نقش شهرداری ها در توسعه ورزش همگانی و سلامت افراد جامعه

امروزه با توجه به توسعه و پیشرفت اکثر جوامع و استفاده اغلب مردم از تکنولوژی بویژه اتومبیل ، کامپیوتر ، اینترنت و تلفن همراه وتغییر سبک زندگی و آپارتمان نشینی باعث بی تحرکی وعدم فعالیت بدنی و ورزش همگانی که به نوبه خود یکی از عوامل اصلی در بروز انواع بیماری ها ، امراض و ناتوانی های جسمی و روحی در بین آحاد جامعه شده است.

یادداشت -همای سعادت ،با توجه به اینکه در اکثر شهرها بخصوص در کلان شهرها بدلیل عدم فرصت کافی و مشغله زیاد و عدم دسترسی به مکانهای ورزشی باعث ایجاد تنبلی و کم تحرکی شهروندان شده است. ورزش کردن و فعالیت های بدنی که هم در بعد جسمانی و هم در بعد روحی و روانی نفش وتاثیر بسزایی دارند و امروزه بعنوان یک ضرورت اصلی در زندگی شناخته می شوند.

ورزش همگانی که در این مقاله مورد بحث می باشد باعث ایجاد سلامت افراد جامعه ، برقراری روابط اجتماعی بهتر و مهم تر از همه پیش گیری از آسیب های اجتماعی می شود ، در واقع ورزش همگانی علاوه بر حفظ تندرستی و کسب سلامتی در بین مردم ، شور و نشاط و شادابی را به ارمغان می آورد .

نقش شهرداری ها در توسعه ورزش همگانی وسلامت افراد جامعه بسیار مهم و تاثیر گذاراست و شهرداری ها علاوه بر کارهای عمرانی و خدماتی می بایست بستر لازم را برای ورزش همگانی و سلامت افراد جامعه مهیا کنند و با ایجاد و احداث زمین های ورزشی در سطح محلات،به ویژه محلات حاشیه نشین علاوه بر اینکه از آسیب های اجتماغی جلوگیری می کند،سلامت شهروندان را تضمین خواهند کرد.
شهر داری ها می بایست به منظور کاهش بار ترافیک و آلودگی هوا وبا توجه به مشکلات زندگی مردم و دشواری رفتن به ورزشگا ها و عدم فرصت کافی و پایین بودن سطح زندگی مردم با ایجاد د و احداث مسیر های سلامت و تجهیزات پارک ها به وسایل ورزشی استاندارد بستر لازم را برای ورزش همگانی و فعالیت بدنی افراد فراهم آورند.

بسیاری از شهر داری ها بویژه در کلان شهرها علاوه بر توسعه ورزش همگانی،در حوزه ورزش قهرمانی هم فعالیت میکنند و اقدام به حمایت و تیم داری در رده های مختلف سنی می نمایند.
امروزه نوع نگاه شهروندان به شهرداری ها تغییر کرده است، وشهرداری ها می بایست علاوه بر کار های عمرانی نظیر آسفالت کردن معابر و سنگ فرش پیاده رو ها و جمع آوری زباله و احداث پارک ها و غیره….در توسعه ورزش بویژه ورزش همگانی نقش مهمی ایفا نماید.

لذا به اعتقاد اینجانب چند محور را که شهرداری ها می بایست برای توسعه ورزش همگانی مد نظر قرار دهند عبارتند از:

✓ احداث زمین های ورزشی در سطح محلات ، به ویژه محلات حاشیه نشین
✓ تجهیز کردن پارک ها از طریق نصب وسایل ورزشی استاندارد
✓ افزایش میزان مشارکت شهروندان به ورزش همگانی از طریق فرهنگ پذیری
✓ نگرش عدالت محور در توزیع امکانات ورزشی در تمام مناطق سطح شهر
✓ تهیه یک برنامه راهبردی برای توسعه ورزش همگانی
✓ طرح هر دانش آموز به عنوان یک سفیر ورزش همگانی در خانواده ها با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان
✓ برگزاری برنامه های متنوع ورزشی جهت گذراندن اوقات فراغت شهروندان با همکاری شورایاران محلات
✓ ایجاد انگیزه در بین شهروندان برای ایجاد تمایل و رغبت پیدا کردن به سمت ورزش همگانی
✓ استفاده کردن از بخش خصوصی برای حمایت از ورزش همگانی
✓ برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه روش های صحیح ورزش کردن متناسب با سن افراد ، تغذیه مناسب و اخلاق در ورزش و ….
✓ تشکیل یک اتاق فکر و دعوت از کارشناسان خبره برای توسعه ورزش همگانی

دکتر مهرداد علی پناه

انتهای پیام/