نبود “امنیت شغلی” دغدغه ای فراتر از بیکاری در لرستان

نگران این هستید که کارتان را از دست بدهید؟ هیچ آینده‌ کاری روشنی را برای خودتان متصور نیستید؟ با شما قرارداد کاری بسته نشده؟ در جریان اتفاقاتی که در محل کارتان می‌افتد، قرار نمی‌گیرید؟ اینها بخشی از ترس‌هایی است که از نبود امنیت شغلی حکایت دارد؛ احساسی که بسیاری از افراد با آن دست به گریبان هستند.

همای سعادت -یادداشت- اما امنیت شغلی چگونه احساسی است و چطور بفهمیم که اصلاً امنیت شغلی داریم؟امنیت شغلی یا Job Security به این معنی است که شما مطمئن هستید که برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی کار دارید. در حقیقت، شما مطمئن هستید که کارفرما با همه تغییراتی که از نظر اقتصادی-اجتماعی خواهد افتاد، شما را در آن مجموعه نگه می‌دارد و احتمال بیکار شدن‌تان پایین است.

در همین راستا پیگیر نگرانی امنیت شغلی کارگران پتروشیمی و کشت و صنعت خرم آباد شدم، پس از تحقیق و بررسی میدانی به این نتایج رسیدیم:

اولا در کمال ناباوری متاسفانه در مجموعه پتروشیمی خرم آباد ما با تفاوت های آشکاری در حوزه ی اشتغال بومی ها و غیر بومی ها مواجه شدیم ، نیمی از کارگران و مهندسین مجموعه پتروشیمی لرستان غیر بومی می باشند که حقوق آنها زیر نظر پتروشیمی واریز می شود اما در نیمه ی خالی لیوان که کارگران و نیروهای متخصص بومی جا گرفته اند متاسفانه طرف قرارداد آنها پتروشیمی لرستان نمی باشد و هر سال یک پیمانکار طرف قرارداد آنها می باشد در کشت و صنعت لرستان نیز وضع بهمین منوال است ؛ نیروهای غیر بومی از مزایای ویژه کشت و صنعت برخوردار می باشند اما طرف قرارداد غیر بومی ها که اصولا کارگر ، تدارکات چی و نگهبان هستند پیمانکار و کارفرما می باشد.

ما انتظار داریم امنیت شغلی نیروهای بومی پتروشیمی و کشت و صنعت لرستان، لااقل همتراز با نیروهای غیربومی که در لرستان بیکار مشغول هستند لحاظ شود، متاسفانه همسو با هدر رفت منابع خدادادی لرستان ، منابع انسانی استان هم نادیده گرفته می شوند، بشدت منتقد عملکرد معاونت انسانی ادوار استانداری هستیم متاسفانه در نیروگاه برق بنیاد مستضعفان نیز همین سیاست پیاده شده و متخصصان و نخبگان بومی لرستان ، در ساخت و ساز و تعمیرات پیاده نظام هستند و نیروهای غیر بومی در مدیریت استفاده می شوند،

روی سخنم با مجمع نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است ، چرا در استان لرستان، نیروهای غیربومی از امنیت شغلی برخوردار هستند اما امنیت شغلی جوانان بیکار لرستان در پرده ای از ابهام و ترس و تردید قرار گرفته است.

مهدی میرزاوند

انتهای پیام/