سرنوشت پروژه میلیاردی خرم‌آباد در هاله ای از ابهام

مدیرعامل گروه معین کوثر با بیان اینکه تکمیل ‌«برج‌های دوقلو» خرم‌آباد به صورت جدی در دستور کار این شرکت قرار دارد بر لزوم‌ ورود جدی مسئولان برای رفع موانع و تکمیل این پروژه تاکید کرد.

به گزارش همای سعادت،حسین زاهدی، درنشست هم اندیشی با اصحاب رسانه در محل پروژه برج های دو قلو در شهر خرم آباد، پس از تشریح سوابق و آخرین اتفاقات مرتبط با پروژه،به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

زاهدی، ضمن عذرخواهی از مردم شریف و صبور خرم آباد بابت مشکلاتی که ساخت این پروژه به هر نحوی برای آنها ایجاد کرده است،گفت:از دغدغه به حق مردم که ناشی از بلاتکلیفی، توقف پروژه و نگرانی های مربوط به استقرار تجهیزات و ماشین آلات در محل کارگاه ساختمانی است، اطلاع دارم و در طول دوران تصدی مدیریت در گروه معین کوثر تمام تلاش و توان خود را،معطوف حل این مشکلات کرده،اما بدون همکاری مسئولین استانی، برون رفت ازاین معضل غیر ممکن است.

زاهدی توضیح داد: این پروژه در سال ۹۴ رسما شروع بصورت مشترک بین معین کوثر و شهرداری شروع به کار کرد؛ سهم شهرداری زمین و پروانه و شرکت معین کوثر ساخت آن و در این قرارداد سهم شهرداری ۲۵ درصد و ۷۵درصد معین کوثر است.

برج های دوقلو کیو فاقد مطالعات امکان‌سنجی است

مدیرعامل گروه معین کوثر با بیان اینکه لازمه موفقیت هر پروژه این است که مطالعات امکان سنجی دقیقی جهت برآورد اقتصادی ،سودآوری پروژه و همچنین مطالعه بافت اجتماعی و فرهنگی منطقه، جهت تدوین پیوست های فرهنگی و اجتماعی متناسب با نیاز مردم و الزامات محیطی انجام شود،گفت:متاسفانه در زمان تصویب این طرح، این مهم در خصوص پیوست های فرهنگی و اجتماعی نادیده گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین در مورد توجیه اقتصادی طرح نیز با توجه به اینکه پروژه به دلایلی که در ادامه به آن خواهم پرداخت، در مدت مشخص به پایان نرسیده، لذا تحلیل های اقتصادی آن نیز در شرایط کنونی اقتصاد جامعه نیازمند بازنگری است.

از نگاه کارشناسی،ساخت ۳۰ طبقه در شرایط فعلی توجیه ندارد

زاهدی گفت:وقتی به سوابق پروژه از قبل از ورود گروه معین کوثر نگاه میکنیم و روند تولد پروژه از ابتدای طرح تا اجرا را رصد می کنیم متوجه نحوه شکل گیری بی ضابطه و بدون پشتوانه کارشناسی آن می شویم، به طوریکه تغییرات در احجام و افزایش طبقات، یک پروژه ۱۱ طبقه ای را به ۱۹ طبقه و سپس به ۳۰ طبقه مسکونی تبدیل کرده است.اینکه بر اساس چه تحلیل و منطقی مدیران وقت تصمیم به ساخت دو برج سی طبقه گرفته اند برای ما مبهم است چراکه مسائل زیرساختی از جمله تامین برق و همچنین تعریض خیابان های منتهی به مجتمع جهت کنترل بار ترافیکی ناشی از تردد ساکنین بیش از ۳۰۰ واحد مسکونی، هنوز هم تعیین تکلیف نشده است.

