آشنایی با بیمه بیکاری

بیمه بیکاری برای حمایت از اقشاری که به‌ صورت غیرارادی و بعضا بر اساس حوادث غیر مترقبه شغل خود را از دست داده‌اند و مشمول قانون تامین اجتماعی وتابع قانون کار بوده در نظر گرفته شده است.

یادداشت-همای سعادت آنلاین- با توجه به نوسانات بالای اقتصادی، درجامعه واحتمال از دست دادن اجباری شغل در چنین شرایطی، تامین نیازهای زندگی دشوار شده و برای گذر از بحران‌های مالی حاصل از آن می‌توان به بیمه بیکاری با رعایت موازین قانونی اتکا کرد.باستناد ماده ۲ قانون بیمه بیکاری بیکار بیمه‌شده‌ای است که بدون میل و اراده خود بیکار شده، اما آماده به کار باشد بنابراین بیکاری از طریق ترک کار یا استعفا مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود. تشخیص ارادی و غیرارادی بودن بیکاری، در مراجع حل اختلاف موضوع فصل ۹ قانون کاروازطریق رسیدگی به شکایت کارگران در مراجع حل اختلاف مشخص می گردد که پس از آن نمایندگان اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، و سازمان تامین‌ اجتماعی این فرآیند را تکمیل می کنند.علاوه بر موارد فوق لازم به ذکر است که بیمه‌شده باید ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری خود، به واحد کار و امور اجتماعی اطلاع بدهد و آمادگی‌اش را برای اشتغال به کارتخصصی یا مشابه آن اطلاع دهد.مراجعه بعد از سی روز با عذر موجه و با تشخیص هیات حل اختلاف تا سه ماه امکان پذیر می باشد.قطع ارتباط کاری به دو صورت به کمیته بیمه بیکاری اعلام می شود.یکی از طریق ارائه دادخواست متقاضی به مراجع حل اختلاف و صدور رای در این مراجع ودیگری از طریق ارائه نامه عدم نیاز واتمام قرارداد از سوی کارفرما به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی ،شعب تامین‌ اجتماعی پس از تایید اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی وهمچنین کمیته دو نفره ، درخصوص برقراری و پرداخت مستمری بیکاری برای بیمه‌شدگان اقدام خواهد نمود.نکته مهم این است که مقرری بیمه بیکاری از روز اول بیکاری محاسبه و پرداخت خواهد شد.مقرری دریافت‌شده تحت عنوان بیمه بیکاری مانند سایر مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی از مالیات معاف خواهد بود. مراجعه حضوری برای درخواست بیمه بیکاری اجباری نبوده و بیکار شدگان مشمول این قانون می‌توانند با ورود به آدرس bimebikari.mcls.gov.ir ثبت‌نام خود را انجام دهند. البته مراحل نهایی پیگیری بیمه بیکاری نیازمند مراجعه حضوری است.

لازم به توضیح است که در صورت احراز رابطه کارگری و کارفرمایی از سمت مراجع حل اختلاف درصورتی‌که ۳ درصد حق بیمه بیکاری متقاضی پرداخت نشده باشد، متقاضی واجد دریافت مقرری بیمه بیکاری نمی شود. مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری براساس سابقه پرداخت حق بیمه برای افراد مجرد ۶تا ۳۶ ماه ومتاهل ۱۲تا ۵۰ ماه قابل پرداخت می باشد. لازم به ذکر می باشد محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از این مقرری بیمه بیکاری وجود ندارد. از جمله محاسن مشمولین بیمه بیکاری این بوده که تمام مدتی که مقرری مذکور به حساب فرد واریز می‌شود، برای او به‌‌عنوان سابقه خدمت منظور شده؛ به این معنا که ایام استفاده از مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق پرداخت حق بیمه کارگران به لحاظ بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت به حساب می‌آید.امید است خلاصه ای از چگونگی فرآیند برقراری بیمه بیکاری مورد رضایت و قبول خوانندگان عزیز قرار گرفته باشد.
تهیه و تنظیم :مریم جان بزرگ- اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان ازنا

انتهای پیام/