پروژه ای که در سه دولت ناکام ماند/پنچری اشتغال در لاستیک سازی خرم آباد

چالش ها و موانع راه اندازی کارخانجات و صنایع استان لرستان،میراث نافرجام دولت های قبل است که همچون یک کوه یخ،سطوح پنهان و نمایان بسیاری دارد.

به گزارش همای سعادت،یکی مصوبات دولت تدبیر و امید در سال ۹۴، کارخانه لاستیک سازی خرم آباد بود که با وعده ایجاد هزاران شغل بعنوان یکی از بزرگترین پروژه های صنعتی در سال ۹۴ کلنگ زنی شد.پروره ای که قرار بود ۳۶ ماهه تمام شود،اکنون پس از گذشت هشت سال با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی به سر می برد.در یک استان مثل لرستان که از یک سو با مهاجرت جوانان خود دست و پنجه نرم می کند و از سویی دیگر نیروی کار ماهر این استان شکوفا کننده صنایع دیگر استان هاست راه اندازی کارخانه لاستیک سازی و دیگر صنایع راکد می تواند نقش مهمی در اشتغال زایی و تقویت اقتصادی خانواده ها و استان ایفا کند.ارزیابی های مختلف در مورد صنایع راکد و فضاهای تولیدی استان لرستان که به دلایل معلوم و نامعلوم به ورطه نابودی کشانده شده است تمامی حکایت از این حقیقت دارد که بستر مناسبی برای رشد فعالیت های تولیدی و صنعتی در لرستان وجود دارد که با چالش ها و مشکلات متعددی دست به گریبان هستند.حال و روز ناخوش امروز صنایع راکد و یا نیمه جان لرستان که لاستیک سازی یکی از دهها صنایع می باشد نتیجه محاسبات اشتباه مدیریتی در دولت های قبل است که ماحصل آن رنج و تعب مردم است.
کلنگ زنی کارخانه لاستیک سازی در سال ۱۳۹۴ و به محاق رفتن آن تا به امروز بیانگر توصیفات و تبیین های غلط مدیریتی می باشد که دیگر نباید مرتکب آنها شد.تلاش های شبانه روز و مستمر برای احیای صنایع راکد توسط دولتمردان دولت سیزدهم در لرستان می تواند شرایط تولید را در این استان تغییر دهد.در بازدیدی که توسط مهرداد ویسکرمی،نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس بهمراه جمعی از خبرنگاران از لاستیک سازی خرم‌آباد صورت گرفت وعده افتتاح فاز اول این پروژه تا سال ۱۴۰۳ داده شد.

فعالیت فاز نخست کارخانه تا سال ۱۴۰۳
مهرداد ویسکرمی،نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در رابطه با آخرین وضعیت پروژه لاستیک سازی خرم‌آباد،در جمع خبرنگاران اظهار کرد:بازدیدهای متعددی تاکنون از این مجموعه انجام گرفته و طی جلسات با هیئت مدیره این شرکت و با پیگیرهای صورت گرفته درسطح وزارتخانه خوشبختانه اقداماتی در این مجموعه در حال انجام است.

وی افزود:همچنین در آخرین توافقی که در وزارت صمت انجام گرفته، شرکت ایدرو با سرمایه‌گذار به صورت درصدی مشارکت کنند و بر اساس قولی که داده شده تا پایان سال ۱۴۰۳ فاز اول پروژه باید به بهره‌برداری برسد.

ویسکرمی با اشاره به موضوع تحریم ها بعنوان یکی از مشکلات این پروژه ،گفت:با توجه به اینکه بانک صنعت و معدن در لیست تحریم‌ها قرار دارد و بانک عامل پروژه لاستیک سازی بانک صنعت و معدن بود که اجرای پروژه با مشکل مواجه شد.

وی افزود:همچنین کوتاهی ایدرو در سرمایه گذاری به نحوی که سهم ۱۹ درصدی خود را ادا نکرده بود،موجب توقف پروژه شده است.

ویسکرمی بیان کرد:در حال حاضر مهمترین‌ مشکل پروژه تامین آب این کارخانه است که این مشکل باید از سوی مسوولان استان و دستگاه‌های اجرایی ذیربط هر چه سریع‌تر حل شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی،با اشاره به ظرفیت عظیم لاستیک‌سازی خرم‌آباد برای توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی اظهار داشت:راه‌اندازی این کارخانه برای لرستان بسیار مهم و حیاتی است.

