آباد اعزام شد که با حضور آنها در گوشه ای از شهر صحنه درگیری شدید بین جوانان شهر و دژخیمان رژیم برپا شد.

کرم آلهی بیان کرد: روحانیت مبارز خرم آباد در نهضت امام خمینی (ره) نقش بسزایی داشتند و آنها علاوه بر گرم نگه داشتن تنور انقلاب در لرستان، در سایر شهر و استان های کشور با خطابه ها و سخنرانی های آتشین شور آفرین و محرک حرکت انقلابی توده های مردمی بودند.

وی افزود: سخنرانی شجاعانه مرحوم سید محمد صالح طاهری خرم آبادی، آیت الله سید حسن طاهری، حجت الاسلام سید فخرالدین رحیمی و دیگران در شهرهای مختلف موجب شور انقلابی بین مردم خرم آباد شده بود.

وی ادامه داد: تربیت نسل انقلاب و آگاهی بخشی عقیدتی و سیاسی به جوانان توسط شهید مبارز حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحسین مبشر در جلسات مخفی کانون های مستقر خود حکایت مغفول و ناگفته های انقلاب اسلامی است که باید برای نسل جوان بازگو شود.

این مبارز انقلابی گفت: شیخ مهدی قاضی، سید احمد طاهری، شیخ مهدی روشنی، عباسعلی صادقی، سید شکرالله طاهری، سید مصطفی موسوی، عمالدین جزایری، حسن ایمانی، علی نیازی، قبادی شاهرخی، عباسی فر، سید محمد طاهری همگی از شاگردان و تربیت یافته مکتب روح الله کمالوند خرم آبادی بوده و بسیاری در مکتب امام خمینی (ره) تلمذ کرده و در این راه تلاش وصف ناپذیری داشتند.

کرم الهی افزود: بازاریان خرم آباد با شور انقلابی گرمی بخش صحنه ها و مبارزه و پشتیبانی جدی و مسوولانه از نهضت امام خمینی (ره) بودند، تلاش بازاریان در پیروزی انقلاب اسلامی هم مغفول مانده که باید روشنگری شود.

وی ادامه داد: فرهنگیان، کارمندان، کارگران، کشاورزان، طوایف غیور خرم آباد هرکدام به نحوی در راه انقلاب ماندگار شده و نقش مهمی را ایفا کردند و این مسیر تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ادامه داشت و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به ثمر رسید.

انتهای پیام/