معاون مرکز توسعه حل اختلاف لرستان:

۳۲ داور حرفه ای جذب دادگستری لرستان شدند

معاون مرکز توسعه حل اختلاف لرستان گفت:۳۲ داور حرفه ای عمومی و خانواده از قضات بازنشسته،وکلای باسابقه و اساتید دانشگاه جذب شده اند.

به گزارش همای سعادت به نقل از ایرنا، یاراله کاکولوند در اولین همایش داوری لرستان در سالن اجتماعات دادگستری اظهار کرد: هشت نفر از این افراد پرونده داوری حرفه ای را اخذ کرده اند، برخی در حال دریافت و تعدادی هم در حال آموزش هستند تا با شروع به کار آنها کانون داوری لرستان راه اندازی شود.

وی افزود: قوه قضاییه به دنبال اندیشیدن تدابیری برای کم کردن حجم پرونده های ورودی به دادگستری و استفاده از جایگزین های رسیدگی قضایی و داوری برای حل و فصل خصومات است.

کاکولوند بیان کرد: نباید دادگستری را مرجع حل و فصل تمامی دعاوی دانست بلکه باید بخش مهمی از آنها در خارج از دادگستری حل شود و به مراجع فرصت داد تا دعاوی مطرح شده در دادگستری را با دقت و سرعت بیشتری مورد رسیدگی قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه داوری ساز و کاری برای فیصله دادن به اختلافات در خارج از دادگاه است ادامه داد: داوری تشریفات و هزینه کمتری را در بردارد و با سرعت بیشتر توسط اشخاصی که طرفین اختلاف در انتخاب آن دخالت داشته اند صورت می گیرد که علاوه بر حقوق داخلی در حقوق بین المللی نیز تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: در فراخوان اخیر برای جذب داوران در رشته های کشاورزی، حسابداری، عمران، پزشکی و ساختمان و نسبت به گنجاندن شرط داوری در قراردادهایی همچون مبایعه نامه املاک و خودرو اقدام شده است تا در صورت هرگونه اختلاف به جای دادگستری به داوران حرفه ای مراجعه نمایند.

به گزارش ایرنا داوری در دعاوی حقوقی، نهادی قراردادی و به معنای توافق در مورد ارجاع حل اختلاف به اشخاص ثالث است که داشتن اهلیت قانونی در اصل دعوا، از شروط ارجاع دعوا به داوری می باشد.

انتهای پیام/