کلنگ زنی پروژه تثبیت زمین لغزش لنج آباد دورود

با حضورخادمی استاندار لرستان، منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، گودرزی نماینده مردم شریف دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، دکترحسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، سمیعی مدیر کل دفتر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، نجفی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان و دیگر مسئولین کشوری و استانی، پروژه تثبیت زمین لغزش لنج آباد شهرستان دورود کلنگ زنی شد.

به گزارش همای سعادت ،مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان ضمن بیان گزارشی در رابطه با این پروژه اظهارکرد: زمین لغزش دورود ۲ هزار و دویست هکتار مساحت دارد که یکی از بسترهای زمین لغزشی بزرگ استان بوده که در بالادست شهر دورود واقع شده است.

شیرزاد‌نجفی با اشاره به اینکه این زمین لغزش بعلت نزدیکی که به راه آهن سراسری شمال و جنوب دارد هر ساله باعث انحراف مسیر ریلی می گردد خاطرنشان کرد: بدین منظور، مطالعه تفضیلی اجرایی این پروژه در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان قرار گرفته است که امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم این محدوده را ثبیت کنیم.

در ادامه، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: خوشبختانه در این چند سال با عنایت مقام معظم رهبری، دولت محترم و مجلس شورای اسلامی، اعتبارات قابل توجهی از محل #صندوق_توسعه_ملی به عملیات های آبخیزداری تعلق گرفته است که در سالجاری یک‌ میلیون و ۲۰۰ هکتار در ۶۰۷ حوزه آبخیز برای کارهای سازه ای، احداث بندها، سدهای گابیونی و… در جهت مهار و فرسایش آب هدف گذاری شده است.

مسعود منصور استان لرستان را به دلیل وضعیت توپوگرافی و سیل های اخیر جزء اولویت های اصلی سازمان دانست و افزود: بهمین دلیل اعتبارات لرستان را تقریبا صددرصد افزایش داده ایم که امیدوارم همکاران ما در راستای مهار سیلاب، کارهای مثمر الثمری را در نقاط بحرانی که در سال گذشته آسیب های زیادی متحمل شده اند را انجام دهند.

وی افزود: جای بسی خوشحالی دارد که بواسطه کارها و عملیات آبخیزداری، خیلی از قنات هایی که خشک شده بودند دوباره احیا گردیده و باعث شده که در برخی از نقاط کشور شاهد مهاجرت های معکوس باشیم.

منصور با بیان اینکه اعتبارات تخصیص داده شده به عملیات آبخیزداری در سراسر کشور ۱۱۲۵ میلیارد تومان است که سهم لرستان ۱۰۴ میلیارد تومان بوده، تصریح کرد: متناسب با ضرورت های منطقه ایی و منابعی که دریافت می کنیم، علاوه بر اعتبارات استان، نقاط بحرانی را نیز مد نظر داریم که یک مورد آن همین #کلنگ_زنی_لنج_آباد_دورود است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به آتش سوزی ها و حوادث مشابه در سطح جنگل ها و مراتع گریزی زد و عنوان کرد: وقتی در سطح جنگل و مرتع حریقی اتفاق میفتد هر چقدر هم امکانات وجود داشته باشد قطعا آن حریق آسیب های خود را خواهد زد پس تنها راه حل جلوگیری از این قبیل آسیب ها، اقدامات پیشگیرانه است.

مسعود منصور در پایان اظهار کرد: برای مقابله بهتر با آتش سوزی در سطح جنگل ها و مراتع لرستان تعدادی دمنده، فلکسی بگ، آتش کوب و…. در اختیار استان قرار داده می شود.

گفتنی است ،با توجه به اینکه تاسیسات زیادی روی این بستر زمین لغزش واقع شده، انتظار می رود دیگر دستگاه های دولتی در کمک به منابع طبیعی و آبخیزداری استان کوشا باشند.
پیام عالیخانی
انتهای پیام/