معاون توسعه و مدیریت منابع کانون:

کانون پرورش فکری ریشه عمیقی در حوزه فعالیت های تربیتی دارد

معاون توسعه مدیریت و منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت:مراکز کانون ریشه عمیقی در حوزه فعالیت‌های تربیتی دارد و به عنوان نهاد مرجع تربیت کودکان و نوجوانان مستقل باقی خواهد ماند و تقویت خواهد شد.

به گزارش همای سعادت، امین کمالوندی در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل کانون پرورش فکری لرستان با اشاره به اینکه ۱۱۰۰ مرکز با حدود ۴ هزار مربی در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند، اظهار داشت: این مراکز وظیفه پرورش فکری، ارتقای سطح فهم و زندگی اجتماعی و هنجارهای مورد نظر و نظام تربیتی اسلامی و ایرانی را از سن ۶ سالگی تا ۱۷ سالگی بر عهده دارند.

وی افزود:از این تعداد، ۳۰ مرکز کانون پرورش فکری شامل ۲۰ مرکز ثابت، دو کتابخانه پستی و هشت کتابخانه سیار شهری و روستایی در شهر ها و روستاهای سراسر استان لرستان فعالیت می کنند.

کمالوندی با اشاره به فعالیت کانون زبان ایران گفت: ۱۰ زبان زنده دنیا در کشور از سوی کانون زبان آموزش داده می‌شود و آموزش زبان فارسی نیز در بخشی از کشورهای منطقه و فرا منطقه انجام می‌شود و قراردادهایی نیز برای گسترش این آموزش‌ها با کشور چین و چند کشور حاشیه خلیج فارس منعقد شده است.

وی با اشاره به طرح‌های نیمه تمام کانون در لرستان گفت:سه مرکز در شهرهای نورآباد، کوهدشت و خرم‌آباد با پیشرفت فیزیکی۳۷ تا۵۰ درصد وجود دارد که امیدواریم تا پایان ۱۴۰۳ این مراکز را به بهره‌برداری برسند.

معاون توسعه مدیریت و منابع کانون پرورش فکری با اشاره به اینکه مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان با کمتر از ۱۰۰ نفر مربی مشغول به فعالیت هستند، گفت: یکی از برنامه‌های کانون پرورش فکری در این سال‌ها راه‌اندازی واحدهای سیار و مراکز پستی و مکاتبه‌ای برای استان است که مربیان کانون به اعضای متعدد به دلیل صعب‌العبور بودن مناطق و زیست عشایری به آنها خدمات ارائه می‌دهند.

کمالوندی با تاکید بر حمایت‌های بیشتر از سوی ستاد کانون و مدیران ارشد استان از کانون پرورش، فکری لرستان گفت: با توجه به وجود استعدادهای ناب و کم‌ نظیر لرستان، توجه جدی و حمایت‌های بیشتر باید در این استان صورت گیرد.

هم‌افزایی و هم‌گرایی میان دستگاه‌های اجرایی در دولت سیزدهم 

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم هم‌افزایی و هم‌گرایی بین دستگاه‌ها به خوبی وجود دارد، گفت: این هم‌افزایی به ویژه در وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های اقماری آن با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گسترده است و این نویدبخش اتفاقات خوبی برای کودکان و نوجوانان کشورمان خواهد بود.

کمالوندی با اشاره به اینکه سرانه مراکز ثابت به نسبت دانش‌آموزان در لرستان در سطح پایینی قرار دارد، گفت: افزایش مراکز سیار و تماشاخانه‌های سیار در دستور کار قرار دارد که بتوانند به روستاها و مناطق فاقد مرکز خدمات ارائه دهند.

امکان جذب نیروی انسانی با توجه به ضوابط وجود ندارد

کمالوندی در مورد کمبود نیروهای انسانی در مراکز کانون گفت: با توجه به ضوابط اجرایی قانون بودجه در سال جاری امکان جذب نیرو وجود ندارد؛ اما سه اقدام را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: اضافه کردن ساعت کاری همکاران پاره‌ وقت تا سقف ۱۲۰ ساعت، جذب مربیانی که به صورت شهریه‌ای، کلاسی و آموزشی با کانون همکاری داشتند و مراحل گزینش را گذرانده‌اند به صورت قراردادهای پروژه‌ای و اضافه کردن ساعت کار همکاران شاغل به صورت اضافه کار و پرداخت ماموریت از جمله این اقدامات هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع کانون گفت: مربیان کانون خوش‌فکر، پرتلاش و عاشق هستند که برخی در هفته ۱۴ منطقه را در بدترین شرایط آب و هوایی پوشش می‌دهند.

وی به ادغام مراکز کتابخانه پستی و مکاتبه‌ای در مراکز ثابت و سیار به منظور جبران بخشی از کمبود نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌های فرهنگی نیز به منظور جبران بخشی از کمبود مراکز صورت خواهد گرفت.

کانون ادغام نمی‌شود

کمالوندی در مورد ادغام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یا هر نهاد دیگری نیز گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ریشه عمیقی در حوزه فعالیت‌های تربیتی دارد و به عنوان نهاد مرجع تربیت فکری و پرورش کودکان و نوجوانان مستقل باقی خواهد ماند و تقویت خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت ۱۱۰۰ مرکز در کانون پرورش فکری گفت: امکان تعطیلی و ادغام کانون با هر جای دیگر وجود ندارد و بودجه بسیار خوبی برای تقویت فعالیت‌های مراکز کانون در نظر گرفته شده که با وجود مربیان پرتلاش، فهیم و دوره دیده این مهم صورت خواهد گرفت.

بنا به این گزارش در پایان این مراسم کمالوندی با اهدای حکمی که به امضای حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رسیده است، رضا داوری را به‌ عنوان مدیرکل کانون استان لرستان معرفی و از محمد جواد محمدی قدردانی کرد.

انتهای پیام/