به مناسبت بازگشایی مدارس مطرح شد؛

لزوم ارائه آموزش‌های صحیح مراقبت از سلامت دهان و دندان به دانش‌آموزان

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه گفت:ارائه آموزش‌های صحیح مراقبت از سلامت دهان و دندان به دانش‌آموزان در کاهش پوسیدگی و حفظ سلامت دندان‌ها بسیار موثر است.

به گزارش همای سعادت،سعیده کمالوند با تاکید بر لزوم مراقبت از سلامت دهان و دندان در دانش آموزان اظهار داشت: رعایت بهداشت دهان و دندان و تغذیه مناسب در حفظ سلامت دهان و دندان بسیار موثر است.

وی افزود:اارائه اطلاعات و آموزش های صحیح درباره مراقبت از دهان و دندان به دانش‌آموزان علاوه بر ایجاد عادات بهداشتی در جامعه نقش موثری در حفظ سلامت دندان‌ها و پیشگیری از پوسیدگی دندان و بروز بیماری های لثه دارد.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت با اشاره به اینکه مسواک زدن و استفاده از نخ دندان مهم ترین عوامل حفظ بهداشت دهان و دندان هستند،گفت:دانش‌آموزان لازم است روزانه چند مرتبه (حداقل دوبار، یکبار شب قبل از خواب و یکبار صبح) مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنند.

کمالوند با بیان اینکه استفاده موضعی از فلوراید نیز از مهم ترین راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان ها است، خاطرنشان کرد: فلوراید یک ماده طبیعی است که در ساختمان دندان نفوذ کرده و باعث افزایش مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی می شود.

وی افزود:فلوراید معمولا از طریق آب آشامیدنی، بعضی میوه‌ها(به و آلو و…) سبزیجات( جعفری، کاهو، سیر و…) غذاهای دریایی( ماهی، میگو و…) و چای به بدن ما می‌رسد اما می‌توان از طریق خمیردندان حاوی فلوراید، دهانشویه سدیم فلوراید، ژل وارنیش فلوراید و… به صورت موضعی از آن استفاده کرد.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه با اشاره به تاثیر تغذیه مناسب در حفظ سلامت دهان و دندان‌ها، عنوان کرد: یکی از عوامل مهم ایجاد پوسیدگی دندان مواد قندی هستند، قندهای موجود در مواد غذایی مختلف یا نوشیدنی ها، دارای خاصیت پوسیدگی زایی متفاوتی هستند.

کمالوند افزود: قندهای موجود در موادغذایی مانند عسل، آب میوه، شکر، شیرینی، نوشابه‌ها و بیسکوییت بسیار پوسیدگی زا هستند و توصیه میشود دانش‌آموزان بعد از مصرف اینگونه خوراکی ها دندان های خود را مسواک بزنند و درصورتیکه به مسواک دسترسی نداشتند چندین مرتبه دهان خود را با آب بشویند.

وی تاکید کرد: دانش‌آموزان بدانند بعد از مصرف نوشیدنی‌های اسیدی مانند آب پرتقال نباید فورا دندان‌ها را مسواک کرد و برای مسواک زدن باید مدتی صبر کرد، چراکه این کار میتواند باعث سایش و آسیب به دندان‌ها شود.

کمالوند گفت: استفاده از غذاهای حاوی کلسیم، مثل ماست کم چرب و پنیر، غذاهای حاوی فلوراید و غذاهای سفت و حاوی فیبر مثل میوه و سبزیجات خام همزمان با سایر مواد غذایی تاثیر مثبتی در کاهش پوسیدگی زایی دندان‌ها خواهد داشت.

انتهای پیام/