تزریق واکسن، مهمترین شیوه در قطع زنجیره کرونا/ سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ تحولی شگرف در حوزه درمان است

آزادبخت مهمترین شیوه درمقابله با کرونا را تزریق واکسن عنوان و تاکید کرد: تزریق واکسن به منزله مصونیت صد در صد در برابر این ویروس نیست و افراد بعد از تزریق نیز باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش اختصاصی همای سعادت آنلاین، دکترصالح آزادبخت گفت: در حال حاضر در مبارزه با ویروس کرونا، مهمترین شیوه مقابله که در اولویت وزارت بهداشت و درمان قرار دارد، تزریق واکسن است، البته تزریق واکسن به منزله مصونیت صددرصد در مقابله با این ویروس نیست و افراد بعد از آن نیز ملزم به زدن ماسک و رعایت سایر پروتکلهای بهداشتی هستند.

وی با اشاره به اینکه مردم هر چه سریعتر در دسترس‌ترین واکسن را استفاده کنند و تفاوت زیادی در انواع واکسن‌ها وجود ندارد،تاکید کرد: قطع زنجیره انتقال کرونا و پاندمی در جامعه، زمانی محقق خواهد شد که اکثریت یعنی بیش از ۷۰ درصد جامعه ایمنی نسبی را با تزریق واکسن کسب کنند.

آزادبخت با بیان اینکه پس از یکسال و نیم مقابله با کرونا داروهای مختلفی امتحان شدند ولی هیچ کدام تاثیر قطعی نداشته اند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد ،گفت: واکسن ها نیز مانند هر دارویی عوارض خاص خود دارند اما مردم باید اطمینان داشته باشند این عوارض ناچیز و زودگذر است و با هدف ایمنی جمعی و سلامت جامعه واکسیناسیون ادامه دارد و امید می‌رود تا حدود ۹۰ درصد ایمنی در بدن فرد ایجاد کند و مرگ و میر و موارد بستری کاهش یابد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی در خصوص شرایط واکسیناسیون بیان کرد: با توجه به سن، وجودبیماری زمینه‌ای و گروههای حساس شغلی واکسیناسیون در مقابل ویروس کرونا در حال انجام است و افرادی که یکبار به کرونا مبتلا شده‌اند نیز پس از گذشت یکماه می‌توانند از واکسن کرونا استفاد کنند و هیچ مشکلی نخواهند داشت همچنین در فرآیند واکسیناسیون، زدن دو دز واکسن توصیه میشود و یک دز جهت تحقق ایمنی بدن کفایت نمی‌کند.

لزوم ایجاد پرونده های الکترونیک برای بیماران

وی در ادامه با اشاره به اینکه در استان در بحث گوارش و بیماری‌های قلبی و انواع اعمال جراحی پزشکان متبحری وجود دارد و در بسیاری موارد، نیازی به مراجعه به دیگر استانها نیست اظهار داشت: گاهی شهروندان ما با بروز یک مشکل و بیماری ساده از پزشکان فوق تخصص تقاضای نوبت دارند که روند نوبت‌دهی و درمان بیماران حادتر را مختل می‌کنند، به عنوان مثال یک دل‌درد ساده با ویزیت یک پزشک عمومی درمان می‌شود و نیازی به متخصص گوارش نیست مگر در صورت جواب نگرفتن که در این صورت باید به پزشکان سطح دو مراجعه کنند. به طور کلی درمان بیماران سطح یک در حوزه پزشکان عمومی، بیماران سطح دو مربوط به متخصصین و بیماران‌ درسطح سه باید توسط فوق تخصص ویزیت و درمان شوند.

آزادبخت در همین راستا یکی از برنامه‌های کلان وزارت بهداشت و درمان را ایجاد پرونده‌های الکترونیک بیماران عنوان کرد و افزود: باید در حوزه درمان نیز به سمت تکنولوژی روز دنیا رفت و هر بیمار مانند حساب بانکی دارای یک پرونده پزشکی نیز باشد و این پرونده الکترونیک مستلزم برنامه‌ریزی برای سیستم ارجاع است که بر اساس آن بیماران به صورت سازمان‌دهی‌شده در سطح‌بندی مورد نظر ویزیت و درمان شود.

سندچشم‌انداز ۱۴۰۴؛ خدمتی بی‌نظیر به بیماران

دکتر آزادبخت در بخش دیگر مصاحبه در تشریح سند چشم انداز ۱۴۰۴ بیان داشت: این سند، کل وضعیت موجود و برنامه‌های درمان را در سطح استان بررسی و چشم‌اندازی برای ۱۴۰۴ تعریف می‌کند که بر اساس این طرح، برای سال ۱۴۰۰، هفت برنامه مهم داریم.

