آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان

انواع آسیب‌های اجتماعی و راه های پیشگیری از آن را بدانیم تا بتوانیم اقدامات درستی در این زمینه داشته باشیم.

یادداشت-همای سعادت آنلاین-آسیب‌های اجتماعی به دسته‌ای از نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌های رفتاری افراد یک جامعه چه به‌صورت فردی و یا جمعی اطلاق می‌شوند که ریشه در بی‌نظمی‌ها، و پیامدهای نامطلوب آن‌ها دارد. این آسیب‌ها غالباً باعث رنجش روانی، جسمی و مادی اقشار خاص و آسیب‌پذیر جامعه می‌شوند؛ و همچنین می‌توان گفت که به هر نوع عمل فردی یا جمعی گفته می‌شود که در راستای اصول اخلاقی و قواعد عام عمل جمعی یا غیررسمی جامعه محل فعالیت کنشگران قرار نمی‌گیرد و درنتیجه با منع قانونی و یا قبح اخلاقی و اجتماعی روبه‌رو می‌گردد.

آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان که ناشی از عدم استفاده صحیح از اینترنت، خشونت، طلاق والدین، اعتیاد، بزهکاری و… است که در بین بخشی از دانش آموزان به طور نسبی وجود دارد و عمدتاً ناشی از علل و عوامل خارج از مدرسه است.بر اساس تحقیق‌های صورت گرفته، انحرافات اخلاقی، خشونت، خودکشی، دخانیات و بزهکاری به ترتیب بیشترین موارد آسیب‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند.بسیاری از کارشناسان آموزشی، ریشه آسیب‌های اجتماعی در مدارس را کمرنگ شدن مباحث تربیتی و پرورشی می‌دانند به‌گونه‌ای که عمده فعالیت‌های مدارس به فعالیت‌های آموزشی متمرکز است. مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش نیز در سخنرانی‌های خود از تمرکز بر روی آموزش گلایه دارند.

-ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان:ازجمله راهکارهای ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان به‌ منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر در مدارس می‌توان به:
-توجه به مهارت‌های اجتماعی در برنامه‌ریزی درسی
-نشان دادن تأثیرات مخرب دوستان نالایق و ناشایست و چگونگی قطع ارتباط با آنان
-آموزش مهارت‌های زندگی نظیر دوست‌یابی و خودشناسی و کشف خود در محتوای آموزشی
-اجازه‌ی ابراز وجود به دانش آموزان از طریق دادن مسئولیت و استفاده از دیدگاه‌های آنان در مدرسه
-تقویت عزت‌نفس و احترام دانش آموزان توسط معلم
-تقویت ارزش‌های دینی دانش آموزان توسط معلمان
-تقویت ارزش‌های دینی در خانواده
-آموزش نه گفتن از کودکی در خانواده‌ها از طریق اهمیت دادن به اظهارنظر وی و شروع از موارد کوچک و غیر مهم.

مطالعات نشان می‌دهد کسانی که محروم از تحصیلات بوده و بینش صحیح نسبت به جامعه، تربیت و… نداشته باشند، امکان فریب خوردن و انعطاف‌پذیری آن‌ها برای ارتکاب به کارهای انحرافی و برخلاف قانون بیشتر است. چون تخصص و آگاهی ندارند، نمی‌توانند از طریق عادی، زندگی خود را تأمین کنند و به همین دلیل است که جامعه‌شناسی یکی از راه‌های پیشگیری از جرائم را عدالت آموزشی می‌داند.

سرگرد”مهدی حسنوند” -رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس لرستان

انتهای پیام/