توسط مدیر کل ارشاد لرستان؛

تقدیر از خالق «تار سه‌نقاره» در خرم‌آباد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان از استاد «رحیم رفیعی‌منش»،خالق «تار سه‌نقاره» تقدیر کرد.

به گزارش همای سعادت،اعظم روانشاد شامگاه جمعه در حاشیه برگزاری کنسرت کارگاهی هنرجویان آموزشگاه هزاردستان خرم‌آباد، از سال‌ها تلاش استاد «رحیم رفیعی‌منش» در عرصه موسیقی تقدیر کرد.

وی بر نقش بی‌بدیل هنرمندان پیشکسوت در بازنمایی اصالت فرهنگی و هنری یک جامعه فرهنگی اشاره کرد و افزود:هنرمندان الگوهای واقعی نسل جوان جامعه هستند.

روانشاد گفت:استاد “رفیعی‌منش” از چهره‌های ماندگار هنری لرستان است که باید جایگاهشان را بیش از پیش پاس داشت و معرفی کرد.

براساس این گزارش،”رفیعی منش” متولد سال ۱۳۲۲ در بروجرد است،سال ۱۳۳۶ با موسیقى آشنا شد و به ساز تار علاقه‏ بسیاری پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۳۴۹ وارد دانشکده موسیقى شد.

“رفیعی‌منش” در این دوره، با هنرمندان صاحب‏نام و بزرگى چون: حسین علیزاده، محمدرضا لطفى، کامل علیپور و منیژه علیپور هم‌دوره بود و ساز تار را نزد نورعلى‏خان برومند مشق کرد.

استاد” رفیعی‌منش” با اندوخته‏ هایى که طى سال‌ها از بزرگان موسیقى کسب کرده بود، براى خدمت به هنر موسیقى و مبارزه با گران‌فروشى و رفع بعضى از نواقص ساز تار، کارگاهى برای ساختن تار  در زادگاهش بروجرد تاسیس کرد.

یکى از ابتکارات او، ساختن تارى به نام «تار سه‌نقاره» در سال ۱۳۷۰ است.

وی با آن تار در دانشکده فنى لویزان به اتفاق ارکستر هنرمندان بروجرد، شامل آقایان منوچهر ناصرى (ویولن)، سعید باعزم (ضرب)، مرتضى اثنى‏عشرى (خواننده)، حبیب‏الله پارسا (سنتور) و عزیز سیف (تار دوم)، برنامه کنسرتى اجرا کرد.

“رفیعی ‏منش” پنجه‏اى بسیار شیرین در نواختن تار دارد که مخصوص خود او است و در سبک ویژه‏ او نوآورى ‏هایی کاملاً محسوس مشاهده مى‏شود. 

استاد “رفیعی‌منش” مدرک درجه یک هنری دارد و عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت ایران نیز است.

انتهای پیام/