ما به دنبال سود معقول هستیم،نه سوداگری

مدیرعامل گروه معین کوثر بیان کرد:قیمت تمام شده هر متر مربع مسکونی در برج با توجه به مشاعات و امکانات ویژه، بسیار بالاتر از متوسط قیمت منطقه است،همین موضوع قیمت گذاری مسکن کل منطقه را متاثر خواهد کرد و باعث افزایش قیمت و فشار به اقشار کم درآمد خواهد شد. این موضوع شاید سودآور باشد اما متناقض با رسالت و سیاست سازمان بالادستی ما است، ما به دنبال سود معقول هستیم و قصدمان سوداگری نیست.

سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد تومان در این پروژه تا سال ۹۷

زاهدی در ادامه با بیان اینکه برخی مسئولین شهرداری ما را متهم به عدم ایفای تعهدات قراردادی می کنند،گفت: این درحالی است که بر اساس اسناد مالی موجود، تا سال ۱۳۹۷ حدود ۱۲۰ میلیارد تومان توسط گروه معین کوثر در پروژه هزینه شده است و پروژه از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: ولی متاسفانه در مرحله ای که شهرداری می بایست نسبت به انجام تعهد خود مبنی بر انتقال یک دانگ از عرصه بنام گروه معین کوثر، اقدام می کرده، این موضوع علیرغم پیگیری فراوان محقق نشده و سرمنشاء اختلافات بعدی شده است.

مدیر عامل گروه معین کوثر با بیان اینکه برای برون رفت از وضع موجود چندین راهکار به شهرداری پیشنهاد داده ایم، ادامه داد: پس از اینکه شهرداری از انتقال یک دانگ از عرصه به نام گروه معین کوثر امتناع کرد به دلیل جلوگیری از تحمیل ضرر و زیان بیشتر خواستار حل و فصل مشکل به طرق مختلف شدیم که در رابطه با هیچیک از راهکارهای پیشنهادی، از سوی شهرداری پاسخ شفافی دریافت نکردیم‌.

وی گفت:در ابتدا خواستار بازنگری طرح توجیه اقتصادی و کاهش طبقات بر مبنای مطالعات جدید شدیم که بی پاسخ ماند، سپس پیشنهاد یافتن سرمایه گذار جدید و جایگزینی را ارائه کردیم که آن هم بی نتیجه ماند، نهایتاً درخواست کردیم در قالب تهاتر، معادل سرمایه ای که در این پروژه هزینه شده است، پروژه دیگری در استان لرستان دریافت کنیم که آن هم محقق نشد.

زاهدی بیان کرد: لذا به نظر می رسد شهرداری و شورای شهر خرم آباد با پافشاری بر احداث برج های سی طبقه، تمایلی به تغییر نگرش غلط و اصلاح تصمیم اشتباه مدیران پیشین را ندارند.

مدیر عامل معین کوثر عنوان کرد: در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ جلسه ای با حضور ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران، استاندار لرستان، شهردار خرم آباد، نماینده مردم خرم آباد در مجلس شواری اسلامی، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر و مدیر عامل گروه معین کوثر برگزار شد که بر اساس توافقات بعمل آمده مقرر شد با تشکیل هیات کارشناسی نسبت به ارزش گذاری پروژه اقدام شود و قدرالسهم گروه معین کوثر بصورت نقد یا تهاتر با املاک دیگر توسط شهرداری تملک شود و منافع این امر در راستای اهداف ارزش آفرین برای آحاد مردم بالاخص جامعه ایثارگری در استان لرستان صرف شود.

زاهدی ادامه داد:در تاریخ ۹بهمن سال گذشته در جلسه‌ای که با حضور قاضی‌زاده هاشمی؛وزیر کشور، شهردار وقت و استاندار و …برگزار شد توافق شد که هیئت کارشناسی سه نفره تشکیل شود تا در این باره به نتیجه قانع‌کننده‌ای برسیم، شرکت معین کوثر در تاریخ ۱۰بهمن سال گذشته کارشناس را معرفی کرد و شهرداری خرم آباد در اواخر سال گذشته یک نفر را معرفی کرد و بعد از مدتی کارشناس مربوطه را برکنار و کس دیگری را جایگزین وی نکرد تا دیروز درگیر انتخاب کارشناس بودیم.

