کاغذ گران شد/ یارانه ها حذف

در حالی که در ایران گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی عرصه را بر مطبوعات تنگ کرده است و آنان را از رونق سابق انداخته کشورهای توسعه یافته همچنان نشریات مکتوب شان مرجع و منبع رسمی اخبار و اطلاعات هستند و روزانه در سبد خانوارها مهمترین کالای مصرفی به حساب می آیند.

همای سعادت-یادداشت- در ایران اما نشریات مکتوب هم چون بسیاری از قربانیان پیشرفت تکنولوژی از یک سوی بام افتاده و نتوانسته اند در این اوضاع و احوال نا بسامان مجازی خود واقعی شان را اثبات کنند و نگذارند تا تاثیر گذاری شان کم رنگ شود.اما بیش از کم کاری نشریات؛ متولیان امر سبب به انزوا کشیده شدن نشریات مکتوب شده و با سیاست های غلط سندهای معتبر نوشتاری را در ایران به قهقرا برده و می برند .

در حالیکه هنوز زمان زیادی از ؛ از دسترس خارج شدن فیس بوک ، واتساپ و اینستاگرام نمی گذرد اما این زنگ هشدار کافی نبود که متولیان امر اهمیت نشریات و روزنامه ها را به عنوان سند های مکتوب و غیر قابل مخدوش و فیلتر درک کنند .در جوامع پیشرفته بیشترین یارانه ها و کمک های دولتی از آن نشریات و روزنامه های مکتوب است ولی در ایران این بخش از رکن دموکراسی همیشه لنگیده و نتوانسته زیر بار مشکلات و مخارج خود قد علم کند .

اخیرا در میان خبر خوش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص خودکفایی کاغذ شاهد افزایش بی رویه قیمت آن هستیم ،افزایشی که چاپ و نشر نشریات را با چالش جدی روبرو کرده و نظم در انتشار آنان را به شکل غیر قابل باوری کاهش داده است .

اکنون روزنامه ها به دلیل گرانی کاغذ و زینک و … به صورت هفته نامه ،هفته نامه ها به شکل ماهنامه و ماهنامه ها هم گاهنامه شده اند و فاجعه آمیز تر آنکه به دلیل همین گرانی های افسار گسیخته در چاپ و نشر تعداد صفحات مجاز هم به نصف تقلیل یافته است و برخی از نشریات شانزده صفحه ای هشت صفحه و هشت صفحه ای ها به چهار صفحه تعداد صفحات خود را کاهش داده اند.اتفاقی که سبب شده است تا نشریات مکتوب را از هر دو سوی بام بیندازد .

این کاهش نظم در انتشار و کم شدن تعداد صفحات خود عاملی برای متولیان امر در معاونت مطبوعاتی شده تا مدعی شوند نشریات مکتوبی که دست به چنین اقدامی زده اند از شاخص های موجود برای اخذ یارانه برخوردار نیستند و از گرفتن یارانه های دولتی محروم هستند.آب باریکه ای که هر از چندگاهی به عنوان سو سوی امیدی موجب بقا و دوام آنان است اکنون دستاویز قانون ، تبصره و ماده هایی است که گویا گرانی ها را نه می بینند و نه توان مهارش را دارند و مرغ شان بی تفاوت از این اوضاع بر همان پای قوانین می چرخد .

حذف یارانه حجم گسترده ای از هفته نامه های محلی در دوره قبل و خبر تکرار این حذف در لیست پیش روی معاونت مطبوعاتی آب سردی است بر پیکره نیمه جان نشریات مکتوب کشور تا بر خلاف همه کشورهای دنیا نسخه زوال و انحلال رسانه های مکتوب برای همیشه در ایران پیچیده شود .

تعدیل نیرو ها، برچیدن کارگاههای بیمه ای ،وقفه در چاپ و … همه علایم بیماری لاعلاجی است که این روزها گریبانگیر رسانه های مکتوبی شده است که تاریخ و هویت فرهنگی ایران را رقم زده و می زنند. بی تفاوتی متولیان امر علی رغم صدای بلند ناقوس مرگ نشریات مکتوب هم در نوع خود قابل تامل است .

اگر مسوولان و در راس آن وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی چاره ای اساسی بر این آشفته بازار گرانی ها در چاپ و نشر ننماید و دستور تعجیل در افزایش حمایت های دولتی از نشریات را ندهد خیلی زودتر از آنچه که فکرش را بکنیم خبر برچیده شدن رسانه های مکتوب در ایران به عنوان خبر تعجب آور و تاسف بار دنیا را شگفت زده خواهد کرد .

محدثه مقدم

انتهای پیام/