بیش از ۵۴ هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی لرستان هستند

عمودی زاده با بیان اینکه بیش از ۵۴ هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی لرستان هستند،بهترین هدیه به معلولین را مناسب سازی ادارات،مبلمان و محیط شهری دانست.

به گزارش همای سعادت آنلاین،همایون عمودی زاده در همایشی که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولین برگزار شد، با بیان اینکه، عمده ترین منبع استراتژیک هر جامعه افراد آن اجتماع هستند، تصریح کرد: عدم نامناسب بودن امکانات شهری در ساختمانهای دولتی بخصوص مراکز آموزشی، مراکز درمانی، مراکز تفریحی نشان از عدم توانمندی محیط شهری دارد نه ناتوانی افراد دارای معلولیت و در یک کلام این شهر معلول است که معلولین را محدود و ناتوان می کند.

وی با ابراز نگرانی از روند رو به رشد پدیده سالمندی با توجه به عدم زیر ساختهای فرهنگی و اجتماعی،افزود:داشتن جامعه ای پویا نیازمند مشارکت تمام اقشار جامعه از جمله معلولان،جانبازان و سالمندان است، با توجه به اینکه این افراد بعنوان جامعه آماری ناتوانان جسمی در استفاده از فرصت ها و امکانات نا مناسب محیط شهری بشمار می روند.

مدیر کل بهزیستی لرستان با بیان اینکه معلولیت پدیده ای است که ممکن است در یک قدمی افراد سالم و توانمند باشد گفت:بلایای طبیعی،سوانح و تصادفات،زلزله و نداشتن دانش کافی در مورد بیماری های عفونی و ژنتیکی عواملی هستند که منجر به بروز معلولیت می شوند و این امر آمار معلولان را روز به روز بیشتر می کند.

عمودی زاده با اشاره به اینکه بیش از ۵۴ هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی لرستان هستند، گفت: معلولین بزرگترین اقلیت جامعه هستند که امیدواریم مسئولین و متولیان امر با نگرش مثبت و ایجاد انگیزه و باور به توانمندی معلولین به حقوق شهروندی این عزیزان توجه کافی داشته باشند و این امر مستلزم ایجاد زیر ساختهای محیطی برای حضور فعال آنها در اجتماع است.

مدیر کل بهزیستی لرستان با بیان اینکه، بیش ۴۰ مرکز روزانه توانبخشی و حمایتی در استان فعال است،گفت: بهتر است با درایت و اعمال ضوابط و مقررات و مطابق با قانون جامعه حمایت از حقوق معلولان به صورت جهادی و علمی اقدام کرد.

وی در ادامه، بهترین هدیه به معلولین را مناسب سازی ادارات، مبلمان و محیط شهری دانست و افزود: سیاستگذاری غیر عادلانه یک مدیر غیر فراگیر و یک قانون گذار بی توجه به حقوق این افراد می تواند شهر و جامعه را معلول سازد و یک شهر معلول به هیچ عنوان نمی تواند پذیرای آحاد جامعه اعم از سالمندان، جانبازان و معلولین باشد و این بزرگترین درصد اقلیت اجتماعی را از امکانات اجتماعی محروم سازد و جمعیت کثیری را با چالش مواجهه سازد.

عمودی زاده در ادامه با اشاره به اینکه شهر برای مردم است و نه مردم برای شهر اذعان داشت: باید با مشارکت سایر دستگاهها زمینه رفع تبعیض و حضور معلولین را در اجتماع فراهم نمائیم و لذا مسئولین این جمعیت کثیر را در برنامه های خود ببینند و زمینه ساز ظهور و بروز توانمندیها و استعداد این عزیزان باشند.

در پایان این همایش مدیر کل بهزیستی و معاون اجتماعی استانداری با اهدا لوح سپاس از چند نفر از معلولین موفق در حوزه های ورزشی فرهنگی کارآفرینی و خانواده تقدیر کردند و از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های معلولین ذهنی بازدید کردند.

انتهای پیام/