وی گفت:در جلسه‌ای که ۶اردیبهشت سال جاری در استانداری داشتیم شهردار اصرار داشت که کارشناس بومی و فقط از خرم آباد باشد.

زاهدی ادامه داد: ما خواهان اجرای تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه هستیم ولیکن تا کنون به علت عدم همکاری مناسب شهرداری خرم آباد جهت تشکیل هیات کارشناسی، این امر اجرایی نشده است و گویی سردرگمی و بلاتکلیفی گروه معین کوثر در استان لرستان تمام نشدنی نیست.

وی ادامه داد:بعد در جلسه‌ای که در استانداری برگزار شد مصوب شدکه واحد‌های این پروژه پیش فروش شود و از این پول، سهم معین کوثر پرداخت شود و در این زمان یک حساب مشترک بین معین کوثر و استانداری و نه شهرداری! باز می‌شود.در ادامه چون معین کوثر نتوانسته پیش فروش کند؛ بنابراین شرکت معین کوثر محکوم شد.

مدیرعامل معین کوثر یکی از مشکلات را عدم توجیه اقتصادی در این پروژه توجیه کرد و گفت:برج‌سازی در این منطقه به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد و برخی مسئولان استان از ما می‌خواهند که این طرح را براساس همان محاسبات قبلی بسازیم.

وی افزود:در سال ۹۷سیاست کلی کشور ابلاغ شد که هیچ بنیاد دولتی حق مشارکت در طرح‌های خصوصی را ندارد و تنها طرح‌های که بالای ۲۵درصد پیشرفت داشته باشند، اجازه ادامه کار را دارند.

وی ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم تجاری‌سازی نکنیم و فقط یک طبقه را باشگاه و تالار بزنیم و بقیه‌اش را به واحد مسکونی اختصاص دهیم. حتی قصد داریم که این واحد‌ها را به عنوان مسکن ایثارگر به بنیاد شهید واگذار کنیم و قصد فروش آن‌ها را نداریم.و فقط چند مغازه جلوی خیابان را به شهرداری واگذار می‌کنیم.

زاهدی در رابطه با تاورکرین برج‌های دوقلو که سبب نگرانی مردم خرم‌آباد شده است ،تصریح کرد: تاور های این پروژه مربوط متعلق به پیمانکار است ما نمی‌توانیم آن را برداریم با وجود مراجعه ما به دادستان و دادگستری نتوانستیم حکمی برای برداشتن آن دریافت کنیم فقط به صورت زبانی به ما اجازه داده‌اند.

وی گفت:ما به دنبال فرار از خرم‌آباد نیستیم، بلکه به دنبال فرار از شرایط موجود هستیم، اعلام کرده‌ایم بضاعت ما ساخت ۳۰ طبقه نیست، ما به دنبال سود و یا متضرر کردن شهرداری نیستیم، هدفمان رفع دغدغه مردم است.

گفتنی است،عملیات اجرایی پروژه‌ «برج‌های دوقلو» سال ۹۴ در خرم‌آباد آغاز شد و قرار بود پس از ۳۸ ماه و در تاریخ مهرماه ۹۷ به اتمام برسد اما این پروژه تا امروز به سرانجام نرسیده است.پروژه‌ای که قرار بود به عنوان ابر پروژه شهری، تحول ویژه‌ای در بحث گردشگری و اقتصادی لرستان ایجاد کند حالا در لیست پروژه‌های نیمه تمام استان قرار گرفته و این مسئله سبب نارضایتی مردم شده است و حالا هم مردم منتظرند تا شورای شهر و شهرداری و شرکت معین کوثر به زودی در رابطه با این پروژه به جمع‌بندی برسند و آن را تعیین تکلیف کنند چون این مسئله به یکی از مطالبات مهم مردم خرم‌آباد تبدیل شده است.

انتهای پیام/