همزمان با «روز خرم‌آباد»؛

نمایش معماری و قدمت لرستان در قامت بلند برج آزادی

شهردار خرم ‌آباد از نورپردازی برج آزادی تهران در «روز خرم‌آباد» خبر داد و گفت:در این نورپردازی بخشی از معماری و قدمت لرستان به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش همای سعادت،داریوش بارانی بیرانوند در جلسه اطلاع رسانی رویدادهای فرهنگی شهرداری خرم آباد اظهار داشت:اولین رسالت شهرها در بدو تشکیل حوزه تنظیف است و در گام های بعدی شهر وقتی دوام خواهد گرفت کارهای عمرانی مهم شمرده خواهند شد.

وی با بیان اینکه عالی ترین رسالت مدیریت شهری در همه دنیا حوزه فرهنگی است،افزود:شهرهای ممتاز در سطح جهان به رویدادهای فرهنگی شناخته می شوند بنابراین مدیریت شهری می بایست عالی ترین رسالت خود را حوزه فرهنگی قرار دهند و در این دوره این مسیر برای مدیریت شهری اولویت است.

بارانی ادامه داد:شهرداری خرم آباد بعنوان شهرداری مرکز استان نیز بایستی بازیگردان اصلی فرهنگی منطقه باشد در همین راستا با شعار شهر فرهنگ مبنا و شهردار رویداد محور کار را آغاز کردیم و مبنای کار را با برداشتن مرزها،حوزه فرهنگی قرار دادیم.

وی با اشاره به نام‌گذاری یک خرداد به‌عنوان «روز لرستان» تصریح کرد: ۲۰ اردیبهشت هم به‌عنوان «روز خرم‌آباد» نام‌گذاری شده، در این راستا از ۲۰ اردیبهشت تا یک خرداد، یک سری رویدادهای فرهنگی را برگزار خواهیم کرد.

شهردار خرم‌آباد با اشاره برنامه های«روز خرم‌آباد» گفت:برای اولین بار قصد داریم با هماهنگی های لازم برج آزادی تهران را نورپردازی کنیم.

بارانی بیان کرد:این نورپردازی که محتوای ۱۵ دقیقه ای است بخشی از معماری لرستان به نمایش گذاشته می شود.

وی تصریح کرد: برای این کار جلسات متعددی در تهران برگزار کردیم که با حمایت و موافقت اسماعیلی، وزیر ارشاد به تایید رسید که جا دارد از اوزیر ارشاد تشکر و قدردانی کنیم.

بارانی بیرانوند گفت: ر این روز و در بخش اول برنامه، هویت اصلی لرستان که در موزه‌های دنیا است به نمایش گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد:در بخش دوم و در حوزه اجتماعی و فرهنگی، لباس فاخر لرستان و گلونی که نماد قوم لر است به همراه فرش لری و آلات موسیقی نمایش داده خواهد شد.

بارانی بیرانوند گفت: همچنین در حوزه تاریخی و ابنیه‌های تاریخی، قلعه فلک‌الافلاک، مناره آجری، پل ساسانی و سنگ نوشته را نمایش خواهیم داد.

شهردار خرم‌آباد اضافه کرد: بخشی از معماری مسکونی شهر خرم‌آباد که شامل اورسی‌های «خانه تاریخی آخوند ابو» است به نمایش گذاشته می‌شود و شبی بیاد ماندنی در قالب دیوار نگاره ها برای معرفی ظرفیت ها و قابلیت های لرستان در برج آزادی به ثبت خواهد رسید.

بارانی تاکید کرد:مراسم اصلی روز خرم‌آباد نیز روز ۲۳ اردیبهشت در محوطه باغ گلستان قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد با حضور پرشور مردم خرم‌آباد با اجرای برنامه های متنوعی برگزار می شود.

شهردار مرکز استان اجرای برنامه طنز سی قاف را دیگر برنامه فرهنگی مدیریت شهری اعلام کرد و گفت: این برنامه که با موضوع طنز و در قالب شوخی با مدیریت شهری می‌باشد در روز ۲۶ اردیبهشت با مشارکت هنرمندان استان برگزار می شود.

بارانی بیرانوند با اشاره به برگزاری ۲۰۰ رویداد فرهنگی در سال گذشته در خرم‌آباد تاکید کرد:سال ویژه ای برای لرستان در پیش است و باید برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد و قلعه فلک افلاک تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: اهداف و رویکرد برنامه های فرهنگی معرفی فرهنگ غنی و ظرفیت‌ها و پتانسیل ها و تاریخ کهن لرستان به مردم سراسر کشور خواهد بود.

بارانی بیرانوند اظهار کرد: با هدف کمک به افزایش شهرت ملی و جهانی شهر خرم آباد و همچنین با توجه به ماموریت امسال استان و کشور در ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک و دره خرم آباد، بخشی از پیوست این ماموریت برگزاری برنامه های فرهنگی و اجتماعی است.

وی اضافه کرد:‌ تفاهم نامه مکتوبی با شرکت دانش بنیان نوآوران ملل با همکاری شهرداری منطقه ۲۲ تهران برای برگزاری یک مسابقه رالی خانوادگی در تاریخ های ۱۷ تا ۱۹ خردادماه بسته شده است.

بارانی با بیان اینکه مسیر برگزاری این رالی بزرگ خانوادگی از بام تهران تا بام خرم آباد خواهد بود، بیان کرد: در این مسابقه ۵۰۰ خانواده که عمدتا از دارندگان شرکت ها و برندهای خودروسازی و افراد آزاد هستند حضور خواهند یافت که مسیر حرکت آنها از پارک جنگلی لتمال منطقه ۲۲ تا بام خرم آباد می باشد و برنامه های مفرحی همچون برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و غذا و اجرای موسیقی محلی نیز در دستور کار خواهد بود.

انتهای پیام/