وقتی اختراع جوان لرستانی آبی بر آتش می‌شود

اختراع جوان لرستانی برای جلوگیری از حوادث ناگوار آتش سوزی می‌تواند با حمایت مسئولان، دستاوردی بی نظیر برای کشور باشد.

به گزارش  همای سعادت به نقل از علم و فناوری لرستان، همه چیز از حادثه قطار تبریز- مشهد شروع شد، قطاری که با برخورد با قطار دیگر حادثه آفرید و شعله‌های آتش جان چندین مسافر را گرفت.این حادثه تلخ ذهنش را مشغول کرده بود و تلنگری شد تا چهار سال از وقتش را بگذارد تا بتواند با اختراعش از آتش سوزی‌ها و سوانح دردناک دیگر جلوگیری کند و دستاورد بی نظیری برای وطنش حاصل کند. نعمت اله زیودار جوان ۳۵ ساله خرم‌آبادی دارای کارشناسی علوم سیاسی است که در قالب یک تیم دو نفره توانسته «رنگ یا لاک ضد حریق» را اختراع کند و این اختراعش در میان شعله‌های آتش، سربلند بیرون بیاید. با این جوان مخترع لرستانی، هم صحبت شدیم تا از چگونگی اختراع فعالیت‌هایی که در این عرصه داشته است، برایمان بگوید.

نقطه شروع اختراع شما کی و کجا بود؟

زیودار: سال ۹۵ زمانی که یک قطار مسافربری در تبریز آتش گرفت و چندین نفر جان باختند با حسین نیک طالع (دامادمان) که دکتری شیمی دارد مشورت کردم و گفتم شما که شیمی می‌خوانی می‌توانی کمک کنی تا یک رنگ ضد حریق بسازیم تا از آتش سوزی جلوگیری کند که او نیز استقبال کرد و با هم توانستیم پس از چهار سال رنگ ضد حریق را اختراع کنیم.ما در واقع یک تیم دو نفره بودیم که توانستیم این رنگ ضد حریق را تولید و چون علاقه خیلی زیادی به این مسائل داشتم همیشه به صورت تجربی کارها را پیگیری می‌کردم تا اینکه توانستیم به این محصول برسیم و استاندارد آن را هم دریافت کنیم.

این اولین اختراع شماست؟

زیودار: روی ساخت آجر نسوز نیز کار کردیم و توانستیم بدون کوره این محصول را تولید کنیم، وقتی به نتیجه رسید در مشهد و تهران کارخانه آن را راه‌اندازی کردیم و این کارخانه‌ها اکنون فعال‌اند.

قبلا از اختراع، در مورد رنگ ضد حریق چیزی شنیده بودید؟

زیودار: در کشورهایی مانند ایتالیا و آمریکا این رنگ ساخته می‌شود و با قیمت هر کیلو دو و نیم تا سه میلیون تومان وارد کشورمان می‌شود که اصلا به صرفه نیست اما توانستیم مواد آن را با کیلویی ۳۰۰ هزار تومان به بازار عرضه کنیم و این درحالیست که نقطه حرارتی هم که برای مواد ما تعریف شده بسیار بالاتر و مقاوم‌تر از محصول خارجی است.توسط یک شرکت خارجی توانستیم گواهینامه یو ال این اختراع را بگیریم، البته آن شرکت ابتدا پیشنهاد داد که این محصول به نام آنها ثبت شود تا یو ال آن را بگیرد اما ما قبول نکردیم این محصول از کشور خارج شود چه برسد به اینکه با نام خارجی وارد مدار تولید شود.اگر قبول می‌کردیم مهندسی معکوس می‌شد که در نهایت در داخل کشور توانستیم استاندارد آن را بگیریم.

برای تجاری سازی محصول چه اقداماتی انجام دادید؟

زیودار: از آنجا که همه رنگ‌های ضد حریق از آلمان وارد می‌شد و این کشور به خاطر اغتشاشات واردات را به کشورمان تحریم کرده بود، به این نتیجه رسیدم که تولید آن را زیر نظر بسیج و سپاه انجام دهیم تا در کشور خودمان عرضه شود.در صدد تجارت و تجاری‌سازی این محصول به اروپا بودیم که با ۵۰ میلیارد تومان آن را بفروشیم اما چون این وضعیت پیش آمد گفتیم اگر بفروشیم فردا با بسته‌بندی و برند خارجی و همچنین با قیمت بیشتر وارد کشور می‌شود که در نهایت از این تصمیم منصرف شدیم.

آیا نیازهای جامعه تاثیری در اختراعات شما داشته است؟

مخترع لرستانی: بله. با توجه به اینکه اکنون حدود ۸۰ درصد بافت ایران فرسوده است و اکثر آتش‌سوزی‌ها در بافت‌های فرسوده رخ می‌دهد این رنگ برای جلوگیری از آتش سوزی کاربرد دارد.