سالانه ۵تا ۷ میلیارد تومان به این پروژه تزریق می شود

محمد نادری،مدیر سایت شرکت لاستیک سازی خرم آباد،در این بازدید اظهار کرد:لاستیک سازی خرم آباد در سال ۱۳۹۴ کلنگ زنی شد و قرار بود شهرک صنعتی شماره ۳،منطقه ویژه اقتصادی شود و هیچ مشکلی از لحاظ آب، برق و … وجود نداشته باشد.

وی،با بیان اینکه وعده‌های بسیاری از زمان کلنگ‌زنی تاکنون برای حمایت از راه‌اندازی کارخانه داده شده است،افزود: برخلاف وعدها،این شهرک هم‌ اکنون و پس از گذشت هشت سال برای راه‌اندازی،حتی یک قطره آب در اختیار ندارد.

نادری گفت:طبق نظر مشاور چینی آن زمان، از ۴۵‌ هکتار زمین در سال ۱۳۹۴ به ما دادند، ۲۲ هکتار بلا استفاده بود و از این مقدار،منابع طبیعی مدعی ۱۵ هکتار بود لذا طبق نظر مشاوران چینی که گفتند این زمین جوابگوی این طرح نیست،چند هکتار دیگر را الحاق کردیم و زمین از ۴۵ هکتار به ۶۰ هکتار رسید.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این پروژه، سال ۱۳۹۵ و اوایل سال ۱۳۹۶ آغاز شد،بیان کرد:زمینی که به ما دادند هفت درصد شیب داشت و برای تسطیح آن، یک میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام دادیم و برای تسطیح آن، ۱۵ میلیارد تومان هزینه کردیم در حالی که اگر به ما زمین مسطحی می دادند، با هزینه های صورت گرفته برای تسطیح، می توانستیم ۱۰ هزار متر زیر بنا داشته باشیم.

نادری،لاستیک سازی را یکی از بهترین پروژه های اجرا شده در استان دانست و گفت:حدود دوهزار و ۷۰۰ متر دیوار و دو هزار متر کانال را  ایجاد کردیم، تمام عملیات اجرایی مورد نیاز لاستیک به نحو احسن انجام شد و تا امروز،تمام استاندارد های ایران را دارد به طوری که در سیل ۱۳۹۸ به دلیل وجود کانال های سطحی که ایجاد کرده بودیم،این شهرک،تنها شهرکی بود که آسیب ندید.

مدیر سایت لاستیک سازی خرم آباد ادامه داد:در سال ۱۳۹۶ که عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد،سه فاز خاکبرداری،دیوارهای پیرامون و کانال جمع آوری آب سحطی را داشتیم.

وی با اشاره به عدم همکاری بانک در پرداخت وام ارزی،اظهار کرد: سال ۱۳۹۶،با یک شرکت فنلاندی قرارداد مشاوره بستیم که بعد از ایجاد اختلال در برجام، پروژه دو سال خوابید و با توجه به هدفی که داشتیم، سال ۱۳۹۸ طرح را عوض کردیم و طرح تولید ۶۰۰ هزار حلقه در سال را آغاز کردیم.

مدیر سایت لاستیک سازی خرم آباد،گفت:حدود سه سال پیش، ۱۷۰ میلیارد تومان تقاضای وام ریالی دادیم،ولی بانک همکاری نکرد و حالا هم به همان ۱۷۰ میلیارد تومان قانع هستیم و در صورت همکاری بانک،این پروژه برای ۱۰۰ نفر اشتغالزایی دارد.

نادری با بیان اینکه برای فاز کلی لاستیک سازی،۵۰ لیتر بر ثانیه آب نیاز است،بیان کرد:برای دو چاه عمیق خریداری شده،تست پمپاژ انجام شد و متاسفانه متوجه شدیم که آب،موجود نیست.

مدیر سایت لاستیک سازی خرم آباد،گفت:تا کنون،۱۲۰میلیارد تومان، برای خط انتقال آب هزینه شده است و تنها سه کیلومتر از ۱۷ کیلومتر،حفاری و راه اندازی شده است.

وی افزود:عملیات اجرایی پروژه را اسفند ۱۴۰۱، مجددا آغاز کردیم و سال ۱۴۰۲ سرعت بخشیدیم.

نادری ادامه داد:سالانه بین پنج تا هفت میلیارد تومان به این پروژه تزریق می شود و این میزان اعتبار،به دلیل مقیاس بزرگ پروژه،ناچیز است.