وی اضافه کرد: باتوجه به سیاست کلی نظام مبنی بر حفظ جمعیت سالم و جوانی جمعیت، اولویت اول برای توسعه زایشگاه‌ها و اتاق اختصاصی زایمان است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: علاوه بر این، در کنار اتاق اختصاصی زایمان بخش ام آی سی یو و اتاق عمل نیز وجود دارد که در حال حاضر این خدمات در شهرستانهای خرم‌آباد و بروجرد در حال تکمیل است و در دیگر شهرستانهای استان نیز در صدد توسعه و تجهیز این خدمات هستیم.

آزادبخت اظهار داشت: در طول تاریخ هویت ایرانیان حفظ شده است، ما ایرانیان در زمان فعلی هم موظفیم برای آیندگان نسلی سالم و با هویت ایرانی تربیت کنیم.

وی با اذعان به تاثیر منفی مشکلات اقتصادی درموالید و رشد جمعیت گفت: البته دستگاه‌های ذی ربط همگی موظف هستند در رفع مشکلات اقتصادی، مسکن، تورم ثبات بازار کوشا باشند ولی پیشنهاد مشخص اینجانب به مراکز قانونگذاری این است که یک مادر پس از تولد چهارمین فرزند باید حقوق و مزایایی در حد یک کارمند داشته باشد چرا که شغل او مادر بودن است و در شرایط فعلی به حمایت مالی دولت نیاز دارد.

وی در بیان دومین برنامه سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، ابراز داشت: دومین هدف ما در این سند، تجهیز اتاق های عمل‌ است.

فعالسازی کد ۷۲۴ و ۲۴۷ در لرستان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، بهبود وضعیت اورژانس‌ها، افزایش درآمدزایی بیمارستانها، وجود حداقل یک مرکز شبانه روزی دندانپزشکی درهر شهرستان و فعالسازی کد ۷۲۴ و ۲۴۷ را از دیگر اهداف سند چشم‌انداز برشمرد.
آزادبخت گفت: پوشش حداکثری برای کدهای ۷۲۴ و۲۴۷ جزو اولویت‌های درمانی محسوب می‌شود.

وی درباب علت راه‌اندازی این سامانه توضیح داد: در اثر سکته مغزی ، مشکلات و محدودیت های زیادی برای بیمار و خانواده ایجاد می شود اما در صورتی که در کمتر از ۳ تا ۵ ساعت یک آمپول حل کننده لخته دریافت کند به زندگی عادی باز خواهد گشت، به همین دلیل بیماران سکته‌ای باید بلافاصله از طریق کد ۷۲۴ پذیرش و درمان اضطراری شوند.

وی در خصوص نشانه‌های سکته مغزی توضیح داد: هر گاه علائمی مانند کج شدن صورت، احساس ضعف و عدم حرکت، اختلال در تکلم و زبان … در بیمار حادث شد باید احتمال سکته مغزی را داد و سریعا با تماس با اورژانس ۱۱۵ بیمار به بیمارستان منتقل شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی افزود: کد ۲۴۷ نیز مربوط به بیماران سکته قلبی است و باید در کمتر از سه ساعت پذیرش و مداوا شوند.

بخش بستری موقت بیماران کرونایی در بیمارستان های استان راه اندازی شد

وی در ادامه گفت : بخش بستری موقت به منظور تسریع در روند درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در تمام بیمارستان های استان راه اندازی شده است‌.

آزادبخت اعلام کرد: یکی از کارهای صورت گرفته در راستای کنترل بیماری کووید ۱۹ در استان، درمان سرپایی بیماران و راه‌اندازی درمانگاه‌ها یا کلینک‌های بستری موقت در تمام بیمارستان‌ها بوده است.

وی افزود: برای کاهش حجم ورودی به بیمارستان‌های استان این مراکز به بیماران کرونایی که نیاز به درمان سرپایی دارند خدمت‌رسانی می‌کنند و در این مراکز برخی از بیماران کرونایی که بیماری خفیف‌تری دارند به مدت ۲ تا سه ساعت حضور می‌یابند، برخی از داروهای کرونایی به آنان تزریق می شود و سپس به قرنطینه خانگی می‌روند.

فاطمه سعادت راد

انتهای پیام/