۱۳۵ رشته صنایع دستی در کشور احیا می‌شود/تلاش برای بیمه ۱۰ هزار هنرمند

معاون وزیر میراث فرهنگی کشور از احیا ۱۳۵ رشته صنایع دستی و تلاش برای بیمه ۱۰ هزار هنرمند در کشور خبر داد.

به گزارش همای سعادت،مریم جلالی امروز در سفر به بروجرد در جمع خبرنگاران با اشاره به احیاء رشته‌های صنایع دستی در کشور، اظهارداشت: برای احیاء رشته‌های صنایع دستی در کشور برنامه‌ریزی شد که استان‌ها و شهرستان‌ها، این رشته‌ها را احصاء کنند و سپس بعد از بررسی و انتخاب، اولویت‌بندی انجام شود.

وی افزود:مهمترین هدف برای احیاء رشته‌های صنایع دستی این است که رشته‌های سنتی و قدیمی به بازار اقتصادی، رونق تولید متصل شود، همچنین از دیگر اقداماتی که در دستور کار قرار دارد مستندسازی از اساتیدی است که منحصر به فرد هستند به طوری که در برخی از رشته‌های صنایع دستی فقط یک استاد وجود دارد و لازم است که تجارب آن‌ها ثبت شود تا بتوانیم دانش بین نسلی را داشته باشیم.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور عنوان کرد:بر همین اساس در کل کشور ۱۳۵ رشته برای امسال در نظر داریم که احیاء شود.

جلالی با اشاره به پرداخت تسهیلات برای رونق صنایع دستی گفت:سال گذشته ۵۸۰ میلیارد تومان از تبصره ۱۸ و ۶۵۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۶ در حوزه صنایع دستی پرداخت شد ولی امسال قرار است با صندوق کارآفرینی امید و مذاکراتی که با معاون اقتصادی صورت گرفته، سقف تسهیلات را به سه هزار میلیارد تومان برسانیم تا بتوانیم به تسهیلات تنوع دهیم.

وی بیان کرد:سال گذشته ایده خوبی که در حوزه پرداخت تسهیلات وجود داشت، پرداخت وام تشویق تقاضا بود که برای خرید صنایع دستی هم تسهیلات پرداخت شد، همچنین در نظر داریم برای ایجاد بازارهای نوین صنایع دستی مانند پلتفرم‌ها و بازارهای مجازی و تجهیز خانه‌های صنایع دستی هم بتوانیم تسهیلات پرداخت کنیم.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود:در لرستان ۹۰ رشته در حال احیاء است و چهار رشته احیاء شده است.

جلالی با اشاره به بیمه ۱۰ هزار نفر از هنرمندان صنایع دستی گفت:طبق دستور مستقیم ریاست جمهوری قرار شد که ۱۰ هزار نفر از هنرمندان بیمه شوند و مجموع هنرمندان بیمه شده‌های هنرمندان به ۵۰ هزار نفر برسد که در نظر داریم بیمه‌های مختلف براساس نیاز هنرمندان باشد که لازمه این کار تشکل‌های مردمی است و بتوانند هلدینگ صنایع دستی را سامان دهند.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خاطر نشان کرد:در قانون برنامه هفتم پیشنهاد دادیم که مانند صندوق اعتباری هنر، صندوق توسعه و احیاء بتواند نقش‌آفرینی کند ولی هدف ما رونق تولید است.

سفیرافلاک
انتهای پیام/