مدیر سایت لاستیک سازی خرم آباد،عنوان کرد:تاکنون برای این کارخانه، به قیمت روز، ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و پیشرفت فیزیکی آن ۲۵ درصد است.

نادری خاطرنشان کرد:در این پروژه،سه فاز تولید ۶۰۰ هزار حلقه در سال،یک میلیون حلقه در سال و فاز ۵۰ هزار تن در سال را داریم و پیش بینی می شود فاز ۶۰۰ هزار حلقه در سال حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته باشد.

مدیر شرکت لاستیک‌سازی خرم‌آباد،گفت:در دولت سیزدهم استاندار و تیم اقتصادی وی پای کار آمده‌اند و خواهان احیای کارخانه هستند.

سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی در پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد

بهمن جعفری،رئیس سازمان صمت لرستان،در خصوص وضعیت این پروژه گفت:پروژه لاستیک سازی خرم آباد،یکی از مصوبات دولت تدبیر و امید در سال ۹۴ است.

وی،افزود:با توجه به اینکه اجرای این مصوبه به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شد و این سازمان با مشارکت بخش خصوصی به صورت ۸۱ درصد و ۱۹ درصد «ایدرو»،اقدام به خرید زمینی به مساحت ۶۰ هکتار در شهرک صنعتی شماره سه خرم آباد کردند.

جعفری گفت:احداث یک واحد صنعتی با ظرفیت ۵۰ هزار تن انواع لاستیک‌های سبک و سنگین در سال در شهرستان خرم آباد از اهداف این پروژه بود.

رئیس سازمان صمت لرستان،با بیان اینکه در راستای تأمین منابع مالی با عاملیت بانک صنعت و معدن از محل صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار تسهیلات برای این طرح صنعتی مصوب شد،ادامه داد:متأسفانه در سال ۹۸ به دلیل تحریم‌ ها،قرار داد بین بانک و صندوق،برای تأمین ارز مورد نیاز این طرح، منتفی شد و این طرح مجدد در سال ۱۴۰۰ پیگیری شد و در نهایت تأمین منابع ارزی مورد نیاز پروژه با مشکلاتی مواجه شد.

وی،افزود:مهمترین مشکل حال حاضر این پروژه بحث آب است که شرکت شهرک های صنعتی لرستان،خط لوله انتقال آب را به دلیل محدویت اعتباری پروژه های عمرانی،عملیاتی نکرده است که رفع آن‌ها نیازمند همکاری و تلاش مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی، آب منطقه‌ای لرستان است.

جعفری بیان کرد:طی جلساتی که با حضور مسئولین عالی استان و مدیران ایدرو در خصوص تعیین تکلیف پروژه برگزار شد،توافق شد که این طرح در دو فاز اجرایی شود و قول مساعد دادند که سهم‌ مشارکت این طرح از طرف ایدور به این پروژه تزریق و هماهنگی لازم برای تامین اعتبار مورد نیاز با بانک صنعت و معدن انجام شود.

رئیس سازمان صمت لرستان گفت: سرمایه گذاران این طرح و سازمان گسترش و نوسازی صنایع اعلام کردند تا زمان تأمین ارز مورد نیاز، فاز اول را با ظرفیت ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک در سال با حجم سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد تومان آغاز شود.

جعفری ادامه داد:همچنین در فاز دوم هم با تولید ۵۰ هزار تن در سال با استفاده از ماشین آلات خارجی،از طریق بانک ملی ارز این پروژه تامین شود.

رئیس صمت لرستان،گفت:در این پروژه هم‌ اکنون عملیات خاکبرداری، سازهای تولید ودیوار چینی انجام شده است و طی بازدید کارشناسان بانک صنعت و معدن در راستای تامین اعتبار مورد نیاز این واحد، ۱۷۸ میلیارد تومان لحاظ و مابقی اعتبار ریالی هم‌ توسط شرکت ایدرو و سرمایه گذار تامین می شود وامیدواریم با توجه به برنامه زمان بندی اعلام‌شده فاز اول پروژه در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

بنا به این گزارش،لاستیک سازی از پروژه‌های مهم صنعتی استان به ویژه در حوزه تولید شناخته شده است و باتوجه به شرایط بد اشتغال در لرستان و اینکه شرکت لاستیک‌سازی در صورت راه‌اندازی می‌تواند یکی از منابع درآمدی و اشتغال دست‌کم هزار کارگر به‌صورت مستقیم باشد،امیدواریم مسئولان برای راه اندازی این کارخانه،اقدام کنند.

فاطمه سعادت راد
انتهای پیام/