پیکر رنجور لرستان، مرهمی تازه می خواهد

استان لرستان با جمعیتی بالغ بر ۱ میلیون و ۷۶۰ هزار نفر و مساحت ۲۹ هزار و ۳۰۸ کیلومتر مربع، سومین استان پرآب کشور است و از ظرفیت های مختلف کشاورزی، دامپروری، صنعتی و از همه مهمتر، نیروی انسانی نخبه ی جوان و تحصیلکرده برخوردار است ولی با این حال، در زمره ی استان های کم برخوردار کشور قرار دارد.

همای سعادت-یادداشت-با نگاهی به عملکرد مدیریتی مدیرانی که در چندسال اخیر، زمام امور این استان را در دست گرفته اند، در می یابیم که ناکارآمدی برخی از این مدیران، در شکل گیری وضع کنونی لرستان، بی تاثیر نبوده است و همین امر، آن را از رسیدن به جایگاه واقعی خود، بازداشته است.

واقعیت امر این است که مردم لرستان، به جهات گوناگون، از حضور مدیرانی که با وجود گذشت سال ها از خدمتشان در این استان، هنوز آنطور که شایسته است مطالبات و انتظارات مردم را پاسخ نداده اند، خسته شده اند. انتخاب استاندار ویژه برای لرستان، واکنش های زیادی را در بین اقشار مختلف در پی داشت که این حاکی از اهمیت جایگاه مهم استاندار است.

آگاهی و آشنایی کامل با مسائل و شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و… استان، یک مولفه ی مهم برای استاندار ویژه است و پرواضح است که وی، بدون آشنایی با مسائل خرد و کلان استان، نمی تواند استان را به خوبی مدیریت کند، علاوه بر آن، برخورداری از توان مدیریت میان بخشی، او را در پبشبرد امور، یاری می رساند.

استاندار باید تمام ویژگی های یک مدیر موفق را داشته باشد، خود را درگیر مسائل حاشیه ای نکند و با در نظر داشتن تمام جوانب، در راستای توسعه و شکوفایی استان، گام بردارد.از استاندار انتظار داریم، کم کاری مدیران را بی پاسخ نگذارد و عملکرد آنها را پیوسته مورد ارزیابی قرار دهد.ناگفته پیداست که، رعایت موضوع مهم شفافیت و گزارش دهی مرتب به مردم (موضوعی که مورد تاکید رییس جمهور است) ، باید از بدنه ی استانداری آغاز شود و به تمام دستگاهها تسری یابد.

استان لرستان در بسیاری از بخش ها، به دلیل وجود مدیران ناکارآمد در رأس امور، ضربات سنگین و غیرقابل جبرانی خورده است، کمااینکه در سال های اخیر، شاهد پیشرفت های درخور توجهی در ابعاد و زمینه های مختلف استان نبوده ایم، وجود ۲ هزار پروژه نیمه کاره در استان، مهاجرت سالانه ۱۲ هزار نفر از استان (به گفته ی مسئولین) ، کسب رتبه ی اول بیکاری و فلاکت در کشور، ناتمام ماندن احداث سدها، وجود ۱۲ درصد آب های کشور در لرستان ولی سهم اندک (سهم نیم درصدی) این استان از سدسازی، نبود صنایع تبدیلی و به دنبال آن، خام فروشی محصولات کشاورزی و … ، روند کند پیشرفت پروژه های عمرانی و به تبع آن، ایجاد نارضایتی عمومی، گرانی، تورم و کاهش قدرت خرید مردم و… ، گواهی بر این ادعا هستند.

برشمردن مشکلات استان پرظرفیت ولی کم برخوردار لرستان، در این مجال اندک نمی گنجد، پیکر رنجور لرستان، مرهمی تازه می خواهد تا زخم های کهنه اش را التیام بخشد و این میسر نمی شود مگر با حضور مدیران توانمند، کارآمد، مردمی ( موضوعی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است) دلسوز و جهادی و در رأس آنها، استانداری اثر بخش و تحول آفرین.

فاطمه شاه کرمی

انتهای پیام/