رنگ یا لاک ضد حریق برای چه چیزهایی کاربرد دارد؟

زیودار: این محصول ۱۶کاربری دارد که می‌توان به رنگ‌آمیزی فلزهای ساختمانی، کابل‌های برق، شلنگ گاز و … اشاره کرد همچنین از این رنگ می‌توان در بحث منابع طبیعی برای جلوگیری از آتش سوزی درختان کمک کرد.منابع طبیعی خوزستان ۱۰ الی ۲۰ تن و منابع طبیعی تبریز نیز ۱۰ تن از این رنگ ضد حریق برای درختان خریداری کردند که از آن رضایت داشتند.هرمزگان یکی از شهرهایی است که چون نفت و گاز دارد، مردم نمی‌توانند گاز کشی انجام دهند و از آنجا که استان زلزله خیزی است و در سال بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ بار زلزله رخ می‌دهد، خانه‌هایشان را کپری درست می‌کنند به طوری که ساختمان‌های آنها نیمه آجر، سیمانی و سقف آن از نخل درست شده است و بعضا چون به خاطر استفاده از وسایل گرماشی دچار حریق می‌شوند، بنیاد برکت از ما خواسته تا ۱۰ هزار واحد از این کپرها را با لاک ضد حریق رنگ‌آمیزی کنیم.

آیا منابع طبیعی یا ادارات لرستان تاکنون از این رنگ ضد حریق استفاده کرده‌اند؟

مخترح لرستانی: متاسفانه منابع طبیعی استان از این رنگ ضد حریق استفاده نکرده اما وزارت دفاع استفاده کرده است.از این محصول می‌توان در شرکت نفت و پتروشیمی برای تمام مخازن نفتی و لوله کشی نفتی استفاده کرد و از آنجا که این لاک ضد حریق بر پایه آب است بدون رنگ و بو بوده و روی هرچیزی قرار گیرد به رنگ آن در می‌آید.

 این محصول برای منزل خودتان هم کاربرد داشته است؟

زیودار: بله. با این رنگ کنتور و کابل‌های برق و کابینت‌های آشپزخانه را رنگ و ضد حریق کرده‌ایم.

هزینه اختراعتان را چطور تامین ‌کردید؟

زیودار: تولید آن با هزینه شخصی انجام شده است اما تجاری سازی این رنگ را به سپاه لرستان واگذار کردیم تا سپاه وارد کار شود.

در بحث تجارت این محصول نیز هیچ گونه مشکلی نداریم فقط چون ایران نیاز بیشتری به آن دارد فعلا از صادرات آن دست نگه داشته‌ایم و تمایل داریم که ابتدا از کشور خودمان شروع کنیم.در بحث صادرات حتی سپاه استان هم می‌تواند برای ما انجام دهد ولی تجاری‌سازی را به خودشان واگذار کردیم.

از نظر مالی درآمدی برای شما داشته است؟

زیودار: خیر فعلا ضرر کرده‌ایم.

پس چطور با وجود ضرر همچنان کار تولید رنگ را ادامه داده‌اید؟

مخترع لرستانی: چون مطمئن هستیم این مواد آخر به نتیجه می‌رسد و ثمری دارد. سال ۹۵ دست به کار شدیم و اکنون که ۷ سال از کار می‌گذرد نزدیک ۴۰ تن با حدود ۸ میلیارد تومان فروش داشته‌ایم اما در کل که محاسبه می‌کنیم ضرر کرده‌ایم. هم اکنون نیز هزار تن رنگ ضد حریق دپو داریم.

در این زمینه اشتغالی هم برای دیگران ایجاد کرده‌اید؟

زیودار: اکنون که رنگ‌ها دپو شده خیر اما زمانی که خط تولید راه بیفتد روزانه می‌توانیم ۲۵ تن تولید رنگ ضد حریق داشته باشیم و اگر شروع به کار کنیم برای ۴۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۲۰ نفر غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

کدام اختراع را بیشتر دوست دارد؟

زیودار: لاک ضد حریق، چون در کل دنیا جواب می‌دهد.با توجه به اینکه اختراع «رنگ یا لاک ضد حریق» در قالب یک تیم دو نفره انجام گرفته است و این مخترع لرستانی تاکید داشت تا در این مصاحبه از هم تیمی وی، دکتر حسین نیک طالع که در این راه یاری‌گر او بوده نامی برده شود ما نیز در ادامه این گفتگو برای ادای حق مطلب به فعالیت‌های حسین نیک طالع این مخترع مشهدی پرداختیم.حسین نیک طالع دارای دکتری شیمی عالی از مسکو، اهل مشهد و متولد سال ۵۹ است که به گفته زیودار تاکنون ۳۰۰ اختراع داشته که از میان آنها ۱۰۰ اختراع در دنیا نایاب بوده است.به گفته زیودار، وی سازنده قرص کروناست و این محصول علاوه بر استفاده در بیمارستان‌های ایران به کشورهایی همچون افعانستان، پاکستان، قزاقستان و عراق صادر شده است. نیک طالع چندین بار هم دست رد به دعوتنامه‌های کشورهای آلمان و آمریکا زده است و در ایران مانده تا برای کشور خود کار کند.

سخن پایانی

زیودار: لاک ضد حریق محصول خاصی است بنابراین از مسئولان درخواست دارم تا از کشور خارج نشده و به دست بیگانگان برسد و با بسته بندی و با دلار و یورو به خودمان نفروخته‌اند، کیفیت کار را ببینند و استفاده کنند.دوست دارم کارخانه آن در خرم‌آباد و در شهر خودم احداث شود همچنین ما می‌توانیم در کنار آن محصولات دیگری مانند اسپری آتش نشانی تولید کنیم تا به جای یک کپسول آتش نشانی از یک اسپری ۴۰۰ گرمی استفاده شود.

انتهای پیام/