با حضور معاون استاندار لرستان؛

پژوهشگران و فناوران برتر لرستان تجلیل شدند+تصاویر

جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

به گزارش همای سعادت،با حضور علی جهانی،معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری لرستان و علی نظری،دبیر ستاد هفته استانی پژوهش و فناوری، جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان لرستان به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

مصطفی کرم‌پور،معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان گزارشی از برنامه‌های اجرا شده در هفته پژوهش و فناوری استان لرستان ارائه کرد.

وی توضیح داد: امسال برای اولین بار در راستای گسترش ارتباط بین دانشگاه با جامعه، تعداد دبیران جشنواره از ۳ به ۱۰ افزایش یافت؛ زیرا هدف این است که نقش دانشگاه‌ها در مسیر دانشگاه‌های جامعه‌محور ارتقاء یابد.

کرم‌پور گفت:صنعت‌گران برتر، بانوان کارآفرین، کشاورزان برتر و برترهای اقشار مختلف مردم نیز در این جشنواره مورد توجه بوده‌اند.

آسیب‌شناسی و حرکت به سوی افق تمدن نوین اسلامی

علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان و دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری استان لرستان در سخنانی گفت:هفته پژوهش و فناوری یک بستر مناسب برای آسیب شناسی کارهایی است که در زمینه پژوهش و فناوری در مدت یک سال گذشته انجام داده‌ایم.

وی تشریح کرد:افقی که باید به سمت آن حرکت کنیم تمدن‌سازی نوین اسلامی است و باید نقش خود را در دنیای امروز در زمینه رفع نظام مسائل براساس نقش‌آفرینی پژوهش و فناوری ارتقاء بدهیم.

رئیس دانشگاه لرستان ادامه داد:زمانی می‌توانیم تمدن‌ساز باشیم که براساس پژوهش‌های کاربردی و فناوری‌های دانش‌بنیان بتوانیم نظام مسائل خود را رفع کنیم.

نظری خاطرنشان کرد:‌رفع هرگونه چالش و نظام مسائل مستلزم انجام پژوهش‌های کاربردی و عملیاتی است.

وی تصریح کرد:‌نخبگان سرمایه‌های فاخر کشور هستند و از ظرفیت آ‌ن‌ها برای ارائه راهکارهای علمی رفع نظام مسائل بایستی بهره گرفت.

دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری لرستان خواستار شد ارتباط بین دانشگاه‌ها با دستگاه‌های اجرایی گسترش یابد و این دو به کمک به یکدیگر به رفع نظام مسائل جامعه بپردازند.

رئیس دانشگاه لرستان گفت:وقتی این همه مقاله علمی داریم معنا ندارد نظام مسائل داشته باشیم و نظام مسائل به دست نخبگان و اندیشمندان قابل حل است به شرط آنکه به همدیگر اعتماد کنیم؛ یعنی ارتباط بین دانشگاه با سازمان‌های اجرایی یک ارتباط پایدار با جهت‌گیری رفع نظام مسائل باشد.

ثروت ملی عقلانیت مبتنی بر پژوهش است

علی جهانی، معاون مدیریت توسعه و منابع استانداری لرستان در این جشنواره در سخنانی گفت:نیاز امروز ما علم، تحقیق و پژوهش است؛ زیرا اینها باعث تولید ثروت ملی مبتنی بر عقلانیت می‌شوند.

وی افزود:این نکته اهمیت دارد که پژوهشگران و محققان درباره اجرای نتایج پژوهش‌های کاربردی از دستگاه‌های اجرایی مطالبه‌گری کنند.

جهانی اظهار داشت:خوشبختانه دولت اعتباری را برای دستگاه‌های اجرایی برای انجام پژوهش‌ها در نظر گرفته است که در این راستا بایستی ارتباط بین نظام دانشگاهی با نظام اجرا را گسترش داد.

معاون منابع استانداری لرستان ادامه داد: اگر می‌خواهیم سهم مناسبی از اعتبارات بودجه‌ای سطح ملی برای پیشرفت استان لرستان دریافت کنیم باید طرح و برنامه‌های مبتنی بر پژوهش‌های کاربردی با جهت‌گیری رفع مشکلات و چالش‌های استان به تهران ارائه بدهیم و اعتبارات مورد نیاز را دریافت کنیم.


اقتدار جامعه، علم است

حجت الاسلام و المسلمین مجید مؤیدی،مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان در این جشنواره در سخنانی گفت:براساس تعالیم حضرت امام علی (ع) منشاء اقتدار یک جامعه علم است.

وی تشریح کرد:‌جامعه مستضعف و سلطه‌پذیر جامعه‌ای است که علم ندارد و در زمینه‌های علمی ضعیف است.

مؤیدی اظهار داشت:‌در جهان امروز اگر یک جامعه بخواهد قدرتمند باشد بایستی مجهز به علم، تحقیق و پژوهش شود‌

وی ادامه داد:‌علم مفید علمی است که اساس آن تقویت دین و انسانیت در جامعه باشد و بتواند مشکلات جامعه را رفع کند و جامعه را قدرتمند نماید.

ضرورت توجه به قدرت هوش مصنوعی و نقش آن در تحولات

علی کاکانژادی‌فرد، استاد، پژوهشگر برتر و پیشکسوت دانشگاه لرستان در این جشنواره در سخنانی گفت:خداوند جایگاه ویژه‌ای برای اهل قلم و پژوهش درنظر گرفته است؛ بنابراین پژوهشگران سرمایه‌های ارزشمند کشور هستند.

وی تشریح کرد:اهمیت پژوهش در همه رشته‌ها بالاست؛ اما در رشته‌های علوم انسانی، تربیتی، اقتصاد و … اهمیت مضاعف دارد زیرا انجام پژوهش‌ها در این رشته می‌تواند هدف را برای سایر پژوهشگران تعیین کند.

وی اظهار داشت:نوشتن مقاله در سال‌های آینده به روش امروزی منسوخ خواهد شد؛ زیرا قدرت هوش مصنوعی بسیاری از روش‌ها را تغییر خواهد داد و پژوهشگران ما هم باید از این قافله عقب نمانند و در این حوزه، فعالیت‌های خود را به صورت جدی انجام بدهند.

کاکانژادی تصریح کرد:اگر می‌خواهیم در آینده پژوهش‌های ما اثرگذار در جامعه و جهان باشند باید وارد حوزه قدرتمند هوش مصنوعی بشویم.

گفتنی است،در این جشنواره پژوهشگران و فناوران برتر استان لرستان تجلیل شدند.

انتهای پیام/