کشت مکانیزه نخود در دلفان آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی دلفان ،گفت: کشت رقم‌های اصلاح شده نخود با دستگاه‌های مکانیزه در این شهرستان آغاز شد.

‍ به گزارش همای سعادت ،فرود ساروقی ،اظهار داشت : تا کنون از رقم های نخود بومی در دلفان استفاده شده که فرآیند سه گانه کاشت، داشت و برداشت آن بصورت دستی و سنتی است اما با ورود ادوات مکانیزه در سال جاری یکهزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت مکانیزه این محصول می رود و انتظار داریم با توجه به مزایای کشت مکانیزه و استقبال نخودکاران، این سطح افزایش یابد.

وی امکان وجین در دستگاه و برداشت با کمباین، مقاومت در برابر آفت ها، عملکرد درصدی و کاهش نیروی انسانی را از مزایای کشت مکانیزه نخود دانست و افزود: در سال زراعی گذشته عملکرد رقم های بومی ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار بوده در حالیکه عملکرد نخود اصلاح شده با کشت مکانیزه یکهزار و ۶۵۰ کیلوگرم در هکتار است.

ساروقی اضافه کرد: در سال زراعی گذشته ۱۵ هزار تن نخود در دلفان تولید شد در حالیکه با کشت این ارقام جدید می توان آنرا به ۸۰ هزار تن افزایش داد.

مدیر جهاد کشاورزی دلفان از این شهرستان به عنوان قطب مهم تولید نخود در استان و کشور یاد کرد و ادامه داد: در سال زراعی جاری ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت نخود رفته است.

ساروقی تاکید کرد: به دلیل نبود صنایع بسته بندی، تکمیلی و مشکلات بازاریابی، این محصول با نام دیگر مناطق به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌گردد.

وی بیان کرد: در حال حاضر دو واحد بسته بندی حبوبات در شهرستان دلفان فعالیت دارند که عمده ترین مشکل آنان نبود نقدینگی جهت رقابت برای فروش و مسئله بازاریابی است.

گفتنی است ،در شهرستان دلفان ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که گندم، جو و نخود مهمترین تولیدات کشاورزان هستند.
انتهای پیام/