نقش والدین در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری

والدين در پيشگيري از حوادث چهارشنبه‌سوري، نقش مهمي دارند. آنها مي‌توانند کودکان و نوجوانان خود را با خطرهاي آتش بازي آشنا کنند و به آنها بفهمانند که در مقابل مواد محترقه و منفجره، چقدر آسيب‌پذيرند.

یاداشت-همای سعادت- بیان برخی از تجربیات ناگوار گذشته می‌تواند سودمند باشد و بچه‌ها را هوشیارتر کند. این هشدارها حتی اگر تکراری باشند، خالی از فایده نیستند. والدین می‌توانند با توجه به توصیه‌های زیر و به کار بستن آنها احتمال بروز حوادث تلخ چهارشنبه سوری را کاهش دهند.

بیشتر کودکان، معمولا به دور از چشم والدین، مواد محترقه و منفجره را خریداری و در جیب، کیف یا کمد اتاق پنهان می‌کنند اما این مواد، به دلیل درجه آتش‌گیری پایین، معمولا زود مشتعل می‌شوند و گاهی خسارات جبران ناپذیری به بار می‌آورند .

والدین باید علاوه بر توضیح عوارض این مواد آتش‌زا، با نظارت دقیق بر پول توجیبی کودکان و نحوه هزینه‌کرد آن در این ایام، نظارت بیشتری بر رفتار و وسایل فرزندشان داشته باشند و مواد سوختنی و آتش‌زا را از دسترس آنها خارج کنند.

چهارشنبه‌ سوری، سطحی از هیجان را در بیشتر کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کند که برای آنها خوشایند و لذت بخش است و به همین دلیل، ما به عنوان پدر یا مادر، معمولا به سختی می‌توانیم فرزندمان را به کلی از این تجربه هیجانی بازداریم اما می‌توانیم هیجان آنها را تعدیل و رفتارشان را مدیریت کنیم و شرایطی فراهم کنیم که چهارشنبه سوری برای آنها امن‌تر شود.

یکی از راه‌های امن‌سازی چهارشنبه سوری، این است که خطرهای بالقوه این ایام را به خوبی برای فرزندمان توضیح دهیم و قوانین و چارچوب‌های تربیتی‌مان را به او یادآوری کنیم. اگر کودک با ما همکاری کرد، جواب او پاداش و تشویق است؛ اما اگر او را منع کردیم و نپذیرفت، باید برایش شرط بگذاریم و بهترین شرط این است که خودمان هم کنار او حضور داشته باشیم و بر رفتارهایش نظارت کنیم تا خطری تهدیدش نکند. اگر به هر دلیلی چنین امکانی برایمان فراهم نیست، باید حداقل یک فرد بالغ مورد اعتماد را همراه کودک‌مان بفرستیم.

کبریت و مواد آتش‌زا مانند نفت و بنزین باید خارج از دسترس کودکان نگهداری شود و هرگز نباید به کودک اجازه داد با آتش زدن بوته، هیزم و امثال آن در محیط خانه یا پارکینگ، جان خود و دیگران را به مخاطره اندازد.

مرکز مشاوره آرامش پلیس لرستان

انتهای پیام/